Підприємства туристичної сфери, орієнтовані на зимові курорти, де якраз починається сезон, фіксують обвал попиту на свої послуги через епідемію грипу. Покривати збитки їм, швидше за все, доведеться після стабілізації ситуації — шляхом підвищення розцінок. Чиновники ж упевнені, що зниження сезонно-короткострокове, і санаторії вийдуть на стандартну наповнюваність ще до Нового року.
Підприємства туристичної сфери в західних областях, де введено карантин у зв’язку з епідемією грипу, фіксують масові відмови туристів від путівок і броні в готелях. Оператори ринку сподіваються на вирівнювання ситуації після спаду епідемії, проте в поточному періоді констатують недоотримання прибутків, хоча сезон вже фактично почався.
"Як такий сезон у Закарпатті триває цілий рік, і ми приймаємо туристів протягом 12 місяців, — розповідає глава правління готельно-туристичного комплексу "Інтурист Закарпаття" Олександр Доктор. — Та і гірськолижний відпочинок вже можливий — на Драгобраті є сніг, а масово лижний сезон розгортається з грудня". За його словами, наслідки епідемії грипу і панічних настроїв позначилися на всій туристичній інфраструктурі: "Ресторани в місті стоять порожні, місцеві жителі значно скоротили відвідини громадських закладів. Підприємства фіксують зниження заповнення в 10 разів, — каже він. — У нас за останні шість днів було 11 відмов від групових заїздів на загальну суму понад 100 тис. грн.". Це стосується і туристів-одноосібників, і груп, і навіть держзамовлень. "Відмінили заїзди групи, які їхали, наприклад, від міністерств", — помічає Олександр Доктор.
Зараз підприємці розглядають варіант введення знижок і акцій, щоб заохочувати клієнтів і підвищувати привабливість регіону. "Для нашого готелю ми вирішили, що не вводитимемо знижок — у нас є стабільна цінова політика", — запевняє пан Доктор. Навпаки, багато учасників ринку не відкидають, що після нового року може бути підвищення цін, — коли туристи захочуть компенсувати недоотриманий раніше відпочинок, а готелі й курорти спробують компенсувати збитки.
Місцева влада відзначає, що зниження кількості туристів — звичайне явище для міжсезоння. "Початок листопада — ще не сезон, тому туристів менше. А на новий рік викуплено майже все, і основними чинниками відвідин стане погода і наявність снігу, — говорить Олександр Марченко, начальник управління з питань європейської інтеграції, туризму і курортів Закарпатської облдержадміністрації. — Набагато більший збиток може принести не епідемія, а вибори, які пройдуть у січні, — якраз тоді багато хто виїжджає на канікули. Цього року, щоб проголосувати, люди будуть змушені залишитися дома".
Деякі санаторії спішно переорієнтувалися і пропонують пройти профілактику від грипу. "Поки ми не прогнозуємо спаду турпотоку, — відзначає начальник головного управління з питань європейської інтеграції, зовнішньоекономічних зв’язків і туризму Закарпатської ОДА Ернест Нусер. — Можливо, в санаторії у людини якраз більше шансів не захворіти".
Туроператори скаржаться на безпідставність галасу, що здійнявся, — в регіоні, мовляв, не було зафіксовано захворювань свинячим грипом, а якщо порівнювати офіційні цифри кількості хворих на звичайний сезонний грип, то зараз цей показник на 40% нижчий, ніж торік на цю ж дату. "Я думаю, що коли б не вибори — такого галасу не було", — додав Олександр Доктор.
В Івано-Франківській області констатують зниження кількості туристів, проте з епідемією грипу це не пов’язують. "Зниження туристів є, — але це зовсім не пов’язано з епідемією! В цей час туристів і так майже не буває в будь-якому році. Коли буде сніг, і то не відразу, люди почнуть приїжджати, — сказав заступник начальника управління туризму Івано-Франківської обладміністрації Григорій Мельник. — Можливо, на Новий рік, якщо епідемія ще не піде на спад, буде трохи менше туристів у порівнянні з минулими сезонами, коли було складно знайти місце для парковки. Але масового відтоку ми не прогнозуємо".
Профільні держструктури поки не зробили офіційних висновків щодо обсягів спаду турпотоку в західному напрямі. "Так, вони (компанії. — "i") заявляють про збитки, але офіційно поки підтвердити ми цього не можемо, бо лише почали моніторити ситуацію, продзвонювати підприємства регіону, — відзначив Людвіг Медяний, прес-секретар Державної служби туризму і курортів. — Питання це спірне, оскільки у різних підприємств може бути по-різному. З’ясовуємо".
За матеріалами: Экономические Известия