ГолосUA
10:49 06/12/2010

Мінпаливенерго проситиме уряд про мораторій на запровадження нових стандартів якості для палива

 

Міністерство палива та енергетики найближчим часом буде клопотати перед Кабінетом Міністрів про продовження діючих стандартів якості світлих нафтопродуктів на два роки.

 

Таке рішення прийняла Експертно-аналітична група (ЕАГ), яка працює при профільному відомстві, пише видання “Дело”.

 

“За процедурою, після схвалення ЕАГ дане питання має розглянути Кабмін. Він, у свою чергу, дає розпорядження Держспоживстандарту продовжити стандарти”, — пояснив співрозмовник видання в Мінпаливенерго.

У 2007 році, коли Міністерство палива та енергетики вдруге очолив Юрій Бойко, Експертно-аналітична група під його керівництвом прийняла рішення про паралельне існування двох стандартів до 2011 року, після чого в України цілком логічно повинен був залишитися тільки більш жорсткий новий ГОСТ.

У 2010-му Бойко втретє зайняв крісло глави Мінпаливенерго, проте позиція відомства з питання введення нових стандартів змінилася. Тепер чиновники міністерства знову пропонують перенести введення нових стандартів, домігшись проходження цього питання через Експертно-аналітичну групу.

При цьому, за словами окремих учасників групи, рішення “підтримати старі стандарти” було внесено до підсумкового протоколу практично без обговорення. “Нас поставили перед фактом, що дані заходи повинні бути прийняті для підтримки нафтопереробної галузі країни. Не було ні голосування, ні іншої можливості як-небудь вплинути на рішення”, — розповів представник однієї з великих мереж АЗС.

Як відзначають джерела видання в Мінпаливенерго, перш за все таке рішення просувається в ім'я порятунку державного Шебелинського ГПЗ, який за рядом параметрів важко вписується в існуючі стандарти. Крім того, немає впевненості, що зможе вийти на новий рівень найбільший НПЗ країни — “Укртатнафта”. Обидва підприємства входять в орбіту контролю Мінпаливенерго через НАК “Нафтогаз Україна” (100% “Шебелинки” і 43% “Укртатнафти” належать НАКу), відповідно, погіршення умов їх діяльності або зупинка суперечать інтересам чиновників.

Влада пояснює свої дії в тому числі і турботою про споживача. У паливному відомстві стверджують, що державне господарство не встигло переоснастити техніку на використання більш якісного палива. Так, у структурі Мінтрансзв'язку частка вантажних автомобілів і автобусів, що задовольняють вимоги нових євростандартів, становить лише 0,4%. У Міноборони частка такого автотранспорту дорівнює 15%. Схожа ситуація і серед легкових автомобілів вітчизняного виробництва: зазначеним стандартам відповідає лише до 5% машин.

“За рамками цього обговорення залишається такий важливий питання, як вартість цих низькоякісних нафтопродуктів, адже другої складової допомоги виробникам цього палива стане введення мита на імпорт у розмірі 120 євро за тонну, що пропорційно збільшить ціни на їх продукцію, — сказав президент “Об'єднання операторів ринку нафтопродуктів Україна” Леонід Косянчук. — Не думаю, що аграрії і власники “жигулів” з “москвичами” скажуть чиновникам “дякую” за можливість заправлятися колишнім паливом за цінами, що зросли на 20%”.

“У нафтопереробних заводів було три роки, щоб провести модернізацію своїх потужностей. Однак справа так і не зрушила з мертвої точки. Тому на даний момент вони не здатні випускати якісне пальне та, відповідно, конкурувати з імпортною продукцією”, — пояснив причини плачевної ситуації на більшості НПЗ екс-голова об'єднання “Укрнафтохімпереробка” Володимир Ємєлін.

При цьому експерт наголосив, що з огляду на стан програми модернізації заводів в Шебелинці, Дрогобичі та Надвірній як найвідсталіших, два роки їм у будь-якому випадку буде недостатньо для завершення окресленого. “Майбутні проекти — складні, потребують багато коштів і часу. Про низької ймовірності їх реалізації багато в чому можна судити вже нині”, — сказав він.

У компанії “Паралель” зауважили, що перенесення термінів впровадження нових стандартів якості палива ще більше збільшує розрив між Україною і Європою, а також стимулює зростання обсягів фальсифікату на ринку. “Крім того, рішення не враховує думки українських споживачів, більшість з яких, пересівши на автомобілі європейських марок, хочуть заправляти їх паливом відповідної якості”, — відзначили в компанії.

 

 

 

 

 

Читайте также по теме