Обсяг державного боргу за 9 місяців уже зріс більш ніж на 86 млрд. грн. (або на 27 відс.), а загальний обсяг боргових платежів заплановано в сумі 59 млрд. грн.
Про це сьогодні повідомила прес-служба Рахункової палати України.
Колегія Рахункової палати зазначила, що, незважаючи на ухвалення новим Урядом у 2010 р. низки рішень про розвиток і вдосконалення нормативно-правового поля регулювання боргових операцій, вжиття заходів щодо зменшення вартості запозичень, практика стрімкого нарощування державного боргу шляхом проведення масштабних запозичень з усіх можливих джерел, а відповідно, і збільшення обсягів видатків з його обслуговування та погашення триває й у 2010 році.
“Проведений Рахунковою палатою аудит стану державного та гарантованого державою боргу за 2009 р. і аналіз тенденцій у 2010 р. засвідчив, що боргова політика Уряду в минулому році була спрямована на тимчасове вирішення питань фінансування соціально-економічних проблем за рахунок нарощування державних боргових зобов’язань. При цьому темпи їхнього зростання були неадекватними розвитку економіки країни, що створило загрози національній економічній безпеці”, — повідомили в прес-службі відомства.
Як запевнили в Рахунковій палаті, боргові операції у 2009, як і в попередні роки, здійснювалися в умовах неповної і несистематизованої нормативно-правової бази та відсутності внутрішнього контролю. Так, розроблення базового законопроекту про державний борг за ініціативою Мінфіну і згодою Уряду була необґрунтовано припинена. Стратегія управління державним боргом на середньострокову перспективу все ще знаходиться в стадії підготовки, а законопроект про порядок погашення простроченої заборгованості суб’єктами господарювання за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, розроблення якого тривало понад 3 роки, у Верховній Раді і досі не розглянутий.
“Внутрішні державні запозичення через облігації внутрішньої державної позики здійснювалися переважно із залученням Нацбанку (НБУ придбав 70 відс. усього річного випуску), що свідчить про емісійний характер фінансування проблем держбюджету. До того ж залучення до держбюджету коштів через ОВДП під надзвичайно високі відсотки (до 30 відс.) суттєво збільшило боргове навантаження на бюджети майбутніх років”, — повідомили у відомстві.
За цільовим призначенням 60% залучених під державні гарантії кредитних ресурсів у 2009 р. спрямовувалися лише на вирішення проблем з реструктуризацією раніше накопичених боргів, а не на реалізацію інвестиційних проектів. Унаслідок відсутності з боку Мінфіну контролю за цільовим використанням зазначених коштів борги суб'єктів господарювання перекладаються на державний бюджет. Так, покриття з держбюджету гарантованих зобов'язань суб'єктів господарювання, які виявилися неспроможні їх погасити, перевищило торік заплановані на цю мету видатки в 10 разів.
Голова Рахункової палати В.К. Симоненко підсумував розгляд питання: „Ми маємо справу вже не просто з державним боргом, а із системними порушеннями по всій економічній дистанції. Боргова небезпека для української економіки – це шлях в нікуди. Ситуація вимагає невідкладних системних заходів із проведення ефективної боргової політики”.