В уряді, як відомо, вирішили змінити керівництво компанії «Укрнафта». Нові кандидатури на посаду голови підприємства обіцяють подати на розгляд Кабінету міністрів 5 лютого. Подейкують, що це може бути іноземець. Однак, чи були об”єктивні підстави усунути старий менеджмент компанії? Кореспондент “ГолосUA” спробував з”ясувати це у провідного експерта з енергетичних питань Центру Разумкова Володимира Омельченка.
— Пане Володимире, на вашу думку, чому Прем"єр-міністр дав доручення змінити менеджмент «Укрнафти»?
— Це абсолютно логічне рішення уряду. Я тут на 100% підтримую Прем’єр-міністра, оскільки керівництво «Укрнафти» фактично не виконало своїх зобов’язань і показало повну свою професійну непідготовленість. Чому? Ми бачимо, що в останні роки постійно зменшується видобуток як нафти, так і газу. Наприклад, за 2010 рік показники просто трагічні. Ми знаємо, що нафти було видобуто в 2010 році більш ніж на 10% менше у порівняння з 2009 році, теж саме можна сказати і про газ. Однак, змінити керівництво буде не так просто, оскільки «Укрнафту» фактично контролює так звана група «Приват», хоча держава і володіє контрольним пакетом акцій, але для скликання зборів акціонерів потрібно 60%. Тому, не виключено, що група «Приват» зірве збори акціонерів.
Слід також підкреслити, що лише зміна менеджменту також мало що дасть, якщо контроль за «Укрнафтою» залишиться в руках тих же самих власників, які здатні тільки виводити гроші з компанії.
— Чи можна говорити, що таке доручення свідчить про перерозподіл ринку?
— Поки що, про глобальний перерозподіл казати не можна, адже ця група контролює не тільки таку компанію. Група Коломойського також контролює компанію, наприклад «Укртрнснафту». Там топ-менеджери залежні від групи «Приват» і ми знаємо, що «Укртранснафта» показує надзвичайно погані показники. Падіння транспортування нафти в минулому році первищило 22%. Безумовно, можна говорити про якийсь перерозподіл сфер впливу, але далі така ситуація тривати не може. Усі бачать, що показники ключових, базових підприємств України з кожним роком все погіршуються і погіршуються.
— Останнім часом Прем»єр-міністр говорить про те, що Україна має більше виготовляти власного бензину і менше купувати його за кордоном. Чи можуть бути пов’язані ці судження зі зміною керівництва «Укрнафти»?
— Так, трохи це пов’язано. Але щоб наростити видобуток нафти – треба багато років, за рік-два цього не зробиш, потрібно мінімум 5-10 років і на порядок більше потрібно вкладати інвестицій. />
Але я думаю, що тут йдеться про те, що зараз Мінпаливенерго займається лобіюванням встановлення імпортного мита у розмірі 130 євро за тонну, щоб обмежити імпорт нафтопродуктів і більше виробляти в Україні. Втім, мені здається, що такий захід не є логічним, оскільки не дасть стабілізації на ринку. Ми бачимо, що на ринку працюють такі кампанії, які фактично без податків і митних акцизів возять імпортні нафтопродукти і це все на руку не стільки заводам, скільки кампаніям, які мають певні преференції – це по-перше.
По-друге – це може дестабілізувати ситуацію на ринку і призвести до серйозного дефіциту, оскільки українські заводи, на жаль, не можуть на 100% забезпечити ринок нафтопродуктами. Треба ще додати, що українські заводи виробляють дещо гірший за якістю продукт, ніж завозиться з закордону, зокрема, з Білорусії чи з Литви. До того ж не факт, що наші заводи будуть займатись інвестиціями, бо вже пройшло більше 10 років з моменту приватизації і жодних результатів стосовно підвищення конкурентоспроможності вони не досягли. Нелогічно було б підвищувати мито до такого рівня, адже, якщо так можна сказати, це відгородить українців від якісної імпортної продукції, тобто, в першу чергу, програють споживачі.
— А чи пов’язано це питання із тим, що нафтопровід «Одеса-Броди» запускається у плановому напрямку?
— Ні, це не має зв’язку, оскільки «Одеса-Броди» запуститься невідомо коли. Зараз ідуть переговори Білорусі та Росії і якщо вони домовляться про ціну нафти, то Білорусі стане вигідніше купувати нафту в Росії. «Одеса-Броди», можливо, Олександр Лукашенко використовує як козир під час переговорів із Росією. Якщо цей козир буде вдало використаний і Білорусія врегулює проблему з Росією, то якщо і будуть через «Одеса-Броди» транспортувати нафту, то у невеликій кількості.
— Чи вдасться наступному керівництву «Укрнафти» змінити ситуацію?
— Я думаю, що хто б не прийшов на керівні посади – зробити щось з «Укрнафтою» буде важко. Держава показала за ці роки повну неспроможність управляти цим ключовим підприємством, тому було б логічно, з моєї точки зору, зробити якийсь крок щодо пошуку стратегічного інвестора. Якщо ж буде призначення якогось керівника, без радикальної зміни системи управління компанією і без залучення стратегічних інвесторів, я думаю, нічого не покращиться і з мертвої точки ця компанія не зійде. Призначення нового керівника є необхідною, але недостатньою умовою, призначення керівника без реформування системи управління компанією не призведе до належних результатів.