Думки на замовлення: платять одні, споживають інші

Країна живе у стані перманентних виборів, а соціологічними опитуваннями називають будь-яку інформацію, де присутні цифри із відсотками. Про уподобання українців вже прийнято говорити в будь-якому аспекті. Чи то вибір прального порошку, чи то нового керманича країни. А через, знов таки, політичну непередбачуваність під ялинку українцям підклали чергові казочки про рівень популярності того чи іншого кандидата. Про рівень довіри громадян до політиків, Новий рік та виборчий процес, а ще модну соціологію — далі. />  
Соціологічні опитування мають по суті відображати реальні уподобання груп людей або ж виражати їхню думку з приводу, за тим чи іншим критерієм. Але насправді у контексті реклами соцопитування перетворилися на звичайний засіб просування продукту. В Україні наразі чи не щодня протягом кількох годин з’являються діаметрально протилежні соціологічні оцінки перспектив того чи іншого кандидата. Хоча у інтерв’ю опитані нами перехожі заявили про недовіру будь-яким процентним вибіркам. Переважна більшість вважає, що соцдослідження оплачені і виражають бажаний їх замовнику результат. А тому, переконані опитані, соцопитування та рейтинги на їхній вибір не вплинуть.

Тим часом експерти у галузі просування товару кажуть, що популярність чи потужна рекламна підтримка будь-якого продукту все одно робить свою справу. І навіть харчі в магазині обираються за так званою “знайомістю” марки. Відтак, підсвідомо і соцопитування скеровують наш політичний вибір, — переконаний директор Київського інституту проблем управління імені Горшеніна Кость Бондаренко. За його словами, якщо такі публікації і впливають, то тільки підсвідомо. Очевидно, що народ усвідомлює, що в нього немає шансів, спираючись тільки на дані соціології. І тому експерт думає, що соціологічні дані грають певну зомбуючу роль.

Вибори нового глави держави припали на Новорічні та Різдвяні свята. І цим виявляється підклали, як то кажуть, свиню чи білого тигра самим кандидатам. Адже втомлені політичними негараздами та скандалами українці збираються забути про буденність. А у декого вибори Президента взагалі не входять до планів на січень. Хтось поїде відпочивати подалі від дому, хто вибереться на «малу батьківщину», а ще хтось просто не захоче відірватися від телевізора. 

Втім говорячи про об’єктивність соціологічних досліджень, експерти та теоретики цієї галузі застерігають від підробок та нагадують про обов’язкові атрибути будь-якого достовірного опитування: широка репрезентативність, мінімальна похибка і найголовніше — авторитет самого соціологічного центру. Водночас, важливо пам’ятати, що будь-яка оприлюднена думка комусь вигідна. Відповідь на запитання “кому саме?” виборці мають знайти самостійно.

 

Читайте также по теме