З липня Кабінет Міністрів спростив систему виконання польотів повітряними суднами малої авіації. Якщо раніше приватні пілоти повинні були повідомляти диспетчеру про свій намір “злітати” кудись за добу до здійснення польоту, подаючи відповідну заявку в районний Центр повітряного руху на отримання дозволу, то тепер потрібно повідомляти лише черговому диспетчеру наземної служби управління польотами за 10 хвилин до вильоту з указанням маршруту. Дозвіл на політ отримувати не потрібно. Рішення стосується літальних апаратів вагою до 5700 кг., і торкається польотів поза межами контрольованого повітряного простору.
Крім того, ці зміни наблизили регулювання руху в повітряному просторі України до стандартів і рекомендацій Міжнародної організації цивільної авіації та Євроконтролю. В уряді вважають, що з ухваленням документа зменшиться кількість порушень використання повітряного простору і вірогідність виникнення серйозних інцидентів з легкими літаками, адже він містить перелік порушень та уточнює відповідальність, яку нестиме порушник встановлених правил.
Ініціаторами ідеї, втілення якої вони домагалися багато років, є, зокрема, головний конструктор авіакомпанії «Аеропракт» Юрій Яковлев, начальник відділу Авіації загального призначення ДААУ Олександр Піхало. На переконання Юрія Яковлева, Повітряний кодекс конче потрібен, оскільки. за його словами, за старих правил вільно літати можна було тільки навколо власного аеродрому, а процедура замовлення маршруту на більшу відстань була порівняна з розробкою нового апарата. Для підготовки цього документа автори шукали аналоги подібних актів у європейських законодавчих документах. Вони із задоволенням відзначають, що Україні вдалося реформувати законодавство щодо малої авіації, в той час, як наприклад, нашому східному сусідові – Російській Федерації – до цього ще треба йти. Відтепер, за оцінкою експертів, мала авіація зможе розвиватися. Адже зараз в Україні є лише кількасот малих авіамашин, у той час, як , скажімо, у США – понад 300 тисяч.
А тим часом мала авіація – це значна частка пасажирських перевезень, так зване «бізнес-таксі», також спортивна, санітарна, туристична та сільськогосподарська авіація. Між іншим, застосування малої авіації в аграрному секторі в багатьох випадках економічно вигідніше, ніж традиційної техніки, оскільки, як відомо, при обробці полів отрутохімікатами за допомогою трактора втрачається до 10 відсотків урожаю.
Чи не буде в українському небі хаосу?
Виникає й резонне запитання: а раптом збільшення кількості об’єктів малої авіації призведе до хаосу в небі й відповідно – до неприємних наслідків? Скажімо, у тих же США нині пілоти надлегких літаків розбиваються дуже часто. Ініціатори змін не схильні така вважати. Серед їхніх аргументівте. Що чимало старих обмежень продовжують діяти й надалі. Як і раніше, самостійна діяльність пілотів категорично заборонена. Обов’язковим залишається радіообмін, щоб контролювати польоти повітряного транспорту. Літаки малої авіації мають право літати в повітряному просторі класу G (висота до 1500 м.). Заборонено літати над Верховною Радою, Кабміном, Секретаріатом Президента, режимними об’єктами. Над містами можна літати тільки під керівництвом диспетчера.
Передбачена також обов’язкова реєстрація усіх нелегальних літаків, що є на території України. На сьогодні в нашій країні літають до 400 суден малої авіації. Приватних пілотів у державі приблизно 1500, а зареєстрованих приватних літаків – лише 250. Для порівняння, у Чехії незрівнянно меншій від України за територією – 5 тисяч літаків і 9 тисяч пілотів.
Ще одне запитання, породжене досвідом вітчизняних автошляхів: а чи не призведуть нові правила польотів до того, що за штурвали сядуть “мажори” з їхнім відчуттям вседозволеності? Фахівці впевнені, що «золота молодь” найматиме собі пілотів-профі. Утім, чи вдасться уникнути збільшення у небі числа катастроф і чи не доведеться переглядати деякі пункти нових правил, з”ясується з часом.
Занедбані аеродроми знову зможуть розвиватися
Літак малої авіації порівняно економічний вид транспорту: витрачає 8 л. пального на 100 км шляху, його паркування майже не відрізняється від паркування звичайного автомобіля. Як і автомобілі, вони проходять щорічне технічне обстеження. Ціна надлегкого літака приблизно така ж, як і вартість хорошого «джипа». На думку пілота і власника аеродрому «Долина», що поблизу Обухова Київської області Андрія Ферчука, нові правила польотів – великий крок вперед». На його думку, їх ухвалення не лише допоможе розвитку малої авіації, а й підштовхне власників до реконструкції занедбаних аеродромів. Зможуть розвиватися аеродроми Полтави, Сум, Чернігова та інших українських міст.
Нині майже вся техніка малої авіації імпортна, адже Україна поки що не має можливості створити відносно недорогу, сучасну і надійну авіамашину такого класу. Була спроба побудувати гелікоптер у Полтаві, але через те, що його оснастили автомобільним двигуном, що заборонено технікою безпеки,– виробництво так і не стало масовим.