Євген Стеценко
11:58 27/08/2009

Конституція України — заручниця «брудних маніпуляцій»

У 18-ту річницю Незалежності України президент Віктор Ющенко запропонував громадськості обговорити його зміни до Конституції. Така ініціатива від Глави держави вже мала місце раніше і як відомо, до відчутних результатів не призвела. Що спонукало звернутися з такою пропозицією нині, коли до майбутніх президентських виборів залишаються лічені дні? Питання залишається риторичним. Єдине, у чому переконані українські експерти, президент з такою пропозицією серйозно запізнився і значною мірою цього разу він говорив на Майдані не як Глава держави, а як один з кандидатів, який невдовзі змагатиметься за найвищу державну посаду в країні.

Якщо коротко, то у своїй промові Віктор Ющенко запропонував здійснити конституційну реформу, аби, як наголосив Глава держави, «виправити нинішні протиріччя».

Для цього Президент знову виступив за скасування депутатської недоторканності, зменшення кількісного складу парламенту і надання більших повноважень регіонам. Серед пропозицій Президента є створення двопалатного парламенту в Україні, започаткування нового механізму формування Кабінету Міністрів і посилення повноважень Президента України.
 
Якщо згадати минулі виборчі кампанії, особливо, дострокові вибори до Верховної Ради у 2006 році, то з такими передвиборчими гаслами його політична сила «Наша Україна» вже йшла. В результаті за більш ніж два роки – жодної такої обіцянки виконано не було.
Згадайте лише біг-борди, якими була перенасичена Україна, щодо необхідності зняття депутатської недоторканності. Але ці заклики так і залишилися не втіленими в життя.
 
Можливо, саме не послідовнісність щодо сказаного і зробленого й призвела до того, що опитані інформагентством Голос.UA мешканці столиці, загалом демонстрували байдужість до ініціативи президента.
 
Ольга, 31 рік, економіст:
„В принципі я згодна з деякими пропозиціями Президента, але вважаю їх занадто спізнілими. Він з ними трошки запізнився – варто було запропонувати як зміни до Конституції так і всенародне обговорення набагато раніше. Я сумніваюся, що зараз від цього буде якась користь в світлі передвиборчої кампанії яка розпочалася. Щодо конкретних деяких його пропозицій вважаю, що про двопалатний парламент варто було б подумати чи варто… а про зменшення кількості депутатів і зняття недоторканості – це напевно”.
 
Дмитро, 30 років, інженер:
„Я вважаю що пропозиції Ющенка з цього приводу ніхто не підтримає. І взагалі це не вирішить проблеми України у владі. Влада перш за все повинна бути владою, а не те що зараз є”.
 
Ірина, 36 років, держслужбовець:
„Пропозиції Ющенка з приводу Конституції я підтримую, але на мою думку реально йому це навряд чи вдасться. В нього дуже низький рейтинг і обіцянок багато було дано… Взяти хочаб депутатську недоторканість, яка так не була скасована”.
 
Вадим, 27 років, системний адміністратор:
„Я вважаю, що скасування депутатської недоторканості – це звісно добре, але це вже нам обіцяли раніше та й завжди. А, наприклад, для людей це нічого не змінить. Це боротьба за владу і я вважаю що нічого від цього не зміниться”.
 
Отже, не буде новиною констатувати, що українці, розчаровані у політиці останніх років, сьогодні не дуже налаштовані брати жваву участь у політичному житті країни, зокрема, і в обговоренні поправок президента до Конституції.
Але для легітимного внесення змін до Конституції України існує ряд перешкод. Необхідно не лише провести всенародне обговорення або навіть референдум. Потрібна підтримка таких ініціатив у сесійній залі, не менш ніж 300 депутатами. У зв»язку з цим – хіба може Президент нині розраховувати на результативність голосування, у той час, коли інтенсивно долається вето на його закони. 
 
Тому зрозуміло, що більшість українських політологів нині трактують ідею Президента значною мірою як піар-хід. Так, на думку керівника Центру соціальних досліджень «Софія» Андрія Єрмолаєва, Віктор Ющенко ініціює всенародне обговорення з метою отримання формального права, аби на підставі зібраних підписів призначати дату референдуму.
 
„І тут найслабше місце цього сценарію — очевидне. Усі провідні політичні сили не тільки поставляться до цього кроку Президента критично, а й запропонують свої альтернативні розробки, законопроекти. Президент змушений буде реагувати на те, що реально обговорюється не один, а п’ять, о то і сім різних законопроектів” – зазначив політолог. За його словами, в цій ситуації Віктор Ющенко виграє з точки зору політтехнологій, але як політик — він може серйозно програти, тому що ця ситуація покаже його справжній рівень підтримки і рівень підтримки його ідей.
 
Ще один можливий сценарій з влаштуванням референдуму з народної ініціативи припускає голова правління Центру прикладних політичних досліджень «Пента» Володимир Фесенко. 
 
„Для того, щоб організувати сценарій референдуму за народної ініциативи, необхідно вже зараз у вересні розпочати збір підписів. Сам збір підписів – це як мінімум декілька тижнів, а то й місяць-півтора. З цієї точки зору часу вже й не так багато, якщо розраховувати на проведення референдуму одночасно з першим туром виборів”, – зазначив політолог, додавши, якщо проведення обговорення президентського проекту Конституції затягнеться, то після першого туру виборів призначати дату проведення референдуму президентові немає жодного сенсу. Водночас, якщо такий сценарій буде втілений в життя і проект буде винесений на всенародне голосування, то, за словами політолога, подальший референдум матиме лише консультативний характер, тобто не матиме жодного законодавчого значення.
 
„Якщо цей референдум все-таки відбудеться, то противникам Ющенка буде легко обернути це проти Ющенка, закликавши виборців голосувати проти проекту Конституції Президента і таким чином висловити недовіру чинному Президенту. Враховуючи сьогоднішній рівень популярності президента існує багато шансів, що цей проект отримає стільки ж голосів, скільки й сам Ющенко у першому турі президентських виборів” — наголосив В.Фесенко.
 

Читайте также по теме