Представники ряду турецьких металургійних компаній заявили, що відмовляються від закупівель європейського і американського чорного брухту і переходять на українські напівфабрикати.
«Враховуючи те, що історично склалося, що українські виробники є постачальниками напівфабрикатів до Туреччини, нічого дивовижного в такому інтересі з боку турків зараз немає», — наголосив аналітик інвестиційної компанії «Драгон Капітал» Сергій Айда.
За оцінками Astrum Investment Management, переорієнтація турецьких підприємств на продукцію з України дозволить нашим заводам вже за підсумками грудня наростити експорт напівфабрикатів на 30-40% у порівнянні з листопадом — з 427 тис. до 550-600 тис. тонн.
Один з провідних виробників цього виду металопродукції — підконтрольного «ІСД» Сергія Тарути Дніпровський металургійний комбінат ім. Дзержинського вже заявив про збільшення експорту заготівки у грудні на 20%, до 253 тис. тонн. Також збільшать експорт Єнакіївський метзавод, що входить в холдинг «Метінвест» Ріната Ахметова, і Дніпропетровський металургійний завод ім. Петровського, що входить у «Євраз Груп» Романа Абрамовича. На цих підприємствах експорт виросте до 115 і 56 тис. тонн відповідно.
Переорієнтовуватися з американського і європейського брухту на українську заготівку турецьких металургів змушує висока ціна на металобрухт. За останній місяць вартість цієї вторсировини в Туреччині виросла майже на 15% — до $320-325 за тонну. Зростання відбулося з кількох причин. По-перше, сезонне підвищення цін. Взимку обсяги зібраного металобрухту традиційно скорочуються і, відповідно, росте ціна. По-друге, цього року обмежені надходження нового лому — більшість підприємств через важкий фінансовий стан не оновлюють виробничі потужності і продовжують експлуатувати старе устаткування.
Турецькі ж металурги не можуть дозволити собі купувати сировину за цінами вище $315, оскільки в такому разі їм доведеться збільшувати вартість кінцевого продукту. А як зазначають експерти, сьогодні споживачі не готові прийняти підвищення цін. І якщо хто-небудь з виробників йде на цей крок, він втрачає своїх і без того нечисленних клієнтів. «За таких умов українські сталеві напівфабрикати, і зокрема заготівка, стають більш конкурентоспроможними на зовнішніх ринках», — зауважив старший аналітик інвестиційної компанії Astrum Investment Management Юрій Рижков.
В Україні турецькі метзаводи купують заготовку за ціною $430-440 за тонну з доставкою, що дозволяє їм виходити на прийнятну вартість арматури в районі $480-490. Традиційно на частку напівфабрикатів припадає майже половина металопродукції, що експортується з України. За 9 місяців 2008 року напівфабрикати займали 41,5% всього обсягу. За наслідками дев’яти місяців 2009 року їхня частка збільшилася до 45,1%. У вересні цей показник становив 42,6%.
За матеріалами: Дело