В Україні органи державної податкової служби не забезпечили повноту та своєчасність стягнення штрафних санкцій, що негативно вплинуло на надходження коштів до державного бюджету в 2008-2009 роках.
Про це свідчать результати аудиту, повідомили у прес-службі Рахункової палати.
Запроваджений механізм нарахування та стягнення штрафних санкцій і пені залишається недієвим інструментом упередження ухиляння від сплати податків та покращення платіжної дисципліни. Засоби державного примусу у формі штрафних санкцій і пені є неефективними перш за все у зв’язку з неналежним виконанням органами стягнення своїх повноважень, що дає суб’єктам господарювання можливість ухилятись від сплати податків, зборів і штрафних санкцій.
Із нарахованих протягом 2008-2009 років 40,2 млрд. грн. штрафних санкцій і пені за порушення норм податкового законодавства до бюджету надійшло лише 2,6 млрд. гривень. Крім того, 7,7 млрд. грн. цих нарахувань перейшло у податковий борг, частина яких знаходиться у судах.
Засоби державного примусу (штрафні санкції, пеня) не ефективні перш за все через неналежне виконання податковими органами своїх повноважень. Так, у частині підвищення рівня податкової дисципліни та своєчасної сплати податків і зборів самі ж податківці не виконують закон про державну податкову службу. Численні порушення виникають через лояльність до платників, відсутність постійного контролю за відрахуваннями, непрозору і довготривалу процедуру стягнення нарахованих санкцій і податків. />
Водночас при виявленні значних порушень податкового законодавства, надходження до держбюджету податкових зобов’язань за штрафними санкціями і пенею практично не збільшуються. За експертною оцінкою Рахункової палати, сума штрафних санкцій і пені, сплачених у 2008-2009 роках, складає лише 6,4 відс. від нарахованого. Отже, з однієї нарахованої гривні до держбюджету надійшло лише 6 коп., з яких 2 коп. сплачені платниками податків самостійно, а 4 коп. стягнуто податковими органами у примусовому порядку.
Департамент виконавчої служби Мін’юсту, незважаючи на покладені на нього повноваження, не здійснив примусового стягнення до держбюджету податкового боргу в повному обсязі й у встановлені законодавством терміни, що призвело до втрат доходів бюджету. Так, через зволікання Департаменту виконавчої служби (закінчилися терміни стягнення) бюджет недоотримав у 2008-2009 роках 128,2 млн. грн. штрафних санкцій і пені, як це було визначено судовими рішеннями. І ще понад 300 млн. грн. залишаються не стягнутими на даний час.
Більше того – ДПА належним чином не захищає в судових інстанціях прийняті рішення щодо погашення податкового боргу, сплати штрафних санкцій і пені. Через це суб’єкти господарювання не лише оскаржують у судах ухвалені податковими органами стягнення, а й домагаються скасування таких рішень. Кількість судових справ з оскарження донарахованих сум податків та штрафних санкцій, пені постійно зростає: з 22 тис. справ на суму 55 млрд. грн. у 2008 р. до 25 тис. справ на суму 60 млрд. грн. у 2009 році.
Загалом за період, що перевірявся, скасовано понад 11 тис. справ, внаслідок чого до державного бюджету не надійшло 1,6 млрд. грн. штрафних санкцій та пені.
Роботу ДПА в зазначеному напрямі Колегія Рахункової палати визнала несистемною.