Під час першого туру президентських виборів проводилося одразу шість екзит-полів, що є абсолютним рекордом України. Проте, як показує досвід виборів президента у 2004 році, не всім з них можна вірити.
Найбільшою довірою користується Національний екзит-пол (фонд «Демократичні ініціативи», Київський міжнародний інститут соціології (КМІС) і Центр ім. Разумкова), який уже став традиційним (проводиться з 1998 року). Результати цього опитування зазвичай є найближчими до офіційних даних ЦВК. Альтернативний екзит-пол проводила маркетингова компанія R&B, яку вважають близькою до штабу кандидата у президенти Віктора Януковича.
Окрім соціологів, інтерес до опитування біля виборчих дільниць також виявили одразу три загальнонаціональних телеканали — ICTV, «Інтер», а також телеканал «Україна» («Савік Шустер студія»). Замовлення власних екзит-полів телеканалами є західноєвропейською практикою.
«Канали зацікавлені, щоб у день виборів глядачі дивилися саме їх. Це своєрідна реклама, можливість тримати глядача в напрузі», — пояснює Микола Чурилов, гендиректор компанії «Социс», яка співпрацює з «Інтером». Вперше своє власне опитування провело друковане видання — газета «Аргументы и факты».
Але частенько опитування на виході з виборчих дільниць є для деяких кандидатів одним зі способів маніпуляції результатами виборів. Подібні факти мали місце у 2004 році. Тоді в Україні також проводився Національний екзит-пол. Здійснювали його чотири компанії — Центр ім. Разумкова, КМІС, Центр «Соціальний моніторинг» і «Социс». Одразу після закінчення голосування в першому турі всі чотири організації зафіксували перевагу Віктора Ющенка. Проте через деякий час «Социс» і «Соціальний моніторинг» перерахували отримані під час опитування на виході з виборчих дільниць дані і сповістили, що найбільше голосів набрав усе-таки Віктор Янукович, хоча офіційні дані ЦВК свідчили про зворотне. Це спровокувало скандал у середовищі соціологів, і компанія «Социс» вийшла зі списку компаній, які проводили Національний екзит-пол у другому турі виборів 2004 року.
«Окремі кандидати можуть використовувати «підкориговані» результати екзит-полів для оскарження виборів у судовому порядку», — пояснює Олександр Черненко. Примітно, що під час парламентських виборів 2006-го і 2007 років в Україні здійснювалося по 3 екзит-поли і їхні дані менш ніж на 2% відрізнялися від офіційних даних ЦВК. Відсутність великих розбіжностей між результатами опитувань прогнозували соціологи і напередодні нинішніх виборів.
Цього разу спостерігається істотна різниця між даними Національного екзит-полу і рештою всіх опитувань. Проте така відмінність притаманна лише двом кандидатам — Віктору Януковичу і Арсенію Яценюку. Не виключено, що їхні офіційні результати, які оприлюднить ЦВК, не збігатимуться з результатами екзит-полів. Для каналу ICTV екзит-пол проводила маркетингова компанія GFK. Три соціологічні компанії — «Социс», «Юкрейніан соціолоджи сервіс» і «ФОМ-Україна» — проводили опитування на виборчих дільницях для телеканалу «Інтер». На каналі «Україна» екзит-пол проводила власна соціальна служба «Савік Шустер студія». Для газети «Аргументы и факты» опитування проводив Український інститут соціальних досліджень ім. Олександра Яременка.
За матерілами: Дело