У разі підписання Україною російського варіанту міжурядової угоди в нафтовій сфері за «білоруським» сценарієм, будь-які знижки або преференції, спрямовані на збільшення обсягів транспортування нафти, можуть знівелювати підвищення тарифів і зборів російської АК «Транснефть» як фактичним оператором усіх українських напрямів.
Таким чином, кінцева вартість послуг з транзиту нафти по території України визначатиметься за її межами.
Нагадаємо, що при перегляді системи тарифоутворення на транспортування нафти глава АК «Транснефть» Микола Токарєв закликав вивчити російсько-білоруський досвід співпраці в нафтовій сфері: «За основу ми могли б узяти модель тарифоутворення, яку ми випробували з білоруськими партнерами», — зазначив він.
У січні 2010 року РФ і Білорусь підписали Протокол про внесення змін до Угоди між урядом РФ і урядом Республіки Білорусь щодо заходів з врегулюванню торговельно-економічної співпраці в сфері експорту нафти і нафтопродуктів від 12 січня 2007 року.
Цим протоколом передбачено впровадження «Методики (механізму) зміни тарифів на послуги з транспортування (транзиту) нафти по магістральних трубопроводах, розташованих на території Республіки Білорусь», згідно з яким:
— перегляд тарифів повинен мати плановий характер і здійснюватися не раніше ніж через 12 місяців після попереднього планового перегляду; />
— у майбутньому тарифи повинні узгоджуватися до 25 грудня, затверджені Мінекономіки Білорусі до 15 січня і введені в дію з 1 лютого;
— у разі відсутності домовленостей щодо розміру тарифів між Росією і Білоруссю білоруська сторона має право підвищувати ставки тарифів, що діють, на рівні середньорічної інфляції, яка закладена в прогноз соціально-економічного розвитку Росії, і збільшений не більше ніж на 0,03;
позаплановий перегляд тарифів може здійснюватися у разі важливих змін умов господарської діяльності організацій трубопровідного транспорту Білорусі. Позаплановий перегляд тарифів може відбуватися до 1 жовтня.
У той же час введення нових тарифів у білорусько-російські відносини не показали позитивного результату для Республіки Білорусь. За даними Національного статистичного комітету Білорусі, імпорт російської нафти скоротився у першому кварталі 2010 року на 43,2% у порівнянні з аналогічним періодом попереднього року.
Таке значне скорочення зумовлене перш за все введенням митного збору на значну частину постачань нафти з РФ. У той же час білоруський досвід свідчить, що впровадження тільки на території Білорусі нового підходу до тарифоутворення не є вирішальним з погляду обсягів транспортування.
У п’ятницю, 4 червня, повинно було відбутися підписання угоди між урядами України і Росії щодо транспортування нафти по території України. Проте напередодні українська сторона висунула ряд вимог до російського варіанту угоди, як наслідок, сторони не дійшли остаточної згоди, і підписання цього міждержавного документа перенесено на наступний тиждень.
Джерела «ДТ» підтвердили, що готують її в Мінпаливенерго України і Міненерго Росії, а підписання документа планується вже найближчим часом. Проект (російський) передбачає не тільки підписи від імені уряду РФ і Кабінету міністрів України, але і визначення господарюючих суб’єктів, уповноважених виконувати умови угоди, — «Транснефть» і «Укртранснафту».
Як стало відомо, від попередніх міжурядових угод у сфері транспортування російської нафти по території України нова угода відрізнятиметься перш за все тим, що в ній можуть з’явитися конкретні маршрути для транспортування російської нафти і методика (механізм) зміни тарифів на послуги з транспортування (транзиту) нафти по магістральних трубопроводах, розташованих на території України.
За матеріалами: Дзеркало тижня