Как должников «ловят» при помощи сканеров ГАИ

8 ноября в информационном агентстве «ГолосUA» состоялась пресс-конференция на тему: «Как должников «ловят» при помощи сканеров ГАИ».

В пресс-конференции участвовали: Виктор Чевгуз — адвокат, кандидат юридических наук; Лаврентий Кухалейшвили — правозащитник; Сергей Будник — начальник Центра безопасности дорожного движения и автоматизированных систем Департамента ГАИ МВД Украины.

Модератор — Юрий Гаврилечко, эксперт «Фонда общественной безопасности».

Юрій Гаврилечко: Доброго дня, шановні експерти, шановні колеги! Сьогодні в інформагенції «ГолосUA» ми поговоримо про те, як держава вигадала ще один метод пограбування українців через неіснуючі в більшості випадків борги за житлово-комунальні послуги. І розпочнемо з того, що нещодавно віце-прем’єр-міністр зробив заяву, що Україна буде виконувати вимоги Міжнародного валютного фонду та піднімати тарифи на газ для населення.

Зараз у більшості випадків тарифи на послуги ЖКГ не те, що перевищують їхню собівартість, а вони перевищують її в десятки, можливо, в сотні разів, тому що послуги, які ви отримуєте, ви навіть не знаєте, чи надаються вони, чи не надаються. Але тим не менше, борги за неіснуючі послуги є підставою для позбавлення вас власності. І як це відбувається, чому і в який спосіб від цього можна захиститися, — про це сьогодні й поговоримо. Пане Сергію, вам перше слово.

Сергій Будник: Я думав, що я трошки пізніше прокоментував би, бо ми ж результат реалізовуємо. Можливо, потрібно розглянути, як такі борги виникають, і потім уже як їх стягувати.  

Юрій Гаврилечко: Тим не менше, ДАІ та Державна виконавча служба, представника якої, на жаль, сьогодні немає, вимушені виконувати рішення судів, які вступили в законну силу. І це є реальністю, дійсністю. Як це відбувається у вас?

Сергій Будник: У двох словах я поінформую наших шановних колег, що відповідно до статті 40 Закону України «Про виконавче провадження», органи внутрішніх справ мають забезпечувати виконання рішень, тобто постанов державних виконавців про розшук майна боржника. В даному випадку мова йде про розшук транспортного засобу відповідно до постанови, яка, я хочу повторитися, є обов’язковою до виконання.

Виконується вона таким чином. Інформація надходить до відповідного підрозділу Державтоінспекції, після цього вноситься до бази даних, яка використовується в тому числі та до так званої системи відеоконтролю «Рубіж», про яку ви знаєте, яка сьогодні встановлена на дев’яносто п’яти стаціонарних постах Державтоінспекції по всій Україні.

Хочу зазначити, що використання цієї системі затверджене відповідним наказом Міністерства внутрішніх справ, видана інструкція про порядок її використання та способи роботи і взаємодії з відповідними державними органами, які є користувачами, скажімо, інформації, яка здобувається за допомогою цієї системи.

Тобто відбувається розшук, у першу чергу, транспортних засобів, які розшукуються органами внутрішніх справ, органами прокуратури та іншими правоохоронними органами. Розшук документів, скажімо, посвідчень водія, свідоцтв про реєстрацію транспортного засобу з прив’язкою до конкретного транспортного засобу, розшук державних номерних знаків, розшук водіїв, які були позбавлені керування, але існує інформація про те, що вони не здали посвідчення водія, а отже не відбувається виконання рішення про позбавлення права керування.

І четверта функція: це розшук майна боржника. Тобто розшук транспортних засобів відповідно до постанов державних виконавців.

Після отримання інформації на стаціонарний пост про рух такого транспортного засобу поблизу стаціонарного посту, відбувається зупинення цього транспортного засобу, і здійснюється перевірка за даними наявними в базі та через чергову частину щодо актуальності цієї інформації. Тобто перевіряється ще раз, чи перебуває певний автомобіль в розшуку та підлягає затриманню і поміщенню на відповідний майданчик для зберігання та подальшій передачі Державній виконавчій службі.

В разі підтвердження такої інформації даний автомобіль затримується та ставиться на відповідну площадку, про що в триденний термін інформується Державна виконавча служба, яка має зобов’язання негайно здійснити заходи щодо вилучення цього транспортного засобу, або передати його особі, яка керує цим транспортним засобом на відповідальне зберігання, чи іншим чином забезпечити виконання постанови суду та державного виконавця.

Хочу вас поінформувати, що за десять місяців цього року органами внутрішніх справ було затримано та передано Державній виконавчій службі 18 546 транспортних засобів на виконання постанов про розшук майна боржника. Це вся інформація.

Юрій Гаврилечко: Це загалом?

Сергій Будник: Так.

Юрій Гаврилечко: А наскільки вірогідна помилка при затриманні? І ви сказали, що до трьох діб може відбуватися затримання автотранспорту на штрафмайданчику. Чи існує статистика, скільки в середньому до передачі даного транспортного засобу органам Державної виконавчої служби взагалі триває таке затримання? 

Сергій Будник: Такої інформації у нас немає, тому що ми її не узагальнюємо. По-перше, справа в тому, що всі майданчики для зберігання транспорту, так звані штрафмайданчики сьогодні перебувають поза компетенцією Державної автомобільної інспекції МВС України, відповідно до постанови №1102 Кабінету Міністрів зі змінами у 2012 році, цим площадками оперує відповідне державне підприємство Міністерства внутрішніх справ і ті суб’єкти підприємницької діяльності, з якими укладені відповідні угоди.

Ми націлені на те, щоб максимально скоротити термін стоянки на таких площадках, тому що туди ми ставимо не тільки те майно, яке розшукується виконавчої службою, а й транспортні засоби, які вилучаються під час нагляду за дорожнім рухом, коли є обов’язковим відсторонення від керування водія, який керує даним транспортним засобом. По таким транспортним засобам у нас є статистика — це приблизно в перші три дні близько сорока відсотків автомобілів повертається, протягом тижня — до 85 відсотків.

Юрій Гаврилечко: Дякую. Далі в мене буде запитання вже до юристів. 2011 року Верховна Рада України простила борги підприємствам ТЕК майже на 52 мільярди гривень, з яких половина перед бюджетом, а половина між собою. Заборгованість населення за послуги ЖКГ досягає приблизно 12-13 мільярдів гривень щорічно, всього українці сплачують за послуги житлово-комунального сектору у рік близько 40-45 мільярдів гривень на рік. За це гроші можна було за роки незалежності розбудувати дві нових інфраструктури повністю з нуля. Чого не було зроблено.

Тим не менше, нам кожного разу розповідають, що борги існують. Звідки вони беруться і чи можна опротестувати рішення судів? Особливо тоді, коли ви впевнені в тому, що ніяких боргів у вас не існує. Наскільки я знаю, існують такі приклади, коли за відсутність певної послуги можна не сплачувати. Пане Вікторе, почнемо з вас.

Віктор Чевгуз: Ви знаєте, ось ця проблема має дві сторони медалі. Все залежить від того, на чиїй стороні адвокат: на стороні боржника, чи на стороні стягувача. Існує потерпіла сторона і є відповідач. Стосовно боргів в житлово-комунальному секторі, мабуть, я як адвокат дуже часто стаю на захист мешканців будинків. Але інколи і самі ЖЕКи чи інші комунальні підприємства, наприклад ОСББ, кооперативи звертаються до нас про стягнення боргів.

Існують заборгованості по двадцять-тридцять тисяч, тобто коли люди роками користуються послугами (теплом, гарячої водою, газом) і не сплачують за них. Тоді виникає запитання. По-перше, тим, хто добросовісно сплачує за послуги, перш за все, яка рекомендація? Я як адвокат, який працює в цій сфері вже тридцять вісім років, можу сказати, що не потрібно доводити до суду цю проблему. А тим паче до того, щоб вилучали ваше майно, зокрема автомобіль.

Жеки, як правило, знаходяться на території, де проживає людина,кожного місяця приходять квитанції, і як тільки там є підвищення, і наші громадяни бачать, що таке підвищення незаконне, що послуг цих вони не отримували, треба обов’язково письмово, я наголошую — письмово, не по телефону, не на прийом ходити. З бюрократами, навіть у хорошому сенсі цього слова, треба працювати тільки бюрократичними методами: треба звертатися до цього органу,  ЖЕКу, ОСББ чи іншого комунального підприємства з вимогою надати роздруківку, з чого складаються ті чи інші послуги.

Тому що середньо міські тарифи на комунальні послуги відомі, а якщо якесь комунальне підприємство їх завищує, то зразу можна з ними сперечатися. Якщо ви бачите, що вам не надали певні послуги, а тарифи на них завищені, то стосовно них треба вимагати перерахування. І ці організації вам повинні це зробити. Якщо вони цього не зроблять, звертайтеся самі до суду, щоб зобов’язати їх це зробити. Це перше — не доводити ситуацію до цього.

Друге. Комунальні підприємства (ЖЕК і інші) подають до суду. І от виходячи з моєї практики, більшість громадян не ходять, демонстративно не ходять до суду і не відстоюють своє право там захиститися. Тобто отримують заочні рішення, про які вони інколи навіть не знають. Звичайно, що через місяць рішення суду вступає в законну силу, виписується виконавчий лист, який направляється до виконавчої служби, а потім уже відбувається стягнення заборгованості.

Виконавець може прийти в квартиру, описати майно, забрати телевізор, холодильник. До списку попадає і автомобіль. Ті предмети, які не входять у перелік, заборонено вилучати. Тому я вважаю, що в більшості, мабуть, у дев’яносто з лишком відсотків громадяни самі винуваті в тому, що у них забирають автомобілі. Це я говорю як адвокат.

І коли вони приходять до мене на прийом, я у них запитую: «Чому ви допустили до цього?» Ви розумієте, з точки зору закону працівники ДАІ нічого не порушують. Я зараз говорю не як адвокат ДАІ, бо я дуже часто суджуся з працівниками ДАІ на стороні водіїв, але в даному випадку ДАІ нічого не порушує — вони виконують закон, вимоги закону про те, що майно, на яке виконавча служба наклала арешт, об’явила в розшук, підлягає вилученню. І вони повинні це виконати. Якщо працівник ДАІ не зупинить автомобіль, якщо не поставить його на штрафмайданчик, вибачайте, його притягнуть до відповідальності, наприклад дисциплінарної. Це вже інша справа. Вибачайте, якщо він узяв хабара та віддав машину, то це вже інше буде.

Далі. От коли існує рішення суду… Я ще не сказав громадянам, що коли рішенням суду направлено виконавчий лист до органів виконавчої служби, найдіть дорогу до виконавчої служби. Там же спочатку відбувається попередження, виконавча служба надсилає боржнику повідомлення про те, що відкрито виконавче провадження, і надається десять днів для того, щоб урегулювати це питання. Чи добровільно його виконати, чи оспорити. І от під час оспорювання, десь на відсотків п’ятдесят виконавча служба програє в судах, і справу не заводять. І громадяни цим не користуються.

Тому, щоб підсумувати, перше: треба не створювати борги та сплачувати. Але ж існують борги і за вироком суду, є інші боргові зобов’язання. Тобто не треба доводити до цього. Якщо вже борги виникли, я рекомендую їх у досудовому порядку врегулювати. Якщо вже подали на вас до суду, обов’язково взяти участь у суді. Для цього не обов’язково наймати адвоката, я зараз не рекламую свою адвокатську діяльність, це сам громадянин, який вміє читати, може все зробити. Якщо навіть із якихось причин існує вже рішення суду, потрібно обов’язково включитися у взаємовідносини з виконавчою службою і з’ясувати, яке майно вилучатимуть, навіть для того, щоб не забрали автомобіль.

Буває є так, що наприклад людина таксистом працює, чи інші послуги надає, чи десь працює, щоб не забрали його. З’ясувати це у виконавчій службі, на які предмети накладено арешт. Якщо там, наприклад, борг десять тисяч гривень, то можна домовитися, щоб арешт наклали на нерухоме майно, яке в квартирі, а рухоме майно, в даному випадку автомобіль, вилучили з цього опису. Тобто цим процесом, якщо ви хочете отримати позитивне рішення, потрібно управляти і нічого більше.

Юрій Гаврилечко: Тоді в мене таке запитання: а яка в принципі сума боргу може стати підставою для арешту саме авто? Чи будь-яка?

Віктор Чевгуз: Не існує такої мінімальної суми. Просто є сума заборгованості за рішенням суду. Ви розумієте? Звичайно, що за три-п’ять, десять гривень ніхто не буде таке рішення приймати. Але я вам кажу, що от до мене зараз звернувся голова кооперативу, одна сім’я не сплатила двадцять одну тисячу, інша — двадцять вісім тисяч. Я голову кооперативу запитую: а чому ви йому не відключили світло, воду, газ? Чому ви все це не зробили? Чому він у вас десятки років користується послугами за рахунок інших жильців? Це ж комунальний будинок. Усі сплачують, а ці дві сім’ї не платять. — А ми не знали, тому не робили. От до суду подаємо.

Звичайно, мінімальної суми тут не існує, але якщо буде рішення суду, то процедура буде ось така. І я не розумію проблеми. Юридичної проблеми я тут не бачу, тут існує проблема невиконання законів самими нашими громадянами. В даному випадку я говорю я адвокат, який об’єктивно підходить до проблеми. Я не захищаю ні виконавчу службу, ні органи ДАІ, а з точки зору здорового глузду. Якщо ти отримуєш послуги — сплачуй за них. Якщо ти вважаєш, що їх тобі не надають, існує установлений законом порядок — оспорюй це в судовому порядку. У нас правова держава.

Так, можна говорити про корупцію в правоохоронних органах, у судах. Але я вам скажу, що в 95 відсотків цивільних справ, господарських, кримінальних, я беру участь, де жодної мови не йде про корупцію чи хабарі. Це повірте мені, я людина, яка півжиття слідчим пропрацювала, в тому числі й по лінії ДАІ свого часу, і я справу Леоніда Бикова розслідував, Натана Рибака, і зараз справи веду подібні, починаючи від Павла Лазаренка, як захисник, до аліментних справ. І Гонгадзе справою займався і всіма іншими.

Я кажу з точки зору об’єктивності кажу, що люди самі собі створюють проблему. Сплачуй. Якщо вважаєш, що тобі не надали певні послуги, оспорюй. Прийди до адвоката, він тобі за п’ятдесят гривень напише позовну заяву, скаргу, претензію до ЖЕКу. З ними можна спорити.

До речі, в ЖЕКу дуже не хочуть, не люблять, коли їм в установленому законом порядку пишуть заперечення, претензії, у них юристами, як правило, студенти четвертого-п’ятого курсу працюють як юрисконсульти там, у крайньому разі у нас в Шевченківському так. І як тільки їм написали претензію… Я як адвокат, наприклад, написав претензію, а за три доби вони повинні надати мені відповідь. Якщо ЖЕК не відповість мені, я на нього подам у суду в порядку адміністративного судочинства, і його притягнуть до адміністративної відповідальності тільки за те, що мені не надали відповідь. І вони цього бояться. Тому я всім от нашим громадянам рекомендую зразу з ними судитися.

Юрій Гаврилечко: Але краще не доводити до суду ситуацію?

Віктор Чевгуз: Не доводити — це на першому місці.

Юрій Гаврилечко: Дякую. Пане Лаврентію, скажіть, будь ласка, як ви оцінюєте, наскільки високі ризики того, що завдяки таким нормам закону, які введені, до речі, нещодавно, тому що раніше, коли у нас були борги по заробітнім платам, стягнення майна по боргам за послуги ЖКГ було відсутнє, що ті самі корумповані суди, чи інтереси певних осіб, можуть стати підставою для відібрання майна? Бо хтось забув відключити воду, а декому, можливо, навмисно декілька років доводили рівень боргу до досить високої межі, а потім чи заднім числом, чи в якийсь інший спосіб використати ситуацію, щоб відібрати майно у даного громадянина.

Лаврентій Кухалейшвілі: Так, дійсно, завдяки цій нормі деякі посадові особи можуть скористатися ось таким законодавчим дозволом. І в майбутньому це дійсно може стати підставою для претензію на майно боржника.

Але щоб цього не допустити, я не можу не погодитися зі своїм колегою, що краще в такому випадку не робити ніяких боргів. Тобто, якщо ви вважаєте, що вам нарахували плату за житлово-комунальні послуги, якими ви не користуєтеся, наприклад, ми розуміємо, що можна перевірити надання послуг електроенергії, якщо є лічильник, водою, газом, але, наприклад, як перевірити те саме прибирання прибудинкової території, яке входить у плату, але я впевнений майже на дев’яносто дев’ять відсотків, що більшість громадян не знають, за що вони платять узагалі. Розумієте?

 Тобто коли у громадян виникає питання, що вони сплачують ту суму, яка не є обґрунтованою, нехай вони звертаються до суду, захищаючи свої права. Але якщо люди просто так пропустили це, можливості для даного оскарження, а потім їм нараховують величезні борги, то за рішенням суду вони будуть як правило підлягати стягненню. А потім уже виникає величезна проблема у цих людей, тому що виконавча служба, діючи в межах своєї компетенції, може накласти арешт як на нерухоме майно, так і на рухоме. І більше ніж упевнений, що пройде ще декілька років, і в нашій країні будуть позови про стягнення саме нерухомого майна за борги, тобто власності громадян.  

Тому треба ставитися до цього серйозно. Проблема виникає в чому? Більшість людей у нас юридично неосвічені у своїх правах та обов’язках, це становить відсотків дев’яносто п’ять. Люди взагалі вважають, що вони живуть у правовому полі, і нічого подібного з ними статися не може. Але вони повинні розуміти, що потрібно знати свої права, вміти ними користуватися, і захищатися в разі чого. Якщо громадяни найближчим часом цього не усвідомлять, то у майбутньому у них виникатимуть дуже великі проблеми.

Тому вихід щодо ЖКГ, я думаю, це відмова від послуг державних ЖЕКів, і на перехід обслуговування як співвласники будинків. Тобто вони вже можуть від голови вимагати пояснень, на що витрачаються їхні кошти, і голова ОСББ буде сам думати, на що їх витрачати: чи не облаштування території, встановлення дитячих майданчиків, чи на якісь інші послуги. І все буде цілком зрозуміло і для самих мешканців, за що вони платять в майбутньому.

Звісно, тут потрібно також і з боку держави, з боку державних ЖЕКів треба робити так, щоб не допускати заборгованість у тих сумах, коли можна вже звертатися до суду про стягнення майна боржника. Тобто нерухомого майна, квартири.

Юрій Гаврилечко: Відповідно, а чи існує якась межа суми боргу? Тобто з якої суми починаються претензії на нерухоме майно?

Лаврентій Кухалейшвілі: Це має бути, звичайно, велика сума заборгованості, яка повинна бути адекватна вартості нерухомого майна. Тобто якщо це десять-двадцять тисяч гривень, то я не вважаю, що існує сенс накладати арешт на квартиру.

Віктор Чевгуз: Ще й як існує.

Лаврентій Кухалейшвілі: Ні, воно то існує ніби, але з точки зору…

Віктор Чевгуз: Можна я доповню. Немає межі мінімальної. Що значить, що ЖЕК повинен не допускати великої заборгованості? Цього не повинен сам громадяни допускати. Я от юрист ОСББ, я допомагаю керівництву ОСББ, щоб усі сплачували. І якщо хтось не сплатив п’ять тисяч, от ми установили, я йому пишу претензію: «Шановний, якщо ти не заплатиш ці гроші, я подаю до суду від імені ОСББ (у мене довіреність є), і на твою квартиру, тобто нерухоме майно, буде накладено арешт. І твою квартиру через виконавчу службу віддамо на продажу»… І люди в ОСББ про це знають, і після такого попередження вони йдуть сплачувати.

А один позов був на двадцять з лишнім тисяч. Ми позов тільки подали, і вивісили його на дошці оголошень, — більше половини боржників сплатили. Немає в ЖЕКу обов’язку слідкувати за цим, у ЖЕКа існує один обов’язок — вимагати.   

Ви слушно зауважили, що в разі ненадання послуг: прибудинкова територія не прибирається, якщо тепла належного не надають, я порекомендую нашим громадянам, що робити? Не прибирається — складіть акт, один, два, три про те, що сміття не вивозиться, прибудинкова територія не прибирається, і викликати сюди двірника та майстра ЖЕКу (майстер ЖЕКу закріплений за кожним будинком), і заставити їх підписати ці акти. І тоді писати претензію, щоб ці послуги виключили з тарифів.

Якщо опалення, наприклад, температура повинна бути відповідною, тоді треба робити заміри, запрошувати для цього представників санепідемстанції для того, щоб вони це зафіксували, і також направити претензію до ЖЕКу. Тобто з ними треба боротися правовими методами. Ви розумієте?

А те, що 95 відсотків громадян вважають, що вони нічого не порушують і живуть в правовому полі, я скажу банально: незнання закону, не звільняє від відповідальності. Ми всі живемо в правовій державі, читаємо газети, дивимося телебачення, закони відслідковуємо, тоді що заважає людям знати? Так, вони підписують акти, а деякі навмисно не підписують акти. І я не можу зрозуміти деяких своїх колег, які публічно по телебаченню, зокрема Тетяна Монтян, закликає не сплачувати, не укладати договори з ЖЕКами, — це за межами правового поля, ми ж у державі живемо.

Модератор слушно зауважив, що не платять заробітну плату, не платять пенсії. Це, звичайно, неправильно, але не можна тепер діяти по принципу Талиона «око за око, зуб за зуб», якщо ви на платите зарплату, я не буду сплачувати за послуги… Не платять зарплату — вимагайте, пишіть, звертається до суду, і роботодавець буде притягнутий до кримінальної відповідальності за невиплачену зарплату. Не платять пенсію — подавайте в суд на Пенсійний фонд. Але виконуйте свої зобов’язання.

В такому разі, якщо там щось не робить держава, давайте ми зараза теж, я, наприклад, не буду виконувати правила дорожнього руху, буду поперек їздити. У нас половина мажорів їздять поперек дороги, по тротуарам. Це ж неправильно. Я як юрист, я не захищаю нікого, але я з точки зору закону, я захищаю закон, правову державу в даному випадку. Тому я рекомендую діяти тільки в правовому полі.

І останнє, стосовно ОСББ. Я хочу наших громадян застерегти: якщо треба створити ОСББ, то робіть це зараз, або вчора ще треба було зробити, і самі, і проживаючих разом у вашому будинку. Ви знаєте, що зараз появилося дуже багато шахрайських управляючих компаній, які надають комунальні послуги втричі дорожче. З цим боротися неможливо, тому що забудовник ще не здав будинок в експлуатацію, а вже ввели на цю територію якусь управляючу компанію, яка приходить навіть інколи з іншого міста. І звичайно, тарифи на комунальні послуги вони ставлять по систем і три «П»: підлога, палець, потолок, і з людей беруть утричі більше. Тому цей процес також повинен контролюватися самими мешканцями даного будинку, тому що потім у судовому порядку, ой, як дуже важко судитися з цією управляючою компанією.

Юрій Гаврилечко: Дякую. Тоді відповідно до вас і до Лаврентія у мене запитання. Чи може саме невиплата зарплати та пенсії стати підставою для реструктуризації чи відстрочки по платежам за ті ж самі комунальні борги?

Віктор Чевгуз: Може, але треба звернутися до ЖЕКу і пояснити, що, дивіться, я не отримую пенсію, чи не отримую своєчасно заробітну плату, я прошу реструктуризацію боргів. І не бачив ще жодного разу, в крайньому разі у моїй практиці, коли б люди звернулися до ЖЕКу і ЖЕК не погодився на це. ЖЕКам потрібно, щоб людина сплачувала, щоб вона визнала свій борг, і хоча би частинами, але сплачувала. Тільки потрібно вимагати цього.  

Юрій Гаврилечко: А які документи для цього потрібні? Це може бути усна заява, чи потрібна письмова заява?

Віктор Чевгуз: Ні, треба тільки письмово. Я ж сказав, що з бюрократами потрібно боротися тільки бюрократичними методами. Треба звернутися до Пенсійного фонду, чи на роботу, чому мені не платять заробітну плату. Відповідь приєднати до заяви, з якою потрібно звернутися до ЖЕК, в якій написати, що прошу мені дозволити реструктуризацію заборгованості у зв’язку з тим, що я не отримую пенсію. І приєднати відповідь чи з Пенсійного фонду. Чи, наприклад, якщо ви отримуєте пенсію через наші фінансові установи, наприклад, через «Ощадбанк», в «Ощадбанку» візьміть довідку, коли останній раз вам перераховували на рахунок пенсію. Розумієте?

Ви додаєте ці документи, і я не думаю, що ЖЕК не погодиться. Якщо ЖЕК не піде на це, приходьте до будь-якого адвоката, він вам допоможе юридично, як примусити цей ЖЕК це зробити. Зараз дуже добре працюють адміністративні суди.

Юрій Гаврилечко: Тобто це може бути аргументом у суді?

Віктор Чевгуз: Абсолютно правильно. Можна подати позов на ЖЕК в адміністративний суд, якщо це державний ЖЕК, орган державної влади. Подати позов в порядку адміністративного судочинства та зобов’язати їх укласти угоду про реструктуризацію. 

Юрій Гаврилечко: І знову ж таки, це буде підставою для того, щоб не накладати арешт на майно за заборгованість?

Віктор Чевгуз: Звичайно. Вони тоді, ви розумієте, якщо ви на них звернулися, вони не можуть подати на вас до цивільного суду про стягнення заборгованості, тому що ви зустрічний позов тут же подаєте, й говорите, що, шановні, давайте ж розберемося. І я вам кажу, що дев’яносто п’ять відсотків судів ці питання вирішують питання без хабарів, без усяких інших вимог. А особливо, якщо це пов’язано з заборгованістю по житлово-комунальним послугам, по заробітній платі, пенсіям. Суди як правило стають на бік громадян.    

Юрій Гаврилечко: Дякую. Колеги, будь ласка, ваші запитання.

Журналіст, «Новий канал»: Пане Сергію, я правильно зрозуміла, що дев’яносто п’ять зараз існує «Рубежів», і закупили ще дев’яносто в цьому році? 

Сергій Будник: Ні, це 95 стаціонарних постів Державтоінспекції, які відповідно до наказу Міністерства внутрішніх справ обладнані в тому числі й системами відеоконтролю «Рубіж».

Журналіст, «Новий канал»: Ви можете пояснити, вони в таких ящичках стоять?

Сергій Будник: Ні, це не такі ящички. Те, що ви називаєте ящичками, це є комплекс «Гарпун», в якому встановлені прилади вимірювання швидкості «Трукам» і відповідний програмно-апаратний комплекс передачі даних або на стаціонарний пост ДАІ, або до службового автомобіля мобільного наряду Державтоінспекції, який передає інформацію про вчинення правопорушення — перевищення швидкості.   

Журналіст, «Новий канал»: Тобто це обладнання, яке закупили в 2010 році за півмільйона гривень. А скільки на «Рубіж» витратили коштів, і скільки планується ще витратити?

Сергій Будник: Я не можу вам зараз назвати цю цифру, тому що закупівля відбувалася в декілька етапів, не одночасно і не за одним тендером, в процесі десь півтора року розбудови цих постів і обладнання їх відповідними системами.  

Журналіст, «Новий канал»: Воно себе окупить чи ні?

Сергій Будник: Система вже давно себе окупила, якщо підходити по-державному, тому що ми вже знайшли, скажімо, якщо брати по лінії роботи Державтоінспекції та органів внутрішніх справ розшук викрадених автомобілів, то в п’ять-шість разів за минулий рік у нас зросла кількість затриманих автомобілів, які були викрадені. Тобто таким чином вони вже виконали свою роль.

Крім цього, й ті автомобілі, про які я сказав, що розшукуються як майно боржників, це ж борги не тільки громадян перед державою, а, мабуть, і якихось підприємств перед державою, чи інші питання. Тобто таким чином воно вже давно покрило ті витрати, які в нього були вкладені.       

Віктор Чевгуз: Борги громадянина перед громадянином, ДТП різні.

Сергій Будник: Так. Але найголовніше, я ж кажу, що система відеоконтролю у нас працює не лише виключно на Державну виконавчу службу, а в першу чергу на виконання тих функцій, які покладені на Державтоінспекцію та органи Міністерства внутрішніх справ. 

Юрій Гаврилечко: Дякую. Будь ласка, ще запитання?

Денис Гонтар, «ГолосUA»: Питання до всіх учасників прес-конференцію. В Україні зараз дуже багато автомобілів купується по генеральній довіреності, чи по звичайній. Як ви прокоментуєте ситуацію, коли людина купила автівку, наприклад, у Вінниці, а їздить у Києві, і та людина, яка живе у Вінниці не сплачує за комунальні послуги? Якщо зупиняють цей автомобіль, і забирають його у реального господаря цього автомобіля, як у такій ситуації діяти?     

Юрій Гаврилечко: А боржник залишається при своїх…

Сергій Будник: Так, я зрозумів запитання. Хочу сказати з точки зору Державтоінспекції. Протягом 2011-2012 років було повністю спрощено процедуру переходу права власності на транспортні засоби. Тобто сьогодні, наприклад, податок при оформленні автомобіля… Чому раніше виникало питання, що оформляли доручення? Тому що це менше затрат для громадян, не потрібно знімати автомобіль із обліку, потім знову ставити на облік, тому оформляли доручення і все.

Сьогодні ця вся процедура спрощена. На сьогоднішній день можна продати автомобіль, не знімаючи його з обліку, залишити той самий номерний знак. Крім цього оподаткування, яке відбувалося, зокрема до Пенсійного фонду, думаю, ви пам’ятаєте, коли кожна перереєстрація передбачала сплату тривідсоткового податку до Пенсійного фонду. На сьогоднішній день цей податок також упорядкований і сплачується тільки при першій реєстрації в залежності від вартості автомобіля, — від трьох до п’яти процентів.

Тобто сьогодні я не бачу потреби оформляти доручення, про яке кажуть, як генеральне, тобто на розпорядження майном, для того щоб уникнути якихось зайвих витрат. Тому в разі виникнення проблем, пов'язаних із такою заборгованістю власника, люди мають розуміти, усвідомлювати те, що може відбутися така проблема. Держава зі свого боку зробила все, щоб таких ситуацій не виникало — ми спростили все, що тільки можна було спростити на сьогоднішній день.

Віктор Чевгуз: Я додам до того, що сказав пан Сергій. Немає такої форми продажу автомобіля по генеральній довіреності. Немає. Право власності залишається на тій особі, на яку зареєстрований автомобіль, тобто в техпаспорті. Але проблем виникає дуже багато. Згідно Цивільного кодексу, і постанови Пленуму Верховного Суду, «власник джерела підвищеної небезпеки відповідає матеріально за заподіяну шкоду джерелом підвищеної небезпеки, незалежно від вини водія».

До сьогоднішнього дня існують рішення судів Верховного, Вищого спеціалізованого, де, як ви сказали, що власник у Вінниці живе, чи ще десь, продав автомобіль, а на нього позов іде, ви розумієте? Тому я рекомендую всім громадянам: не купляйте таких автомобілів. Ще той, хто купив так авто, ще куди не йшло, але не продавайте таким чином автомобіль по генеральному дорученню, ви не знаєте, що ця людина завтра вчинить на ньому, а до вас прийде міліція в першу чергу, і ви будете підозрюваним, якщо він когось уб’є. А держава повинна буде доводити, що ви винні, але ж ви знаєте, як у нас буває  — ви буде доводити, що ви не «слон», вибачайте, що не ви за кермом сиділи. Це перше.

Друге. Якщо потерпілий незалежно від провини водія, пред’явить вам позов, що ви будете робити? Існує статтю Цивільного кодексу про те, що «власник джерела підвищеної небезпеки повинен сплачувати»… Ви розумієте? Он газовий котел зірвався, платить ЖЕК, незалежно від того, це кочегар там щось зробив, чи ні. Ви як власник автомобіля буде платити. Тому я повторюю, що не продавайте автомобілі по довіреності, це велика проблема для вас. Краще ви підіть і зніміть його з обліку, і нехай він робить там із ним усе, що завгодно. Не робіть цього, немає такої форми продажу.        

Сергій Будник: І я хотів би ще уточнити, що навіть відсоток державного мита стосовно оформлення договорів купівлі-продажу транспортних засобів знижено з п’яти відсотків, ви пам’ятаєте, до одного відсотка. Навіть не відсотка, а вартості самого посвідчення договору, це там 85 гривень. Це теж зроблено для того, щоб спростити громадянам і здешевити цю процедуру.

Денис Гонтар, «ГолосUA»: Пане Лаврентію, можна ще вашу думку почути?

Лаврентій Кухалейшвілі: Що я хотів би додати. Все ж таки незалежно від того, наскільки зараз спрощена процедура, відмінили доручення, але все одно безліч автомобілів люди купують автомобілі навіть уже без генеральної довіреності. Просто, грубо кажучи, купуючи техталон і груду металолому. І тому тут уже люди повинні розуміти, як правильно сказав мій колега, що купуючи автомобіль, який зареєстрований на іншого власника, він може купити собі дуже великі проблеми у майбутньому. І тим людям, які планують так купувати транспортний засіб, я б усе-таки не радив цього робити. А ті громадяни, які вже купили в такий спосіб, нехай переоформляють їх, зараз не існує жодних проблем для цього.

Тому що навіть якщо ви купили автомобіль і перевірити його по базі угону, чи не є власник боржником, це не гарантує того, що в майбутньому до нього не буде якогось звернення на стягнення, і ви виявитися в цій ситуації просто заручником. Тому на майбутнє все ж таки треба мати на увазі.

І чому у нас виникає така ситуація? Тому що в нашій країні економічна ситуація все ж таки не найкраща, і транспортні засоби у нас, на відміну від тієї ж самої Прибалтики, коштують набагато більше, а люди хочуть зекономити. Тобто їм не важко витратити там десять тисяч доларів на придбання автомобіля, а заплатити там півтори тисячі гривень за реєстрацію, їм уже якби дуже дорого. І тому вони просто на цьому економлять. Але в майбутньому це може призвести до ще більших витрат. Тому нехай кожен вибирає сам, як йому зручніше діяти, але все ж таки щоб повністю себе убезпечити при купівлі автомобіля, краще все ж таки його зняти з обліку та переоформити на себе.        

Денис Гонтар, «ГолосUA»: Можна, будь ласка, ще уточнююче запитання до юристів? Наприклад, їде боржник на своїй автівці, його зупиняє працівник ДАІ, яким чином усе це відбувається, по пунктам? Тобто чи складається якийсь акт, чи повинен бути присутнім виконавець, представник виконавчої служби?    

Сергій Будник: Я вже казав, що відбувається спрацювання. Тобто відповідні камери, які розташовані на відстані приблизно кілометра два від стаціонарного поста. Тобто поки автомобіль під’їжджає до стаціонарного поста, відбувається спрацювання електронної системи, яка інформує звуковим та світловим сигналом, тобто покажчиком на комп’ютері, про те, що до поста наближається автомобіль, який знаходиться у розшуку та підлягає затриманню. Зупинці, в першу чергу, а потім затриманню.

Відбувається затримання, перевірка обов’язково, тобто система надає можливість перевірити, яким чином накладено арешт, яким органом, і в зв’язку з чим. Тобто існує конкретний ініціатор розшуку, наприклад, відділ Державної виконавчої служби Оболонського району міста Києва, і є там відповідний виконавець, номер телефону органу виконавчої служби й таке інше. Відбувається зразу інформування про затримання, складається акт затримання, і автомобіль відправляється на штрафмайданчик, після чого відбуваються вже дії виконавчої служби.

Віктор Чевгуз: Я доповню. Тиждень тому назад, телефонує мені один бізнесмен і каже, що у в мене Вишгородському, при виїзді з Оболоні затримали автомобіль. Автомобіль під вісімдесят тисяч доларів, купив він його у Криму. Але при купівлі-продажу він не з’ясував, чи власник автомобіля не був боржником, абсолютно все спрацювало. Він викликає мене, що от беспрєдєл ДАІ, приїжджай… Ну, я як адвокат, гроші платять, я приїжджаю туди.

Працівник ДАІ говорить, що авто об’явлено в розшук виконавчою службою міста Ялта. І от дивіться проблема: людина купила, не пе

Читайте также по теме