Оцінки ситуації, яка склалася нині в на автомобільному ринку досить суттєво різняться залежно від тієї ролі, яку посідають його суб”єкти. Скажімо, представники вітчизняного автопрому, який включає увесь ланцюжок — від виробництва до продажу автомобілів — вважають своє становище складним. Йшлося навіть про те, що такий вітчизняний автогігант, як “АвтоЗАЗ” призупиняєь своє виробництво. Чутки спростували, але, як то кажуть, тривога залишилася. Скажімо, віце-президент корпорації “УкрАвто” Олег Папашев, вважає, що, якщо в країні й надалі триватиме протистояння, не буде злагоди між опозицією і владою, якщо сьогодні політичні партії не об’єднаються, щоб вирватися з цієї кризової ями – то, як він всивловився, не тільки «АвтоЗаз» зупинеться, а зупинеться вся Україна.
Дещо інші оцінки можливим наслідкам кризи в галузі дають ті, хто лише імпортує і продає автомобілі на українському ринку. Генеральний директор Асоціації автомобільних імпортерів та дилерів Олег Назаренко філософськи ставиться до проблеми і вважає, що економіка й ринки завжди розвиваються по спіралі і час кризи мине. Зараз же компаніям потрібно показувати на що вони здатні і як вміло проводять маркетингову політику. Крім того, він вважає, що ситуація на українському авторинку не така вже й погана.
Підстави стверджувати це, на думку експерта, дає як загальний аналіз стану справ, так і робота окремих компаній. Зокрема, компанії «Кіа Моторс Україна», яка розповсюдила інформацію, що в неї у жовтні цього року було зростання обсягів продажу авто в порівняні з вереснем 2008 на 97%.
Назаренко: Хочу сказати, що взагалі в жовтні цього року Україна була єдиною країною Європи, яка показала позитивну загальну динаміку зростання обсягів продажів автомобілів – 2%. Але, як на мене, то все це було викликано тим, що люди саме цього місяця активно знімали гроші з депозитних рахунків і вкладали їх в купівлю автомобілів. Щодо «Кіа Моторс Україна», яка фактично є вітчизняним виробником, то скажу, що компанія, всупереч офіційним заявам всіх українських виробників з приводу проблем галузі, показала реальні чесні цифри. Виходить, що у вітчизняному автопромі вже не так все й погано. Насправді і імпортери, і вітчизняні виробники не втратили ринку навіть за таких складних умов. Просто обсяги продажу зменшуються.
Скептично Олег Назаренко ставиться до заклику Президента України Віктора Ющенка купувати в такий важкий для країни час більше українських товарів, в тому числі і вітчизняні автомобілі, який пролунав під час нараді глави держави в «Українському домі» з представниками автопрому. На його думку, в будь-яких новаціях починати треба з себе. Але, за його словами, якщо подивитися на ті автомашини, які закуповуються на державні гроші чиновниками, то там немає вітчизняних «Таврій».
На думку ж віце-президента корпорації “УкрАвто” Олега Папашева, пропозиція глави держави цілком слушна.
Папашев: І я розумію цю іронію пана Назаренка, коли він каже про «Таврію». Він навіть не удосужиться слідкувати за тим, що робиться в українському автопромі. Але, якщо казати сьогодні, то корпорація «Богдан» має на виробництві дуже чудові авто. Якщо брати «Автобаз», то він має такий модельний ряд – «Опель-Астра», «Ланос». Сьогодні до речі «Ланос» на озброєння взяло Міністерство оборони. Всіх своїх полковників, майорів, воно пересадило на «Ланос». Я не кажу про «ВАЗи» — сьогодні половина міліції їздить на них. А вони виготовляються в Україні. А якщо казати про майбутнє, про модернізацію, то ми будемо робити авто «Ланос» базовим автомобілем, сьогодні опрацьовуємо питання нової форми. Чому кажуть «Таврія»? Тому, що хочуть принизити українське, а решта виробляється начебто не з нашої конструкції. Але не головне, щоб вона була українською конструкцією, головне, що вона була зроблена руками українця, пересічного українця.
Олег Назаренко також вважає невиправданою позицію вітчизняного бізнесу, який в умовах кризи покладається лише на державу.
Назаренко: На нараді у Президента вишикувалася черга представників банків, будівельного сектору, машинобудівників, які благали Ющенка лише про одне – дайте нам гроші на розвиток нашого бізнесу, який спіткала велика криза. Чому, скажіть мені, будь ласка, держава із бюджету повинна надавати гроші бізнесу? Представники нашої Асоціації не просять ніяких коштів. Ми вимагаємо лише одного – в умовах фінансової кризи не заважати нам працювати. Я б запитав у представників компаній: «Ви коли за кращих часів мали великі прибутки та надприбутки, ділилися ними з державою? Чому ж зараз вимагаєте грошей?».
Цю точку зору поділяє і представник “УкрАвто” Олег Папашев.
Папашев: Ні, на сьогоднішній день, це неправильна позиція, і ніхто не каже про те, що держава повинна надавати гроші на прямий розвиток підприємства чи галузі взагалі. Держава це може робити тільки в тому випадку, коли це її власне підприємство і вона розвиває той чи інший напрямок. Наприклад, літакобудування, комунальний транспорт. Так тут повинні бути державні програми, бюджетні кошти, якщо вони переслідують чітку мету: а) підтримання обороноздатності країни, б) вирішення соціальних проблем. А що стосується інших галузей, де присутня приватна власність, присутній іноземний капітал, то там бюджетні гроші треба надавати тільки з однією метою – щоб збільшувалося число робочих місць.
Олег Назаренко погоджується з ідеєю, що відмова від імпорту автомобілів і машино комплектів дозволить країні вийти на нульове сальдо зовнішньоторговельного балансу, проте переконаний, що його негативне співвідношення сформувалося завдяки підвищенню цін на імпортовані нафтопродукти, а не на автомобілі. /> Не очікує він нічого хорошого і від появи у парламенті законопроекту, яким пропонується підвищити з нового року мито на імпортовані автомобілі. Встановлення високого мита, на його думку, активізує «чорних» імпортерів.
Назаренко: Цей законопроект, як на мене, є нічим іншим, як лукавством. Так, цей документ не регламентує встановлення 25% мита на імпортні автомобілі, але є дуже хитрий момент – встановлення тимчасової митної надбавки розміром 12%. Тобто, якщо цей закон буде прийнято, а шанси дуже великі завдяки сильному лобі в парламенті, то фактичне мито на ввезені автомобілі з 2009 року буде складати 22%. Слід додати, що Президент України також висловлюється за прийняття цього законопроекту. Єдиний момент, що може зашкодити схваленню документа – своєчасна реакція міжнародних установ.
У свою чергу Олег Папашев вважає корисним і своєчасним цей законопроект, який, за його словами, спрямований на реалізацію Державної цільової програми розвитку автомобілебудування.
Папашев: По-перше, є Указ Президента, який підписано і який каже, що треба забезпечити принаймні захист ринку, захист національного виробника, в тому числі за рахунок підняття мита згідно норм і положень ГАТТ-СОТ. Вступивши в СОТ ми крім обов’язків ще й отримали права. Саме головне наше право – захищати власні інтереси. В розвиток цієї тези Президента група народних депутатів розробила проект закону, який каже про наступне, що треба скористатися тимчасовою процедурою, яка надходить зі статей 12, 13, 15 – обмежувати імпорт товару на територію України.
І ми можемо вводити так звані цільові надбавки до ставок ввізного мита. І сьогодні пропонується таку надбавку, від яких залежить наявність робочих місць в Україні. На різні товари. На авто сьогодні 10+12 і буде 22%. І це діло. Цей закон найбільш відповідає сучасності.
Втім загальна картина обсягів продажу і прогнози не такі вже й райдужні, вважають представники як імпортерів, так і виробників. За їхнім прогнозом, у 2009 році буде продано 380 тис. авто проти 542 тис. У 2007. Тобто падіння обсягів продажу буде досить відчутне — у 1,5 рази.