Программа «РозворотUA» — совместный проект информационного агентства «ГолосUA» и «Радио Эра FM».
Эфир с 26.12.2012 г. Ведущая — Оксана Ващенко.
Оксана Ващенко: «Укрзалізниця» прийняла рішення зняти електропоїзди «Хюндай» з українських маршрутів на новорічні свята — про це пишуть сьогодні українські ЗМІ з посиланням на власні джерела. Щоправда, представники «Укрзалізниці» вже спростували цю інформацію. Але раніше джерела повідомляли, що так як «Хюндай» все частіше виходити з ладу, корейська корпорація відрядила в Україну своїх фахівців. Ці люди повинні усунути всі неполадки. І щоб роботи були зроблені в найкоротші терміни, ухвалено рішення: тимчасово припинити використовувати потягів «Хюндай». Про «Хюндії» на українській залізниці та відповідальність за витрачені бюджетні кошти, — сьогодні у програмі «РозворотUA». З вами Оксана Ващенко. Вітаю вас!
У нас сьогодні в студії Сергій Гордієнко — народний депутат, представник фракції Компартії України. Добрий вам день!
Сергій Гордієнко: Доброго дня!
Оксана Ващенко: І сподіваємося долучити до нашої розмови за допомогою зв’язку Сергія Москальця — голову вільної профспілки локомотивного депо «Кременчук».
Оксана Ващенко: Знаєте, пане Сергію, тема непроста, яку ми сьогодні зачепили, вона досить актуальна, оскільки особливо в новорічні свята, та й у принципі загалом у вихідні дні люди активно почали користуватися залізничним транспортом. Так було завжди, особливо в такі складні погодні умови залізниця рятувала всіх, з’єднувала ті місця, куди фактично й машиною іноді не проїдеш. А от що відбувається зараз із «Хюндаями»? На них витрачені шалені бюджетні кошти, і навіть ніхто не хоче називати точну загальну суму. Але тим не менше, те, що існують проблеми, постійні поломки, люди скаржаться і це неприхована інформація, коли поїзд стояв не одну годину десь там у полях, у величезні морози. Це сьогодні в Києві потеплішало, але тим не менше. Як бути зі всією цією історією, і з чого треба починати?
Сергій Гордієнко: По-перше, напевно, необхідно починати з тієї політики, яку проводить нинішня влада. І я хотів би наголосити на тому, що далекоглядні можуть бути наслідки, які пов’язані з тим, що ми фактично вже стали на шлях повної приватизації залізниці. І ви знаєте, що Верховна Рада України вже проголосувала, щоб проводити акціонування. Спочатку буде акціонування, потім корпоратизація, а потім уже приватизація. Це загальне тло.
Оксана Ващенко: А які фракції за цей законопроект проголосували?
Сергій Гордієнко: Проголосували на сьогодні провладні фракції. Єдина партія, це Комуністична партія України, яка проголосувала проти прийняття цього законопроекту. І ми застерігали, що це призведе до дуже небезпечних наслідків. І ці наслідки пов’язані з тим, що за задумкою тих, хто впроваджує такі реформи, звичайно найжирніші шматки залізниці, те, що пов’язано з перевезенням вантажів, будуть забрані у приватну власність. А все, що призводить до збитків, а збитків як правило зазнають пасажирські перевезення, приміські та інші, звичайно, залишаться державі. І фактично у держави не залишиться інших шляхів, як піднімати тарифи на перевезення, і перекласти весь цей тягар на людей.
Що стосується того, що пов’язано з корейським потягами. Це питання, напевно, мені близьке ще й тому, що я на відрізку Полтава — Київ інколи користуються послугами цих потягів. Тому я наслухався у самому потязі різного. Перше, пасажири, як і все українське суспільство, запитують: хто прийняв рішення про те, щоб закуповувати ці потяги якраз саме у корпорації «Хюндай»? Чи проводилися у нас тендери, і чи існують, можливо, кращі в світі якісь товаровиробники, які б забезпечили нас більш якісною продукціє? Тим більше, що це за державні кошти закуповувалося.
І найголовніше, на чому акцентують люди, що у нас же є свої товаровиробники, величезні потужності. Ми розробили свої потяги, які не гірші за «Хюндай» і аналоги, які є у світі, і це зокрема вагонобудівники нашого Полтавського, або Крюковського вагонобудівного заводу. І коли виникла проблема, чиї саме купляти потяги, то чомусь дивно були обрані не національні інтереси, і забезпечення наших громадян робочими місцями, замовленнями, і державні кошти мали б слугувати цьому, а були закуплені за кордоном. Громадяни наші кажуть, а якщо вони це кажуть, то вони про це знають, що, напевно, наші не можуть дати такі значні «відкати», які отримали при купівлі закордонних. І сьогодні ми маємо одну халепу за іншою з цими «Хюндаями».
Ви знаєте, що сьогодні топ-новиною в інформаційному просторі є ролики, й вони просто йдуть на ура, де наші тепловози або штовхають, або тягнуть ці «Хюндаї». Що мені сказали люди?
Оксана Ващенко: Ви знаєте, в цьому контексті нашої з вами розмови, я би хотіла ще торкнутися сьогоднішньої заяви Бориса Колеснікова, а це та людина, яка приймала це рішення, коли була на тій посаді, й вони тоді поспішали під «Євро-2012» їх закупити. І однією з умов було те, щоб уболівальники, які приїдуть на чемпіонат до України, могли в комфортних умовах пересуватися з одного міста в інше для того, щоб устигнути на ці матчі. І ми пам’ятаємо, коли була величезна спека, так само траплялися серйозні проблеми з цими потягами.
От сьогодні в нього була така заява, досить-таки цікава. Він, зокрема, сказав, що «проект швидкісних поїздів «Хюндай» дістався йому від попереднього керівництва міністерства. «Укрзалізниця» наполягала на такому парку поїздів, і його придбали. Що стосується розмов на тему дорого-дешево, то поїзди «Сіменс», як правило, коштують на 30-35 відсотків дорожче, тому альтернативи немає». Так вважає Колесніков.
Він нагадав, що поїзди запустили до «Євро-2012», і «це була основна вимога для зручності пересування туристів. Компанія «Хюндай» повністю визнала свої помилки, вона проведе модернізацію всього складу своїх потягів у Дарницькому депо». Також зауважив, що не було часу на зимові випробування, «хоча я не залізничник, але все-таки пропонував у січні минулого року прогнати їх по транссибірській магістралі, й заодно провести випробування, замість того щоб доставляти поїзди пароплавом. До речі, росіяни у цьому нам могли допомогти, але «Укрзалізниця» відмовилася від цієї ідеї. Транспорт знаходиться в помийній ямі», — констатував він. Ось так.
Сергій Гордієнко: Я вважаю, що коли Борис Колесніков таке констатував, то він напевно знає, якщо в помийній ямі, то він сприяв тому, щоб наш транспорт потрапив саме до помийної ями. Я хотів би привернути увагу до того, що ми про «Євро-2012» взнали не вчора, і не позавчора. Ми планомірно до цього готувалися. І даний контракт, якщо я не помиляюся, з фірмою «Хюндай» був підписаний в 2010 році, і він підписувався без проведення тендерів, що було надзвичайно негативним.
Я хотів би також наголосити й на тому, що інколи спеціально доводять цю ситуацію до того, що часові рамки вже обмежують, а потім звертаються до Верховної Ради України, що давайте ми дозволимо закупівлі без тендерів і таке інше. Це дуже негативне явище. Думаю, що те, про що заявив пан Колесніков, і ми це пропонуємо, стало предметом серйозного вивчення Генеральною прокуратурою України. Ми прекрасно розуміємо, що пан Колесніков на той час був членом уряду України, який приймав рішення про закупівлю цих потягів якраз у конкретного товаровиробника.
Оксана Ващенко: Тобто вже з наступного року, в січні буде реєструватися відповідна постанова? Чи яким шляхом це відбувається?
Сергій Гордієнко: Саме тому сьогодні ми пропонуємо, й будемо реєструвати постанову про створення тимчасової слідчої комісії у Верховній Раді України. І все те, про що заявляється, Генеральна прокуратура, слідча комісія мали б з’ясувати, хто приймав рішення, яка дійсна вартість цих потягів, чому замовили саме «Хюндай», а не якісь інші.
І звичайно, я би запропонував Борису Колеснікову те, про що мені сказали люди в потязі, щоб пан Колесніков разом із тією компанією, яка приймала рішення про закупівлю цих вагонів, сьогодні не був призначений головою певного комітету Верховної Ради України, а машиністом одного з таких напрямків або ж у ремонтну бригаду до корейців, і нехай разом тепер або тягають ті потяги, або ж доводять їх до нормального стану, щоб вони могли возити людей. І ми серйозно повинні висловити докір, пред’явити претензії і Президенту України. І я нижче скажу про те, що буде відбуватися.
Оксана Ващенко: З нами на зв’язка є Сергій Москалець — голова вільної профспілки локомотивного депо «Кременчук». Пане Сергію, добрий день!
Сергій Москалець: Добрий день!
Оксана Ващенко: Запитання до вас. Ми так чи інакше хотіли б з’ясувати. На вашу думку, як людини, яка досить тривалий час працює на залізниці, скільки у вас років пов’язано з залізницею?
Сергій Москалець: Тридцять років я працюю машиністом тепловоза та електровоза, і дванадцять років вожу пасажирські поїзди.
Оксана Ващенко: Тим більше. І от скажіть, майбутнє в Україні може мати «Хюндай» чи ні?
Сергій Москалець: Майбутнього він тут мати не може, тому що цей поїзд не пройшов тут випробування. І те, що говорять, що його треба було прогнати по транссибірській магістралі, то Росія не пустила цей потяг через свої маршрути, тому що він не прошов випробовування, а це заборонено в нормальній державі робити для таких потягів, які не пройшли відповідне випробування. Раніше рухомий склад проходив випробовування, була кільцева залізниця навколо Москви, а зараз в Україні такої колії немає.
Але ці поїзди були збудовані на стометровому відрізку колії в Кореї, зразу ї погрузили на баржу, чи куди там, привезли в Одесу, і приволокли їх у Київ. Тому що мої машиністи також брали участь у цьому, і зразу ж запустили ці потяги на маршрути. І те, що говорить Колесніков, зрозуміло, що наша влада не патріоти, у них усе просто: «украв, випив, в тюрму» і все, щоб одмити гроші.
А от взяти, наприклад, ви чули щось про поїзди «Шкода»? Поїзди «Шкода» також закупили і вони працюють на Південній залізниці. Ви чули хоча б про одну поломку цього поїзда? Ні разу ви не чули. Тому що Радянський Союз працював з фірмою «Шкода» і у них наші держстандарти, тобто ще Радянського Союзу. І там випробовуються ці поїзди.
Так само, хотів би відмітити Крюковський електропоїзд, який у нас виробляється, він також пройшов випробування. Але ж ви розумієте, пан Гордієнко правду сказав, що «відкатів» вони таких не отримають, як отримали при купівлі в Кореї. І дорогу в життя нашому поїзду не дають. Нещодавно він прибув із випробування в Кременчук, я його бачив, він у нашому депо локомотивному відважувався цей поїзд. Зауважень по ньому не було.
І що таке зимові умови? Влітку ставалися відкази, а в зимових умовах, ви можете подивитися в інтернеті, він увесь списаний відгуками про ці поїзди. Так що те, що я скажу, думаю, на мене в суд не подадуть, як на моїх товаришів пан Колесніков. Йому, мабуть, потрібно вже готувати місце в тих місцях, які для попередників вони приготували, і за витрачені гроші відповідати. Але це вже інша справа.
Тормозні прибори повинні випробовуватися для зими. Корейські тормозні прибори не працюють в таких умовах. Поки що Московський тормозний завод єдиний постачальник тормозного обладнання, яке працює на «Укрзалізниці» й має у наших умовах можливість працювати.
Оксана Ващенко: Ви сказали про тормозні прибори. А тоді що, небезпечно взагалі їздити людям цими потягами «Хюндай»?
Сергій Москалець: Щодо тормозних приборів. Знаєте, я працюю останні три чи чотири роки на електровозах. У нас не було проблеми з тепловозами щодо перемерзання різних повітропроводів, тому що тепловоз — це все-таки машина доскональна, й вона тепла взимку. Там дизель нагріває приміщення. А от у електровозах постійно перемерзає. Тому ми працюємо на електровозах із терміном експлуатації до п’ятдесяти років. І вже на «Укрзалізниці» напрацьований певний досвід по цьому, як із ними працювати. Були випадки перемерзання і магістралей, але, слава Богу, це відбувалося на стоянках, гальмівних магістралей і тому подібне.
І що стосується цих потягів «Хюндай». У них, наприклад, струмознімачі не пристосовані до наших контактних мереж, тому, можливо, вони такі ніжні. У нас контактні мережі, можливо, для них грубі, що обриваються контактні проводи й тому подібне. І ці поїзди зупиняються. А раз зупиняються, і зупиняються вони з різноманітних причин — і по електричних, і по гальмівних, то забрати такий потяг, наприклад, ми навіть із перегонами не можемо, тому що його зчіпний пристрій не відповідає нашим локомотивам. Тому коли простояв такий потяг десь під осінь близько семи годин на перегонах, доки привезли з Києва той адаптер, щоб можна було зчепити з нашим локомотивом і його прибрати.
І друге, що стосується комфортності цього потягу, я теж хотів би сказати. Взяти вагони «Україна-2», які випускає Крюковський вагонобудівний завод, чомусь у момент відказу «Хюндаїв», у першу чергу подавали ці вагони, і вони і по кольору такі самі, і по комфорту, і коли вивозили людей, показували нібито вони їдуть у «Хюндаї», але ж це були Крюковські вагони. І ці вагони були також комфортні та зручні, все там передбачено згідно нашого ДСТУ і тому подібне. Тому, мабуть, наша влада завжди… Я чую, як пан Азаров кричить, що попередники винуваті… Але, здається, останнім часом він цю фразу викинув, тому що певний період пройшов уже, вони дров наламали, й нічого не виправили. І потрібно тепер за це все відповідати, тому що це народні гроші.
Оксана Ващенко: А як ви відчуваєте, як люди налаштовані, ті, що працюють на залізниці? І наскільки довго вони будуть готові працювати на такому транспорті, який фактично є зараз? І в якому стані інший транспорт у нас зараз на залізниці?
Сергій Москалець: Щодо іншого транспорту. На цьому транспорті, що зараз працює, на цих «Хюндаях», я думаю, це болячку нам дали років на тридцять, мабуть, на «Укрзалізницю», тому що закупили, інші влада буде міняти, а ці «Хюндаї» залишаться у нас, а люди будуть мучитися. Мучитися будуть машиністи, помічники машиністів, слюсарі по ремонту і таке інше, тому що запчастини будуть корейські. І за та запчастини також хтось відкати отримуватиме. Це не будуть наші запчастини.
А що стосується нашого транспорту, я вам скажу, наш транспорт, наші електровози за межею списання вже на 98 відсотків, вантажних електровозів, але вони тягають і ці «Хюндаї». Я в Києві нещодавно був, я бачив, як електровоз ВЛ-80К шістдесятого року приволік львівський «Хюндай». Розумієте? Якось це не дуже гарно виглядає.
А що стосується нашого транспорту, вибачте, ніхто запчастини не закупляє, електровози наші їздять на чесному слові. Дякуючи нашим слюсарям, яких скорочували на межі перевозок дев’яностих років, і в нинішній час їхня кількість не збільшена, а тільки зростає апарат управління, а ті слюсарі ще доводять ту техніку, й вона їздить. І машиніст та його помічник, коли виходять у рейс, вони йдуть як у бій, вони половину поїздки тільки усувають ті несправності, які виявляються на шляху прямування. Але хлопці ведуть потяги і доводять їх до місця призначення.
Оксана Ващенко: Але скажіть, тоді якщо в такому стані зараз наш залізничний транспорт, то це загроза здоров’ю людей, передусім, які працюють на залізниці, та пасажирам, які користуються залізничним транспортом?
Сергій Москалець: Я після пікетування, яке відбувалося у вересні-місяці, на другий чи на третій день по вашому радіо давав інтерв’ю по телефону. То я тоді говорив, що мені як машиністу, страшно везти пасажирів тими локомотивами. Тому що вони за межею списання. Їм усе продовжують і продовжують термін дії, але ж ви розумієте, якщо бабусі або дідусеві дев’яносто років, то продовжуй чи не продовжуй термін життя, але ж колись же він скінчиться. Тому нам потрібно було цей транспорт замінювати.
А замінити є чим, наші заводи можуть їх виробляти. «Луганськтепловоз», який з молотка продали Росії, зараз забезпечує рухомим складом як тепловозами так і електровозами, електричками та поїздами Росію. Наш вагонний завод, я просто завжди дивуюся тим керівникам, які в нинішній ситуації цей завод спасли і витягують. І там Приходько й інші керівники. Завод зумів, випускає продукцію для двадцяти держав світу, але не для України. Він зумів зробити електропоїзд за короткий час, вагони пасажирські, а це ж наші робочі місця.
І ще я перед цим запитав у керівників заводу: яка ж вартість поїзда вашого у порівнянні з «Хюндаєм». Вони мені сказали, що за два таких поїзди «Хюндай», можна було купити три наших поїзди. Розумієте, в чому проблема?
Оксана Ващенко: Дякую вам, пане Сергію. Сергій Москалець — голова вільної профспілки локомотивного депо «Кременчук» був зараз на прямому зв’язку в програмі «РозворотUA». Говоримо сьогодні про складну ситуацію, яка виникла з електропоїздами «Хюндай». Влада каже, що зима винна в цьому, шалені морози, які мали місце кілька днів тому. Але пригадаємо, влітку так само ми мали з цим проблеми.
Програма триває. Для тих, хто щойно долучився, я нагадую, що сьогодні ми говоримо про поїзди «Хюндай», про те, як вони курсують українськими залізницями. Зрозуміло, що існують проблеми. І от принаймні сьогодні з’явилася інформація, що «Укрзалізниця» прийняла рішення зняти електропоїзди «Хюндай» з українських маршрутів на новорічні свята. Але на кінець сьогоднішнього дня «Укрзалізниця» вже спростувала цю інформацію. Тим більше, я думаю, що все це свідчить про те, що щось відбувається з цими електропоїздами, і саме керівництво «Укрзалізниці» не знає, що робити з цими поїздами, яким чином локалізувати ситуацію, яка має місце на залізниці, з перевезенням пасажирів.
Я нагадую, що сьогодні в нашій студії наш гість Сергій Гордієнко — народний депутат, представник фракції Компартії. А ви, шановні слухачі, ви за кілька хвилин маєте можливість долучатися до нашої розмови, будуть працювати наші студійні телефони: 536-9600, код Києва — 044.
Ми мали можливість почути думку людини, яка присвятила залізниці тридцять років, це Сергій Москалець, який є головою вільної профспілки локомотивного депо «Кременчук», і ще працює машиністом. І фактично це людина, яка кожного дня стикається з цими проблемами, і знає, яка насправді ситуація. Що з цим робити? Чому коли приймаються рішення, не беруть до увагу, на садять за круглий стіл безпосередньо тих людей, які працюють з цими машинами, найкраще знають її проблеми, і більше, ніж будь-який урядовець, який має не одну освіту, що треба придбати, за які кошти можна це придбати. Бо, скажімо, навіть у наших сусідів у Росії ситуація інша. Справді, «Луганськтепловоз» приватизували, і Росія активно собі купує саме звідти потяги. Ми ж залишилися з «Хюндаями». Як бути?
Сергій Гордієнко: Ситуація, по-перше, я хотів би подякувати свого земляка Сергія, який надзвичайно професійно, бо він кожного дня працює на залізниці, і надзвичайно мужньо сказав про ті проблеми, які на сьогодні існують. По-перше, він цитував і ви цитували, що вибачається і Колесніков за те, що відбувається. Але кому потрібні тепер його вибачення, що нібито українське літо, осінь чи зима впливає. Та в усьому світі є осінь, зима, і ми знаємо, що певний транспорт завжди повинен бути адаптований саме до тих умов.
Але, перше, ніхто не хотів залучати спеціалістів, які б усебічно вивчили, і провівши тендер, ми закупили, зекономивши і державні кошти, і придбали ту техніку, навіть у тієї ж «Шкоди», яка була би адаптована до наших умов, бо не було тих відкатів, напевно, як кажуть люди, який запропонувала корейська у даному випадку фірма.
Я хотів би подивитися також на ту проблему, яку Сергій порушив. От у мене є інформація, що в лютому-місяці цього року Президент України Віктор Янукович відвідав Кременчук, зустрівся з працівниками Крюковського вагонобудівного заводу, подивився на їхнє виробництво…
Оксана Ващенко: Це на початку року відбувалося?
Сергій Москалець: Так, на початку року. Він подивився на це виробництво і сказав, що нам необхідно докласти всіх зусиль, в тому числі і підтримку державну надати для того, щоб розвивати таке унікальне виробництво, яке сьогодні виробляє спальні вагони залізничні, вагони для перевезення вантажів, сьогодні може виробляти й виробляє те, що пов’язано саме з метрополітеном. І по темі нашої бесіди, абсолютно не гірший ніж «Хюндай» виробляє такий самий швидкісний регіональний потяг.
Але тут же Президент після відвідування Полтавщини, дає доручення, є така форма «Доручення Президента України» по результатах того, що він побував на Полтавщині. Пройшов майже рік, жодне доручення або не виконувалося, або якщо й виконувалося, то не в повному обсязі. І сьогодні працівники Крюковського вагонобудівного заводу, регіональна влада, тобто Полтавська влада просить уже Президента України, і я через ефір також звертаюся, продовжити виконання доручення на 2013 рік, бо ніхто не виділяв ні коштів, не підтримував цього виробника.
Ми говоримо про те, що вже абсолютно зношений парк рухомого складу на залізниці. У той самий час ми не розвивали й позбулися таких унікальних виробництв, як «Луганськтепловоз», як Крюковський, не підтримуємо й інші виробництва, і тут же маємо намір на два мільярди доларів закупити багато тих потягів, які будуть вироблятися в Росії. Ми субсидуємо чужу економіку. Так само як у даному випадку субсидували саме корейську, придбавши ці «Хюндаї», ми як дитина до соски прив’язалися до корейського виробника та його економіки.
Оксана Ващенко: Тепер все одно, товар взяли й повернути його надзвичайно складно буде.
Сергій Гордієнко: Ми його купили, але тим самими ми на себе взяли й проблему на багато років, бо ремонтної бази немає, всі запасні частини будуть вироблятися у них, і ми повинні будемо витрачати валютні кошти, щоб постійно підтримувати їх у робочому стані. Тому ми сьогодні повинні, напевно, стати на дуже жорстку позицію, і подивившись на ті угоди, а там були обумовлені напевно якісь форс-мажорні обставини…
Оксана Ващенко: От ви сказали на початку нашої програми про те, що фракція Компартії буде ініціювати на початку року, коли Верховна Рада почне в пленарному режимі працювати, буде ініціатором створення тимчасової слідчої комісії з цього питання. Але подивіться, тимчасові слідчі комісії у нас створювалися, пам’ятаєте, й по «Лікарні майбутнього», так само десь гроші ділися…
Сергій Гордієнко: Завод «Індар», який розграбували…
Оксана Ващенко: Завод «Індар», так, от зараз ця історія з «Хюндаєм». От де результат такої тимчасової слідчої комісії? Хіба Генеральна прокуратура не бачить, не чує, не дивиться новини, не читає інтернет? Це ж усе є, якщо існує якийсь публічний скандал, це все ж можна перевірити? Чому чого не роблять?
Сергій Гордієнко: Наші пропозиції абсолютно жорсткі, ми не сподіваємося на плідну роботу тимчасової слідчої комісії, тому що всі ці слідчі комісії, які створювалися у Верховній Раді, ніяким результатом їхня робота не закінчувалася і всі потуги пішли у свисток, як кажуть. І навіть висновки, які передавалися до Генеральної прокуратури по будь-яким із них, жодних заходів не вживалося.
Ми пропонували б сьогодні і Генеральній прокуратурі, і ми це постійно пропонуємо, Кабінету міністрів України, в руках яких є серйозні важелі для боротьби з корупцією, а тут ми бачимо чисто корупційні схеми присутні. В тому числі існують і інші важелі — є договір, який укладався, і ми можемо повернути. Ми просто пропонуємо повернути корейській стороні цей товар, який ми придбали, як такий, що не відповідає тим умовам, які необхідні для їхньої експлуатації в Україні. А тих чиновників, які укладали ці договори, притягти до відповідальності.
Оксана Ващенко: У нас є дзвінки, є на зв’язку наші слухачі. 536-9600, код Києва — 044. Хто з нами? Добрий вам день! Слухаємо вас.
Слухач: У мене не стільки запитання, як образа. Понятно, здесь круговая порука, здесь замешаны вышестоящие лица, и президент не может ничего сделать. Но в связи с тем, что сейчас новый состав парламента, к кому можно обратиться из наших партий, чтобы они этот вопрос подняли в первую очередь? Потому что по вашему рассказу, это же подсудное дело, и такой скандал, что может полететь не один десяток голов. Так к какой партии можно обратиться, и кто имеет на это полномочия, чтобы навести порядок? У меня даже слов нет, это такое безобразие, такие деньги народные! И наше правительство молчит.
Оксана Ващенко: Ясно. Будь ласка.
Сергій Гордієнко: Спасибі за таке запитання. Тому якщо у вас є таке звернення, то ви мені його скеруйте або на будь-кого з представників фракції Компартії України, в депутатські запити, у звернення до уряду, до Генеральної прокуратури ми включимо всі важелі впливу, щоб отримати відповіді, і щоб ці люди були притягнуті до відповідальності. Я наголошую на тому, що фракція Компартії України започаткувала цю тему розмови задовго до нашої передачі, і наполягає на тому, щоб Прем’єр-міністр України Микола Янович Азаров, і коли ми вели з ним дискусію перед його призначення, це була одна з наших умов, що Миколо Яновичу, ви повинні розібратися з цією ситуацією разом із Генеральною прокуратурою і щоб подібних міністрів ніколи в уряді не було.
Але я не фантазер, я хотів би сказати, що система влади сьогодні вибудувана в такий спосіб, що «ворон ворону око не виклює». Тому будуть такі запити, будуть усі ці наші потуги, але хотілося б, щоб вони завершилися розслідування та притягненням до відповідальності. Алея прекрасно розумію, що тут існує кругова порука у нинішньої влади, і нам необхідно не про якогось конкретного міністра говорити, а ліквідовувати повністю прогнилу, корумповану, і таку буржуазну систему влади, яку ми вибудували за двадцять років.
Оксана Ващенко: Але ви говорите про те, що в принципі впливати можна, і народний депутат, фракція в цілому в принципі є тим народним контролем очевидно, за допомогою якою можна хоча би вимагати порушення справ, або розгляду тієї чи іншої ситуації. Але якщо подивитися на дану ситуацію, і пригадати як країна готувалася до «Євро-2012» в досить таких швидких темпах, ясно, що чемпіонат у нас виник за кілька місяців. Тобто та команда, яка фактично передала владу іншій команді, не впоралася із завданням у певні терміни, і «регіонали» нашвидкуруч намагалися все зробити.
Ви ж пам’ятаєте, як у нас будувалися дороги. Питання інше, яка їхня якість, але будувалися. Так само з цими поїздами. От на той час можна було щось зробити, щоб такої ситуації не виникло з «Хюндаєм» зараз? У той час, коли відбувалася активна підготовка до чемпіонату й усі розуміли, що, можливо, для іміджу країни це добре, але з іншого боку, коли у нас у дитячих садках, школах вікна не відремонтовані, дверей немає нормальних, коли діти… Тобто ми всі знаємо, в якій ситуації всі живуть. Тобто Київ — це окрема держава в державі величезній. То куди ж ми витрачаємо ці кошти?
Сергій Гордієнко: Чемпіонат Європи відбувся, світ побачив зовсім нову якість України, й це добре. Але таким коштом, як ми проводили «Євро-2012» не проводила жодна країна Європи та світу. Бо ви самі знаєте, що коли проводяться світові та європейські чемпіонати, то в основному залучається приватний бізнес, інвестиції приватного бізнесу, ми ж робили це винятково за кошти державного бюджету.
І «Євро», то «Євро», але ми повинні вивчити, узагальнити, і якщо були зловживання, у першу чергу притягти до відповідальності тих, хто був причетний до цих самих «чорних дірок», куди провалилися десятки й сотні мільярдів коштів, які витрачені ніби на підготовку до «Євро-2012». І дуже й дуже на цьому певні люди нажилися по всій низці тих інфраструктурних проектів, якими вони займалися. Про це говорять навіть замовники, коли їм пропонували і скільки відсотків відкатів на тому чи іншому об’єктів, і дехто вже не міг платити більше, ніж двадцять чи тридцять відсотків, й казали, що краще не будуть брати участь у цих заходах.
Я ще й ще раз підкреслюю, що ми будемо порушувати питання, будемо контролювати ці проблеми, ми будемо вимагати. Але система влади вибудована таким чином, що на запити, звернення, на будь-які інші дії, які народні депутати та фракції моніторять, зокрема, постійно це робить фракція Компартії України, приходять лише відписки, вартість яких менша, ніж ціна паперу, на якому вони написані.
Оксана Ващенко: Є ще дзвінок. Добрий вам день! Слухаємо вас.
Слухач: В мене таке запитання. Скажіть, будь ласка, в мене склалося таке враження, що у нас президенти змінюються, а влада залишається та сама. Для них слово «відкати» як манна небесна. Скажіть, будь ласка, що можна зробити, щоб це слово «відкати» вже забулося для уряду? І щоб такого вже не було і той непотріб, який до нас на ринок приходить, щоб уже не було цього всього.
Сергій Гордієнко: Олеже, дуже вдячний тобі за запитання, і що Лубни такі активні, мої земляки. Я хотів би сказати, що в цілому для цього необхідно змінити систему влади. Якщо ми поглянемо двадцять років назад, коли була радянська влада, такого навіть слова тоді не знали.
Оксана Ващенко: Але ж історія не повторюється…. Як зробити в нинішніх умовах?
Сергій Гордієнко: Ми розуміємо, що надзвичайно складне стоїть перед нами завдання, але перше, якщо ми започаткуємо навіть на прикладі «Хюндая», що будуть притягнуті люди до відповідальності і до серйозної відповідальності, що їх не будуть переміщати з міністерського крісла в парламентське чи якесь інше у Верховній Раді, а сядуть туди, куди необхідно, за свої діяння, то ті, хто прийдуть після них, все-таки будуть задумуватися, що вони роблять, чи в інтересах держави, в національних інтересах, інтересах нашого українського народу вони працюють, то тоді буде менше у тих наступників бажання свою кишеню плутати з державною.
Оксана Ващенко: Ви знаєте, в цій студії дуже часто, в принципі й поза нею, дуже довгий час в Україні говорять про те, що корупцію можна побороти, і першим кроком, першим маленьким кроком до цього має бути те, що люди, які причетні до величезного бізнесу, не мають права входити у владу. Тобто вони не мають жодним чином представляли себе, або презентувати себе у владі, бо так чи інакше їхні інтереси, бізнес-інтереси будуть на першому місці. От у даній ситуації це правило, як ви вважаєте, може бути корисним принаймні зараз в українських реаліях? Ми можемо подивитися на новий склад Кабінету Міністрів. Там повно бізнесменів так чи інакше, вони є. Частина, знаєте, їх мігрує, спочатку вони в складі Кабміну, потім знову повертаються до Верховної Ради. Трошки відсиділи там, потім карти змінюються. І ось так по три роки і виходить у нас…
Сергій Гордієнко: Я хотів би сказати, що наша влада — це бізнес-групи. І нагадати всім нашим радіослухачам, що ми знаходимося у надзвичайно важкому етапі. По-перше, це етап тотального розграбування нашої країни, коли ведеться боротьба між різними угрупованнями. Наступний етап, коли щось украли, то відбувається при зміні влади, процес перерозподілу тієї власності, яку хтось раніше незаконно привласнив.
І державна влада, і державний бюджет — це також один із необхідних механізмів для них для збагачення. Сьогодні сам бізнес проплачує, і сам приводить до влади тих людей, які повинні будуть їм допомагати дограбувати, перерозподілити, і якщо не вкрали якісь об’єкти, якісь проекти, то через державний бюджет також серйозно себе збагатити. Бо, ви розумієте, розподіл мільярдів коштів через державний бюджет на їхні проекти суттєво також їх збагачує. Тому на цьому етапі те, що ви говорите, щоб відділити бізнес від влади, на мій погляд, є дещо нереальним. І тут повинні включити все-таки механізми і людські, наші народі механізми, і останні вибори показали…
Оксана Ващенко: Ви пропонуєте штурмом брати?
Сергій Гордієнко: І штурмом. Виборами ми бачимо не виходить, але надзвичайно серйозно люди повинні думати, кого вони обирають і кому надають мандат довіри. Бо коли я приїжджаю в регіони, а мені кажуть: де взявся на нашу голову цей президент, депутати та влада? То я їм кажу: люди, а ви що, полягали спати, і поки ви спали, президент, депутати та урядовці рачки з кукурудзи, з очерету поза кущами позалазили туди через квартирки і повсідалися в кабінетах? Ні, ви причетні до того, що саме ви їх привели до влади, а тепер маєте те, що маєте.
Оксана Ващенко: Але тим не менше, дякую вам за розмову. Сергій Гордієнко був у програмі «РозворотUA». Це остання програма в цьому році. Всіх з наступаючими новорічними та різдвяними святами! Щастя, добробуту! На все добре і до наступних зустрічей вже в Новому році.