За умови виникнення значного профіциту трубопровідних потужностей усередині Росії у 2012—2015 роках потреба в послугах української нафтопереробної та нафтотранспортної систем для транзиту російської сировини стрімко впаде.
До початку будівництва Балтійської трубопровідної системи завантаження магістральних трубопроводів АК «Транснефть» становило 100%. Згодом експортні можливості трубопроводів почали зростати швидше, ніж видобуток нафти, і вже 2005 року утворився профіцит обсягом 12,9 млн. тонн нафти на рік.
В російській енергетичній Стратегії передбачено, що профіцит трубопровідних потужностей визначатимуть, зокрема, такі чинники розвитку нафтового комплексу РФ:
— перерозподіл потоків нафти в східному напрямку (трубопровід «Східний Сибір—Тихий океан») (Eastern Sibiria—Pacific Ocean, далі ESPO);
— обхід територій третіх країн і формування нових напрямків експорту нафти («з метою зниження транзитних ризиків суміжних країн»).
Енергетична стратегія РФ на період до 2030 року та інші нормативні акти (наприклад, федеральна цільова програма «Розвитку транспортної системи Росії (2010—2015 роки)», передбачає, що безпосередніми наслідками створення профіциту транспортних потужностей має стати:
а) остаточне позбавлення залежності експорту російської нафти від транзиту територіями суміжних держав;
б) забезпечення маневреності експортних потоків російської нафти для вибору найбільш економічно ефективного та політично раціонального маршруту;
в) створення додаткових можливостей для залучення в російську систему магістральних нафтопроводів експортних потоків пострадянських країн Каспійського регіону (насамперед Казахстану та Азербайджану).
Існування профіциту транспортних потужностей у Росії зменшить її залежність від України, Білорусі та Польщі, а також посилить політичний вплив на Словаччину, Чехію й Угорщину шляхом створення дефіциту поставок російської нафти на місцеві НПЗ і провокування конкуренції між країнами регіону за право отримати нафтові потоки з Росії.
Для вирішення проблемного питання із завантаженням української нафтотранспортної системи російська сторона пропонує переглянути систему тарифоутворення на транзит нафти територією України.
В обмін на прогнозоване тарифоутворення російська сторона створить умови, які забезпечать завантаження нафтопроводу Броди—Порт Південний в напрямку порту Південний в обсязі 9 млн. тонн нафти протягом терміну дії Угоди на два роки. За рештою напрямків обсяги транспортування не гарантуються.
За матеріалами: Дзеркало тижня />