ГолосUA
10:20 24/10/2009

Український сир закріпив свої позиції в Росії, але може втратити їх на вітчизняному ринку

На початку осені українські виробники сиру дістали нові можливості укріпити позиції своїх торгівельних марок в Росії. Північна сусідка збільшила мита на імпорт сирів до 15%. Втім, нашої країни, яка працює в режимі вільної торгівлі з РФ, дане нововведення не торкнулося. Але в найближчому майбутньому воно відіб’ється на позиціях її конкурентів, які понизять об’єми постачань до Росії.

Російський ринок завжди був островом надії для українських виробників сиру. На нього доводиться 85% продукції, що експортується ними. Він же генерує левову частку прибутку вітчизняних сироварів, але не всіх, а лише тих компаній, які мають дозвіл на постачання в РФ. Серед них практично всі найбільші українські компанії по виробництву сиру.  

Якраз цим підприємствам буде набагато легше, ніж останнім виробникам, реалізувати продукцію, що накопичилася на складах через зниження об’ємів вжитку в Україні. За даними аналітика ІГ "Сократ" Костянтина Степанова, запаси сиру на складах сироварів і торговельних мереж на даний момент досягли 20 тонн. Це значний об’єм, якщо врахувати, що йдеться про такий продукт, як сир. Найбільше зниження попиту відчув на собі такий сегмент, як сичужні сири. Торік він скоротився на 9% — до 125 тис. тонн. При цьому в грошовому вимірі зріс на 20% — до $1 млрд.  

Однією з причин зниження об’ємів вжитку стали ціни, що після стрімкого стрибка вгору на 45% в 2007 році до цих пір продовжують зростати. Цього року вони збільшилися ще на 10% в порівнянні з попереднім роком, що, за прогнозами аналітиків, призведе до подальшого скорочення ринку сичужних сирів на 5-7%. Істотні втрати спіткали і сегмент твердих сирів, що займає 65% в структурі вжитку сирної продукції. У 2008 році попит на них впав на 10% — до 116 тис. тонн.  

Проте, на думку старшого консультанта ІКГ "Астарта-Таніт" Наталії Ігнатової, яка неодноразово проводила дослідження ринку молочних продуктів, цей сегмент володіє значним потенціалом для зростання. По-перше, рівень вжитку даного продукту в Україні набагато нижчий, ніж в інших європейських країнах. По-друге, твердий сир відноситься до традиційних висококалорійних продуктів щоденного раціону міських жителів, який складно замінити рівноцінною по калорійності продукцією. З відновленням платоспроможності населення з’явиться тенденція перерозподілу вжитку сирів на користь твердих, вважає експерт.  

Сьогодні розвиток демонструє сегмент недорогих плавлених сирів. Торік їх вживання збільшився на 6%. У грошовому вимірі сегмент виріс на 20% — до $245 млн. У 2009 році плавлені сири продовжують залишатися у фаворі у вітчизняного споживача. До кінця року аналітики прогнозують цьому сегменту зростання на 7-9%.  

Цю тенденцію врахували імпортери, особливо постачальники м’яких сирів, яким належить близько 1,7% українського ринку. Серед них такі компанії, як Lactalis Int., Kaeserei Champignon Hofmeister Vermaltungs, Arla Foods. У 2009 році в мережевому роздрібі поряд з відомими сирними брендами по їх виробництву з’явилися "економічніші" торгівельні марки, які раніше реалізовувалися через інші ринки збуту.  

Отже, тепер завдання «максимум» для українських компаній — не захопитися окупацією російського ринку і не віддати своє місце на полицях "рідних" супермаркетів іноземним сироварам.  

За матеріалами: «Инвест-газета»

 

Читайте также по теме