Євген Стеценко
16:08 10/04/2009

Авторинок таки відчуває дно?

За перші три місяці 2009 року, у порівнянні з аналогічним періодом 2008 року, український ринок нових автомобілів скоротився майже на 70%. Фактично, рівень продажу нових авто по ринку в цілому наблизився до показників 2003-2004 року. Так, в березні було реалізовано нових автомобілів майже 14 тис. шт. що на 27% більше показників лютого, коли було продано менше 11 тис. шт.

Що цікаво, переміщення споживчого попиту у бік бюджетних автомобілів поки що не спостерігається. За даними всеукраїнської Асоціації автомобільних імпортерів і дилерів найбільше зростання продажу в березні показали такі марки як «Opel» (115%), «Hyundai» (80%), «Toyota» (78%), «Ford» (55%), «Nissan» (37%) коли як марки ЗАЗ, ВАЗ, «Cherry» показали зростання на 18%, 17% і 6% відповідно. 

За даними офіційного дилера «Mazda» в Україні компанії «АВТО Інтернешнл», кількість проданих автомобілів «Mazda» за підсумками першого кварталу 2009 року скоротилася на 40%. Виконання плану продажу в першому кварталі склало 112% або 1232 автомобіля. При цьому, за попередніми оцінками компанії в першому кварталі частка ринку нових автомобілів «Mazda» склала близько 3,5% проти 2% в першому кварталі 2008 року

Збільшити свою частку на ринку також вдалося автомобільному бренду «Suzuki». Якщо в 2008 році за результатами першого кварталу він отримав частку загального ринку 0,76%, то за попередніми результатами аналогічного періоду 2009 року, цей показник складає близько 1,6%, тобто більш, ніж удвічі.

Скорочення продажу автомобілів марки BMW у 1 кварталі 2009 року склало 52%. За даними офіційний імпортера BMW в Україні компанії «АВТ Баварія», за перший квартал 2009 року було продано всього 168 автомобілів в той час, як в 1 кварталі 2008 року цей показник складав 324 автомобілі.

13% надбавки до мита: запасів вистачить ще на 3-6 місяців

З 6 березня 2009 року набрав чинності закон "Про внесення змін до деяких законів України з метою поліпшення платіжного балансу України у зв’язку зі світовою кризою ", згідно з яким була введена тимчасова цільова надбавка до ставок ввізного мита, у тому числі на легкові і вантажні автомобілі і автобуси у розмірі 13% від митної вартості. Відомо, що автоімпортери заздалегідь готувалися до запровадження цього закону і імпортували до України достатню кількість автомобілів, та і спад ринку не дозволив розпродати складські запаси. За даними різних компаній, період продажу продукції, що зараз є на складах, може зайняти від 3 до 6 місяців. 

Дійсно, сьогодні нові партії автомобілів в країну практично не везуться, оскільки розмитнювати з надбавкою в 13% просто безглуздо. Виходить, що ринок живе лише із запасів 2008 початку 2009 років і це дає єдину можливість для зниження ціни. /> Також встановлення нового мита зірвало вихід на ринок нових моделей у деяких дистриб’юторів. Та і кому зараз вони потрібні: ціну новинки можуть просто не зрозуміти, коли сусідній автосалон розпродає авто класом вище в 2 рази дешевше.

Звичайно, нові автомобілі завозять, але їх кількість мізерна. Так, за даними компанії «АВТО Інтернешнл», по окремих комплектаціях автомобілів «Mazda 3» і «Mazda 6» вже сьогодні спостерігається дефіцит. „Автомобілі, яких бракує, дилер «Mazda» має намір розмитнювати тільки «під клієнтів». Системне ж постачання найближчим часом не планується” – йдеться в повідомленні компанії.

Те саме стосується і німецького бренду BMW: „Звісно, ми замовляємо автомобілі, це перш за все, відноситься до нових моделей, які лише з’явилися на ринку в 2009 році. Основна ж робота йде зі складськими запасами: в компанії є достатня кількість автомобілів на складах, якої з сьогоднішніми темпами продажу вистачить на декілька місяців” – говорить генеральний директор «АВТ Баварія» Олександр Тимофєєв.

Президентські вибори на «День автомобіліста» – хороший знак для ринку

Дійсно, приємний збіг дат для автодилерів, на їхню думку, принесе позитив ринку. Власне, не стільки сам збіг, скільки факт президентських виборів. "Перед виборами в країну заходить велика кількість грошей, що цікаво, в основному з Кіпру. Частина грошей розподіляється серед населення – відповідно фінансова місткість ринку зростає. Також не можна забувати про банки: населення, яке забирає депозити з банків не знає, куди їх дівати. Квартиру купити? Грошей або недостатньо, або люди ще чекають, поки ціна знизиться. Купити авто – варіант. А ті, кому автомобіль не потрібний – понесуть гроші назад до банків" — говорить генеральний директор «Асоціації автомобільних імпортерів і дилерів» Олег Назаренко.

За його словами, повернення депозитних вкладів у банківську систему сприятиме поступовому відновленню кредитування: „вже у березні кожен 15 автомобіль був проданий в кредит. Це добрий результат в порівнянні з провальним лютим, коли в кредит не було продано практично жодного автомобіля. Тому найближчими місяцями показник продажу нових автомобілів в Україні буде на рівні не менше 20 тис шт. Гірше вже однозначно не буде” — впевнений Олег Назаренко.

Чисто математично, березневі показники динаміки продажу нових автомобілів в Україні вселяють надію на продовження тенденції збільшення продажу. В той же час купівельна спроможність населення падає з дуже великою швидкістю, банківська система і реальний сектор економіки задихаються від гривневого дефіциту (курс долара просто потрібно було понизити перед приїздом місії МВФ) і збільшення податкового тиску. Безробіття… 20 тисяч авто на місяць? Дай боже!

 

Читайте также по теме