The Financial
09:46 17/07/2009

Іноземні компанії, що працюють у Східній Європі, мають змінити стратегію

"Коли у Східній Європі відбувався економічний бум бізнесмени, як Ентоні Денні, розширювали свій бізнес на сусідні країни. Як тільки у світі розпочалася економічна криза, вони були змушені повернутися на власні внутрішні ринки"- пише автор статті у газеті ”The Financial Times”. Як і багато із його партнерів чех Денні, у якого процвітала мережа продажу вживаних автомобілей, вважав, що стратегія розширення бізнесу має перш за все будуватися на агресивному вторгненні на сусідні ринки. Саме тому, коли економічна криза вдарила по його прибутках, він був змушений закрити свої філії у Польщі, Угорщині та Румунії і зараз його компанія працює лише у Чехії та Словаччині.

"Ще декілька років тому банки були згодні видавати кредити бізнесменам-агресорам на дуже вигідних умовах,- наголошує видання, — але більшість із тих же банків про це дуже пожалкувала, коли люди стали неспроможними виплачувати кредити". Наприклад, авіакомпанія “Sky Europe”, яка має головний офіс у Словаччині і спеціалізується на низькобюджетних рейсах, через занадто амбіційні плани відкриття своїх офісів у Будапешті та Кракові та через підвищення цін на пальне у 2007-2008 змушена була повернутися на внутрішній ринок, і зберігши із закордонних лише австрійський. /> "Урок, який ми отримали внаслідок втрати наших прибутків та закриття філій — це те, що розширення має відбуватися поступово, а не миттєво"- заявив головний фінансовий директор “Sky Europe” Нік Манудакіс. Інші компанії на даний момент також обмірковують як уникнути банкрутства.

Польський виробник одягу “Redan” зачиняє п’ять магазинів у Чехії та Словаччині і кзосереджується на Польщі та Україні. "Ринки Чехії й Словаччиниї набагато менші і у нашої компанії немає ресурсів там зростати"- заявив директор із експорту Кшиштоф Марек. Йежі Калиновський із KPMG Польщі констатує, що компанії, які відкривали свої філії у сусідніх державах не врахували, що їм не вистачатиме ресурсів для успішного управління і не оцінили наскільки це все дорого коштуватиме.

Водночас видання відзначає, що попри крах менших компаній, великий бізнес поки що не залишає ринки сусідніх держав і навіть планує розширюватися. "Ми всі зрозуміли урок, що в майбутньому невеликому бізнесу слід розширюватися лише поступово і не ризикувати"- підсумував чешський бізнесмен Денні.

 Підг. Л.Дубенко.

 

Читайте также по теме