Проект модернізації української газотранспортної системи за участю українських та іноземних партнерів, включаючи європейських та російських, є одним з пріоритетів української економіки та внутрішньої і зовнішньої політики.
Таку думку висловив експерт з енергетичних питань, колишній представник Президента України з міжнародних питань енергетичної безпеки Богдан Соколовський, повідомила прес-служба «Нашої України».
За його словами, такий проект має здійснюватися у контексті практичної реалізації євроінтеграційного курсу нашої держави.
«Оптимальним шляхом для реалізації цього проекту є виконання Спільної заяви України, Європейської Комісії, Європейського банку реконструкції та розвитку, Світового банку та Європейського інвестиційного банку щодо модернізації української ГТС, яка була підписана 23 березня 2009 року за результатами 4-річних переговорів, проведених за ініціативою та безпосередньою участю Президента України Віктора Ющенка», — переконаний експерт.
Він повідомив, що згадані міжнародні фінансові інституції виявили готовність надати вигідні для України кредити для модернізації ГТС на загальну суму 2.5 – 3 млрд. доларів США при забезпеченні прозорих умов інвестування та за умови реформування українського газового сектору до стандартів, притаманних країнам ЄС.
Соколовський наголосив, що, на жаль, колишній уряд Юлії Тимошенко зволікав із виконанням згаданої Спільної заяви. Новому уряду Миколи Азарова було б доцільно виправити помилки попередників з цього питання – послідовно реалізувати Спільну заяву від 23 березня і таким чином на ділі підтвердити декларації нової влади про європейський курс.
«Європейська сторона й надалі готова виконувати свої зобов’язання. Про свідчать, зокрема, заяви виконавчого директора ЄБРР Олів’є Декампа, зроблені під час його зустрічі з Прем’єр-міністром України Азаровим 1 квітня 2010 року», — зазначив експерт.
Він підкреслив, що участь у проекті російської сторони цілком можлива і була би вигідна всім сторонам. Однак така участь не матиме для України сенсу, якщо її ціною буде виконання умов, які обмежували би державний суверенітет України – перехід ГТС під контроль «Газпрому», вступ України до невигідного Митного союзу тощо.
«Якщо уряд бажає залучити кошти у модернізацію української ГТС, не потрібно винаходити велосипед, а тим більше торгувати національними інтересами. Цілком достатньо розпочати виконання Спільної заяви із ЄС та провідними міжнародними фінансовими установами», — наголосив Богдан Соколовський.