Новий Податковий період — виживуть не всі

 

Питання про те, кого насамперед торкнуться зміни до податкового законодавства вже давно не стоїть — це дрібні та середні підприємці. Проте мало хто говорить, які зміни відчує на собі пересічний українець, що є споживачем послуг та товарів, які виробляються тими ж підприємцями. ГолосUA вирішив відслідкувати цей причинно-наслідковий зв'язок і дізнавася з цього приводу думки політиків-фахівців з податкового законодавства.

Які наслідки прийняття урядового проекту Податкового кодексу можуть відчути на собі пересічні українці?

Голова підкомітету з питань відслідковування впливу законопроектів на показники бюджету Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, народний депутат від БЮТ Володимир Бондаренко:

«У величезної кількості українців, яких називають підприємцями, цей кодекс забирає майбутнє. Мова йде про те, що курс на поповнення Державного бюджету за рахунок малого та середнього підприємництва, абсолютно пагубний в умовах нашої економіки. Створення преференцій для великого бізнесу, який фінансує цей кодекс, створює можливості маніпулювати величезними сумами грошей між офшорними зонами та абсолютно ніяк не перекривати ці канали…

…Для тих, хто користується послугами малого підприємництва, може статися так, що кожна послуга, якою вони користуються, кожен товар, стануть дорожчими, тому що треба чимось перекрити збільшення оподаткування. Тобто ситуація не найкраща для всіх: підприємці, щоб вижити, змушені будуть піднімати вимоги за свої послуги чи товари, а для тих, хто ними користується — подорожчає життя…

…Я би на місці уряду дав можливість, поки країна в кризі, дуже вибірково ставитися до змін у Податковому кодексі. Я був прихильником, щоб єдиний податок не розповсюджувався на деякі галузі, зокрема, ювелірну промисловість, деякі реальні великі системи, але це не повинно стосуватися тих, хто щось робить своїми руками. Тепер же будь-яка діяльність малих підприємців, які знаходяться на єдиному податку, стане неможливою по відношенню до державних структур, як освітні заклади, медицина. Згідно з цим кодексом, не можна буде з такими установами укладати угоди про співпрацю».

Екс-голова Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва Олександра Кужель:

«Якщо буде погіршена ситуація для підприємців і збільшена система оподаткування, то вони все це перекладуть на ціну. Якщо вони звільнять з 4 млн. усіх працюючих 2 млн. людей, це теж стане наслідком, бо ці люди підуть в центри зайнятості, що викличе інфляційний процес і т. ін…

…Багато українців живуть на те, що здають в оренду житлові чи нежитлові приміщення. Якщо в такому вигляді буде прийнятий закон, я їм усім пропоную закритися як підприємці і сплачувати оренду як фізичні особи. Тоді вони не будуть усю суму сплачувати як перерахування до Пенсійного фонду. Якщо вони будуть платити податки як приватна особа, то доведеться сплачувати ще й з тієї суми. Якщо одна людина здала в оренду житло за 3 000 грн., їй доведеться сплатити податків на 15% плюс пенсійні внески…

…В цілому система зниження податку на прибуток та ПДВ, не буде стимулювати зниження цін щодо підприємств. Зниження цін стимулює тільки конкурентна продукція. Тобто якщо я продаю вам яловичину і я знаю, що я є монополістом, то ціна не знизиться. Якщо буде велика кількість м'яса, яке виготовлятиме фермер, то я змушена буду виходити на конкурентну ціну. Для мене найголовніше у цьому Податковому кодексі — це щоб був збережений малий та середній бізнес, котрий через конкурентні відносини змусить великі підприємства не збільшувати ціну».

Заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань промислової і регуляторної політики та підприємництва Ксенія Ляпіна:

«Першим наслідком стане підвищення цін. Погіршення умов ведення підприємницької діяльності у першу чергу перекладеться на те, що як тільки конкуренція зменшиться, затрати на здійснення діяльності збільшаться, отже ціни зростуть. Мені складно визначити, наскільки великим буде це зростання, але думаю, на окремі товари вони помітно зростуть…

…Друге — пересічних громадян спіткає несподіванка, якої вони не чекали: якщо вони отримають дохід з кількох джерел, а це переважна більшість наших громадян, що намагаються десь підробити, мають дві роботи, додаткову вечірню, додаткову викладацьку, а деякі просто на двох-трьох роботах працюють. За результатами року вони зобов'язані декларувати доходи, але тепер їх ще підв'язують під обов'язкове ведення обліку за правилами, встановленими Податковою адміністрацією. Я не розумію, який це має бути облік, Податкова не розуміє, про що йдеться, але так написано…

…Пересічних громадян спіткають системні наслідки: багатьох з них може спіткати втрата робочих місць, бо погіршення умов ведення бізнесу, приведе до того, що значна частина підприємців закриє свій бізнес, а закриття бізнесу — це закриття робочих місць».

Чи існує імовірність того, пропозиції малого та середнього підприємництва, висловлені під стінами парламенту 16 листопада, будуть враховані у новому Податковому кодексі?

Екс-голова Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва Олександра Кужель:

«Сьогодні було звернення Сергія Тігіпка (віце-прем'єр-міністра з економічних питань, одного з авторів Податкового кодексу — ред.), який чітко сказав, що до Верховної Ради були направлені всі пропозиції підприємців і якщо вони не будуть враховані, він сам звернеться до Президента Віктора Януковича з проханням накласти на нього вето. Зараз влада не має впливу на це, із цим питанням уже працюють депутати».

Заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань промислової і регуляторної політики та підприємництва Ксенія Ляпіна:

«Те, чи будуть враховані пропозиції підприємництва, залежить не від нас сьогодні. Я б урахувала всі зі своїми поправками я всі ці пропозиції вносила ще місяць тому. Але те, чи буде враховано, залежить від того, чи є хоч трохи мізків у сьогоднішньої влади та уряду…

…Наслідками неврахування пропозицій підприємництва стане те, що половина з них закриється одразу, половина працюватиме в тіні, половина спробує попрацювати на запропонованій системі оподаткування. Але мій прогноз — якщо не змінити, то попрацюють вони десь півроку, а потім так само закриються».

Голова підкомітету з питань відслідковування впливу законопроектів на показники бюджету Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, народний депутат від БЮТ Володимир Бондаренко:

«Я бачу декілька можливих варіантів розвитку подій: один із них — це фактично зняття деяких найгостріших проблем, хай навіть тимчасове. Зокрема Єфремов (Олександр, голова фракції Партії регіонів у парламенті — ред.) заявляє про відстрочення певних позицій розділу 14, який стосується єдиних податків вибірково на другий квартал наступного року. З точки зору нормального фінансового та бухгалтерського аналізу, це просто неможливо, тому що бухгалтерія перелаштовується не так швидко, це пасивна з точки зору швидких перебудов система…

…Або буде ухвалений Податковий кодекс, а потім вийде добрий дядя Янукович (Віктор, Президент України — ред.), заветує увесь закон та поверне його на доопрацювання, але поставить під загрозу бюджетний процес наступного року і може початися гра у безвідповідальність, бо ніхто не захоче на себе брати провину».

Читайте также по теме