7 червня Мінськ опублікував список претензій до Москви в рамках майбутнього єдиного економічного простору.
Мінськ зазначив, що низькі ціни на газ усередині Росії є субсидією економіці РФ, розглядає як дискримінацію неможливість пільгового кредитування аграріїв Білорусі в російських банках і вважає, що Росія обмежує імпорт білоруських ліків.
МЗС республіки заявило, що "внутрішня російська ціна на газ, яка істотно нижча за ціну на газ у Білорусі навіть з урахуванням транспортних витрат, створює істотні цінові переваги для російських компаній і вироблених ними товарів", назвавши її "фронтальною субсидією всій російській економіці". Серед паливних претензій згадана також експортна монополія Газпрому, яка "є мірою нетарифного регулювання зовнішньої торгівлі".
Незадоволена білоруська влада назвала нерівними умови доступу білоруських виробників до російського держзамовлення (цінові преференції в розмірі 15% тільки для постачальників товарів РФ), зазначені преференції поширюються тільки на "обмежений перелік білоруських товарів", заявив МЗС. "Існує заборона на поширення пільгових умов кредитування в російських банках з субсидуванням процентних ставок і придбання сільгосптехніки в лізинг. Ця міра належить до заборонених у трактуванні СОТ імпортозаміщувальних субсидій", — наголосили у відомстві. Також в повідомленні МЗС говориться про те, що процедура здійснення державного ветеринарного й лабораторного контролю РФ за вміст антибіотиків у білоруській продукції тваринного походження, а також відсутності генно-модифікованих мікроорганізмів і меламіну організована так, що створює "бар’єри щодо доступу білоруської продукції на ринок".
У Білорусі впевнені, що і порядок реєстрації імпортних лікарських засобів у РФ дискримінує білоруських виробників: є проблеми з поданням до списку життєво важливих і необхідних коштів у РФ.
Більша частина претензій Білорусі де-факто підтверджувалася раніше російськими чиновниками. Так, зрушення "рівнодоходності" газових цін Газпрому для зовнішнього і внутрішнього ринку на 2014 рік пояснюється в уряді РФ саме необхідністю підтримки внутрішніх гравців — це, загалом, і є визначення прихованої субсидії. У випадку з фармринком необхідність підтримки російських компаній проголошувалася мінпромторгом і МОЗ РФ офіційно. Втім, "виграш" РФ від протекціонізму в основному не пов’язаний з білоруськими конкурентами — так, "фронтальна субсидія" від високих цін експорту газу в ЄС на порядок вищі.
Білорусь виступає за зняття обмежень у торгівлі в рамках Митного союзу, пропонуючи прийняти відповідне пакетне рішення про відмову від усіх протекціоністських заходів, заявив прес-секретар МЗС Білорусі Андрій Савіних — оптимально "це можна було б зробити за допомогою укладення міжурядової угоди або в рамках Митного союзу ". Відповідь РФ на претензії білоруського МЗС було дано до того, як вони були пред’явлені. "Що стосується експортних мит на нафту і нафтопродукти, то це питання ми будемо вирішувати одночасно з вирішенням усіх питань щодо ЄЕП", — заявила 6 червня в Японії глава російського мінекономіки Ельвіра Набіулліна. Вона дала зрозуміти, що і всі інші питання не має сенсу піднімати раніше, "тому що саме ЄЕП передбачає гармонізацію багатьох основних умов економічної діяльності для господарюючих суб’єктів".
Остаточна конфігурація створення Митного союзу визначиться, ймовірно, не раніше 18 червня, на яке призначене чергове засідання комісії Митного союзу в Санкт-Петербурзі. У разі невдачі РФ і Білорусь зустрінуться до 1 липня ще раз, 22 червня — але вже на рівні мін’юстів двох країн, а також в Економічному суді СНД на процесі щодо "нафтового" позову Білорусі до РФ.
За матеріалами: КоммерсантЪ-Украина