У 2009 році близько 50% бензинів на ринку України не відповідали державним стандартам, про це в статті для «Дзеркала тижня» заявив директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн.
За його словами, з жовтня 2009-го АТ «Укртатнафта» запустило в промислове виробництво компоненти автомобільних бензинів КБ-92 і КБ-95. Багато в чому відповідаючи параметрам звичайних товарних палив, ці нафтопродукти відвантажуються за технічними умовами (ТУ), розробленими для напівфабрикатів, що дозволяє платити акциз за ставкою 20 євро/тонна замість 110 євро/тонна для товарної продукції (у роздрібних цінах «виграш» близько 1 грн./л), пояснив Куюн.
«Нехитра схема дала можливість оператору заводу покласти в кишеню за жовтень—січень близько 180 млн. грн. (було випущено майже 145 тис. тонн КБ). Джерела на ринку вважають, що, передчуваючи наближення закінчення податкових «канікул», найближчим часом завод оформлятиме під виглядом КБ максимальні обсяги вироблених бензинів», — відзначив він.
Куюн констатував, що в 2009 році Держпотребстандарт не провів жодного лабораторного аналізу проби нафтопродуктів на АЗС. «Немає грошей, говорять у відомстві. Ситуація остаточно вийшла з-під державного контролю», — відзначив експерт.
«Доблесний АМКУ пишається десятками й сотнями відкритих справ, чотирма мільйонами зібраних 2009 року штрафів із нафтотрейдерів. А на одних компонентах бензинів як елементі недобросовісної конкуренції бюджет, схоже, втратив у 50 разів більше… То, можливо, треба було завести одну справу?», — підкреслив експерт.
Ще однією причиною катастрофічної ситуації з якістю палива, за його словами, є неприпустимо низькі темпи модернізації українських нафтопереробних заводів (НПЗ).
«Очевидно, що нафтопереробні заводи в Кременчуці, Надвірній, Дрогобичі й Шебелинці до запланованого з 1 січня 2011 року посилення жорсткості норм якості вироблених нафтопродуктів готові не будуть, бо їхні власники (щодо перших трьох можна сказати просто власник) не знаходять ці вкладення вигідними (а в Шебелинці взагалі не знаходять вкладень)», — пояснив він.
В той же час Куюн переконаний, що проблему впровадження «якісних» норм на паливо вирішувати доведеться у будь-якому випадку.
«Цього вимагає новий автопарк і громадяни, причому не тільки України, а й суміжних держав, де вже давно застосовують стандарт Євро-5 (у нас за деякими позиціями ще допускається Євро-2)», — нагадав він.
За матеріалами: "Дзеркало тижня" />