Перетворення об’єкта «Укриття» на екологічно безпечну систему затримується майже на рік вже на стадії проектування.
Про йдеться в результатах аудиту проведеного Рахунковою палатою, повідомили ГолосUA у прес-службі відомства.
«Перетворення об’єкта «Укриття» на екологічно безпечну систему, а саме введення в експлуатацію Нового безпечного конфайнменту, повинно завершитися в 2012 році, проте затримується майже на рік лише на стадії проектування, що свідчить про незадовільну організацію та управління коштами, спрямованими з усіх наявних джерел фінансування на його виконання (як з боку Уряду України, так і з боку ЄБРР), не виключає подальше зростання вартості будівництва НБК», — йдеться в результатах аудиту.
Крім того, стверджують в Рахунковій палаті, введення в експлуатацію Сховища відпрацьованого ядерного палива — 2 та заводу з переробки рідких радіоактивних відходів затримується більш ніж на 10 років.
«Таким чином, подолання наслідків катастрофи здійснюватиметься із затримкою, а Чорнобильська АЕС несе потенційну загрозу і через 24 роки після катастрофи», — говориться в повідомленні.
У відомстві зазначили, що щорічні програми робіт на майданчику Чорнобильської АЕС «мали формальний характер і не відображали заявленої в бюджетних запитах потреби, затверджувалися і корегувалися фактично після закінчення фінансового року під уже виділені обсяги фінансування та виконані роботи».
«Як наслідок, планування робіт здійснювалося безсистемно, а управління коштами державного бюджету, спрямованими на дані цілі, з боку Кабінету Міністрів України та Міністерства фінансів – неефективно», — йдеться в результатах аудиту.
Також аудиторами Рахункової палати встановлено, що фінансування видатків бюджетних програм на ці цілі здійснювалось за залишковим принципом. Так, видатки у 2007-2009 роках на підтримку у безпечному стані енергоблоків та об’єкта «Укриття» Чорнобильської АЕС становили 56,2 %., а на заходи з підготовки до зняття з експлуатації атомних блоків і поводження з відпрацьованим ядерним паливом та радіоактивними відходами на Чорнобильській АЕС — 14,5 %. від загальної потреби, зазначеної у бюджетних запитах МНС, та 97,7 %. і 68,4 %. від обсягу коштів, передбачених законами про державний бюджет на відповідні роки.
При цьому у цей період у порушення п. 1 ст. 24 Бюджетного кодексу України та пунктів 2, 6 і 7 Порядку використання коштів резервного фонду бюджету Кабміном виділено МНС з резервного фонду 89 млн. 169 тис. грн., що унеможливлює системне планування фінансування та виконання заходів на майданчику Чорнобильської АЕС.
«Як наслідок, програми припинення експлуатації енергоблоків №№ 1, 2, 3 в повних обсягах не виконані. Блоки ЧАЕС від ядерного палива повністю не звільнені. Відпрацьоване ядерне паливо зберігається в їх приреакторних басейнах витримки», — йдеться у повідомленні.