Нові правила гри у політику

Під кінець минулого тижня депутати таки ухвалили зміни до Закону «Про регламент Верховної Ради України». За це рішення проголосувало 253 парламентарія при мінімально необхідних 226. Парламентарі привели закон про Регламент у відповідність з Конституцією редакції 1996 року, виключивши з документа всі норми про коаліцію і опозицію, дозволивши депутатам переходити із фракції у фракцію та продовживши повноваження діючого складу Верховної Ради. За словами представників парламентської меншості, такі зміни стануть кардинальними у системі ствердження української демократії. Натомість представники правлячої більшості наголошують, що формально нічого не змінилось і за подібним принципами парламентаризму існують всі європейські держави.

Прощавай, опозиціє!

Внесені зміни до регламенту не передбачають створення опозиційного уряду і право опозиції хоча б один день на тиждень формувати порядок денний. Логічно, що відтепер фракції БЮТ і "НУ-НС" не можуть навіть називатися опозицією.

«У Конституції 1996 року немає понять «коаліція» і «опозиція». Тому сьогодні в нашому парламенті немає опозиції, і не буде окремого дня, коли повинні розглядатися опозиційні проекти законів», — заявив голова фракції ПР Олександр Єфремов.

Він також додав, що враховуючи, що у нас немає опозиції, ті депутати, які не входять до більшості, можуть сформувати групи і працювати далі на цій основі. /> Представники уже «не опозиції» обурились, назвавши таке рішення намаганням влади повністю знищити альтернативну думку спочатку у виконавчих гілках влади, а згодом і в суспільстві загалом.
«В усіх країнах за для балансу влади існує опозиціє. Це дає змогу контролювати її, змушує нести відповідальність. Знищуючи опозицію в Україні, ПР намагається знищити свободу протестів, альтернативної думки, незгоди з рішенням влади», — запевнила ГолосUA депутат від фракції БЮТ Олена Шустік

За словами народного депутата від БЮТ Андрія Павловського, згідно з пропонованими змінами опозиція позбавляється права викликати міністрів на звіти і ставити їм запитання. «Крім того, втрачаються контролюючі функції парламентських комітетів, а їхній склад буде вибирати парламентська більшість, що знищить право опозиції працювати в парламентському комітеті. Таким чином, губляться взагалі права опозиції і сенс перебування нас у сесійній залі», — зазначив він.

У свою чергу, «більшовики» впевнені, що для опозиції відкривається зовсім інше поле діяльності. Так, за словами народного депутата від Партії регіонів Михайла Чечетова, опозиції не варто посипати голову попелом, а слід розуміти, що при парламентсько-президентській формі правління, в опозиції одні функції, а при президентсько-парламентської — зовсім інші. «Це не означає, що опозиції немає. У них є трибуна. З неї потрібно вести свою діяльність. Це трибуна Верховної Ради, народні трибуни, трибуни на площах», — зазначив депутат.

Варто зазначити, що називаючи скасування політреформи 2004 року наступом на демократію і топтанням Конституції, колишня опозиція все ж не здатна нічого змінити. Очікуваної підтримки суспільства вона наразі не отримує, відтак змушена боротися тими методами, які їй доступні. 
«Це політичне, неправомірне рішення Конституційного Суду. Однак, на превеликий жаль, у нас така держава, де на замовлення можна отримати все, що завгодно», – наголосив депутат Анатолій Матвієнко. І водночас додав, що 2004-го конституційні зміни розбалансували систему влади і зробили її неефективною. «Те, що Конституцію треба змінювати, – правда. І те, що попередня влада спочатку розчулила, а потім розчавила віру в собі, – теж правда. Відтак у такій атмосфері, як виявилося, можна без будь-якого опору чинити неправомірні дії, чим Янукович і скористався. Але опір буде обов’язково. Думаю, люди це все бачать, головне – все це нині пояснювати. На превеликий жаль, із правового погляду ми нічого не можемо змінити. Можемо лише надалі не допустити подібного», – підсумував політик.

Політолог Володимир Фесенко наголошує, що опозиція не може домогтися якогось результату. 
«Юридичних інструментів практично немає, а політичних… Якби в нас була потужна діюча опозиція, вона могла б використати норму, яку чітко прописано в Конституції 1996 року: якщо в парламенті немає 300 працюючих депутатів, то таку Раду можна розігнати. Але на сьогодні просто немає такої кількості народних обранців, які хотіли б самі позбутися своїх мандатів», – резюмував експерт.

Із зникненням опозиції повстає питання розподілення комітетів. Квоти розподілу посад голів комітетів і членів комітетів визначаються відтепер пропорційно від кількісного складу депутатських фракцій до фактичної чисельності народних депутатів у порядку, встановленому Верховною Радою. Тобто, після набуття чинності змін, формуванням комітетів буде займатися парламент, хоча спочатку законопроектом пропонувалося, що голову комітету обирає Рада, а заступників і секретарів — сам комітет.

Однак, через подібне квотування, у формуванні комітетів можуть бути збої і похибки. Адже, згідно з новим Регламентом Верховної Ради, депутати отримали право переходити з фракції у фракцію. Також Регламент доповнюється статтею 59-1 «Депутатська група», в якій детально розписується порядок формування і реєстрацію депутатських груп, а також зазначається, що зареєстрована депутатська група має права депутатської фракції. У випадку виключення або виходу депутата з фракції, він стає позафракційним. Позафракційні депутати мають право формувати депутатські групи з мінімальною кількістю депутатів у них 15 чоловік.

Хто обиратиме Прем`єра?

Нововведення в регламенті торкнулись і питання призначення голови уряду. У законі передбачено, що подання Президента України про надання Верховною Радою згоди на призначення прем'єр-міністра України подається до Верховної Ради у письмовому вигляді і розглядається у Верховній Раді відповідно до Конституції, Законом «Про Кабінет міністрів України» і цим Регламентом.

Зокрема, депутати розглядають питання про надання згоди на призначення прем'єр-міністра не пізніше, ніж у п'ятиденний строк з дня внесення кандидатури глави уряду президентом. Кандидатура прем'єр-міністра України попередньо розглядається на засіданні комітету, який оголошує своє рішення не пізніше, ніж у чотириденний строк з дня внесення відповідного подання главою держави, а голосування за кандидата проходить у парламенті відкрито. Новий прем'єр вважається призначеним на посаду, якщо за нього проголосує більше половини депутатів від конституційного складу Ради. Кандидата на посаду прем'єр-міністра на пленарному засіданні Верховної Ради представляє президент, після чого новопризначений прем'єр-міністр виступає з доповіддю про основні напрямки майбутньої діяльності Кабміну і відповідає на запитання народних депутатів.

Політологи запевняють, що у прагненні утримати у вузді парламент, влада, спираючись на рішення Конституційного Суду, дала народним депутатам більше свободи.

Чого можна чекати від нардепів, які відразу перетворилися із заручників фракційної дисципліни у вільних політиків? Чи не досягне парламентська більшість, за результатами «відкриття шлюзів», 300 і більше чоловік вже завтра? Якщо вірити голові ВР Володимиру Литвину, то вже дуже скоро варто очікувати масового переходу окремих депутатів до фракції регіоналів, а значить — до складу більшості. «Я не виключаю, що найбільша фракція (Партії регіонів, — ред.) буде збільшуватися чисельно. Виходячи з того, що будуть різні мотивації — побути на стороні найсильнішого», — сказав Литвин.

Читайте также по теме