Мария Мамаева
18:05 14/02/2011

Чи зроблять уряду «обрізання», або які повноваження Кабміну будуть змінені?

Цей пленарний тиждень обіцяє бути напруженим для парламентаріїв. Усього Голова Верхової Ради Володимир Литвин запропонував депутатам розглянути 78 питань, зокрема, вкрай актуальне наразі питання пенсійної реформи. Проте найбільш обговорюваною серед нардепів темою став проект змін до закону України “Про Кабінет Міністрів України” в частині його повноважень. Законопроект визначений Президентом України як невідкладний, а це вже наштовхує на думку окремих парламентаріїв, що глава держави прагне сконцентрувати владу в своїх руках і зменшити повноваження уряду. Хоча, як зазначив Володимир Литвин, йдеться лише про те, що Верховна Рада розгляне питання про включення цього законопроекту до порядку денного, представники опозиційних сил поспішили зробити свої висновки. 

face="Times New Roman, serif">
size="3">Зокрема, заступник Голови Верховної Ради Микола Томенко, виступаючи перед журналістами на брифінгу, запевнив, що законопроект у черговий раз зменшить вагу уряду в Україні. Ми, де-факто, живемо у президентській республіці, хоча за Конституцією — республіка президентсько-парламентська і очевидно, подальше нівелювання ролі Прем'єр-міністра, уряду і парламенту, на жаль, матиме місце. Це не перший і не останній законопроект, за яким центр ваги буде зміщуватися в адміністрацію Президента”, — зауважив він. На його думку, те що цей законопроект стоїть на порядку денному, означає, що уряд все більше буде виконувати “технічну роль”. У той же час, за словами політика, в країні будується інтегрована вертикаль влади на чолі з Президентом. 

face="Times New Roman, serif">
size="3">Натомість голова фракції Партії регіонів у Верховній Раді України Олександр Євремов переконаний, що внесенні зміни до закону про Кабмін збільшення повноважень Президента країни не передбачатимуть. За його словами, законопроект стосується змін, яких потребує законодавство у зв'язку із поверненням до Конституції 1996 року. “
face="Times New Roman, serif">
size="3">В цьому законопроекті немає нічого надприродного, просто приводимо у відповідність законодавство по відношенню до Конституції, яку ми прийняли. Наше законодавство жодного збільшення повноважень Президента по відношенню до того, що було раніше, не передбачає”, — наголосив О. Єфремов.

face="Times New Roman, serif">
size="3">Водночас
face="Times New Roman, serif">
size="3"> в експертних колах лунає думка, що
face="Times New Roman, serif">
size="3">розділення повноважень та зменшення впливу Кабінету Міністрів відбулося ще два місяці тому, а внесення змін до закону “Про Кабінет Міністрів” тільки законодавчо закріпить відповідні зміни.
face="Times New Roman, serif">
size="3">Пам'ятаєте, у нас два місяця тому була адміністративна реформа. Тоді ніхто не звернув уваги, але насправді тоді відбулося розділення Кабміну на такі собі три супер-Кабміни: на мікро-Кабмін Колеснікова, на мікро-Кабмін Бойка та на мікро-Кабмін Клюєва. Усі інші були вірні Президенту Януковичу. Таким чином вже у тому рішенні роль Прем'єр-міністра зводилась до технічної”, — заявив політолог, директор соціологічної служби “Український барометр” Віктор Небоженко.

face="Times New Roman, serif">
size="3">У той же час, як наголосив політолог, глава держави
face="Times New Roman, serif">
size="3"> концентрує повноваження навколо себе, так і не навчившись користуватися ними. “Проблему у тому, що Янукович хоче грати роль Прем'єр-міністра-Президента. На Заході у футболі це називається “тренер, який грає”. Але зробити це буде важко без команди. Тому заправляти усім будуть фаворити. Ось у чім річ. Він для когось іншого будує цю систему”, — заявив В. Небоженко.

face="Times New Roman, serif">
size="3">За його словами, президентська республіка, як форма правління, є дуже вдалою, але тільки за умови наявності чітко поставлених цілей у масштабах всієї країни. “І тоді суспільство готове до жорсткого публічного президентського правління для вирішення таких питань як боротьба з корупцією, проведення земельної реформи, зміна екологічної ситуації. А тут всі підштовхують Януковича на концентрацію влади, але він не навчився користуватися цією владою”, — зауважив політолог.

face="Times New Roman, serif">
size="3">А крім того, як вважає заступник голови парламенту Микола Томенко, збільшення повноважень глави держави автоматично означатиме збільшення його відповідальності перед виборцями. Так, зокрема, всі законопроекти, що стосуються реформ, на думку М. Томенка, має подавати особисто Президент.

face="Times New Roman, serif">
size="3">До речі, робота над пенсійною реформою, обговорення якої заплановане на середу, також викликає серйозні застереження в представників опозиції. Запропонований віце-прем'єр-міністром — міністром із соціальної політики С
face="Times New Roman, serif">
size="3">ергієм Тігіпком законопроект був відкликаний, нового іще не створили, тому поки що незрозуміло, що саме будуть обговорювати нардепи 16 лютого. Коментуючи це питання під час брифінгу Олександр Єфремов натякнув на аспекти, пов'язані із створенням робочих місць у разі підвищення пенсійного віку.

face="Times New Roman, serif">
size="3">Під час обговорення пенсійної реформи парламент має приділити увагу питанням наявності робочих місць, запровадженню накопичувальної та солідарної пенсійної системи. Тож, вочевидь, основне навантаження зі здійснення реформ і справді буде покладено на адміністрацію глави держави. 

 

Читайте также по теме