Органічні продукти: чи готові українці платити більше?

За визначенням, органічними або екологічно чистими вважаються продукти, виготовленні з дотриманням відповідних стандартів, які підтверджують екологічність продукту на всіх стадіях його виготовлення — "від насінини до прилавку". Тобто, без використання мінеральних та хімічних добрив, пестицидів тощо). У тваринництві — це винятково чисті корми. За останній рік в Україні вдвічі збільшилась кількість прихильників так званих “чистих продуктів”. Про стан ринку та перспективи розвитку ми запитали у голови правління Федерації органічного руху України Євгена Милованова.

— Наскільки популярною є ідея вживання органічних продуктів серед українців?

— За останній рік, за нашими оцінками, споживання таких продуктів збільшилося приблизно вдвічі. На це вплинуло, насамперед, те, що в Києві, Львові, Івано-Франківську, інших містах України в супермаркетах та і невеликих магазинах почали з’являтися відділи, які пропонують органічні продукти. Значною мірою на розуміння і розвиток уподобань споживачів вплинув “Перший всеукраїнський ярмарок неорганічних продуктів”, який повториться в Україні ще кілька разів протягом 2010 року.

— Скільки українців нині споживають органічні продукти?

— На сьогоднішній день ринок органічних продуктів знаходиться приблизно на рівні 2 млн дол. Це дуже невеликий показник, порівняно, наприклад, з тією ж Німеччиною, де цей рівень знаходиться на позначці у 5 млрд дол.

За даними Торговельної палати Мілана, італійці витрачають на придбання органічних продуктів в середньому 25 євро на рік на людину. Найбільше витрачають на органічні продукти швейцарці — 105 євро на рік на людину, данці — 51 євро та шведи — 47 євро.

— Очевидно, це пов’язане з тим, що органічні продукти значно дорожчі…

— Вища ціна на ці продукти — це досить відносно. Чому? Коли ми говоримо про 50% плюс до вартості, то треба знати що з чим порівнювати. Ціни на одні й ті самі продукти для кінцевого споживача є різні. Це по-перше. А по-друге, якщо брати, скажімо, на прикладі м’яса, якого можна купити кілограм у супермаркеті за одну ціну, а потім з того кілограма отримати всього 400 грам кінцевого продукту. І зовсім інше, коли з кілограма органічно чистого м’яса вихід готового продукту буде значно більший, адже води в такому м’ясі міститься набагато менше…

— Як збільшилася площа земель, які в Україні виділено під вирощування органічно чистих продуктів за останній рік? />  
— Якщо ми візьмемо початок 2008 року, тоді було трохи менше 250 тис га. На кінець 2008 року, тобто вже за рік, цей показник збільшився на 20 тис га. Це достатньо високі показники, адже на сьогоднішній день 270 тис га — це найбільше серед країн колишнього Радянського Союзу. У Росії, для порівняння — дещо більше 40 тис га.

Україна володіє 65% запасів всього світового чорнозему. Орних земель при цьому 34, 3 млн. га., а це 57% від загальної території України. За оцінкою науковців, вирощувати чисті продукти можна в будь-якому куточку України за належної попередньої перевірки земель.

— А чи багато виробників чистих продуктів в Україні?

— 121 сільгоспвиробник. Це різна продукція. Це і зернові, і бобові, і ягоди, овочі, фрукти. Більшість українських органічних господарств розташована в Одеській, Херсонській, Полтавській, Вінницькій, Закарпатській, Львівській, Тернопільській, Хмельницькій областях. Українські сертифіковані органічні господарства різного розміру: від кількох десятків гектарів, як і в більшості країн Європи, і до кількох десятків тис. га ріллі.

У Великобританії принц Вельський Чарльз відкрив власну крамницю. Покупцям пропонують екологічно чисті овочі, фрукти і мед з королівської ферми, косметику, садово-городній інвентар.

— А як криза позначилася на виробництві органічних продуктів?

— У світі дійсно вплив певний є. Якщо раніше ми говорили про 10-15% росту споживання з року в рік, то за останній рік він уповільнився до 7%. В Україні ситуація склалась парадоксально: хоча той момент, коли почав формуватися органічний ринок, збігся з початком економічної кризи, об’єктивні фактори спрацювали так. Що цей ринок почав зростати значно вищими темпами, ніж до кризи. Однак це пов’язано не з тим, що в Україні все так добре, а з тим, що раніше у нас цей сегмент розвивався надзвичайно повільно.

— Наскільки великі перспективи в Україні для розвитку органіки?

— Перспективи залежать від кожного із нас. Наскільки ми перестане звертати увагу на яскраві папірці, а більше будемо звертати увагу на те, що в середині і яким чином воно там з’явилося. Адже виробники за наявності попиту з боку споживачів завжди відгукнуться.

— А яка ситуація із законодавством?

У травні 2007 року в першому читанні прийнятий законопроект про органічне виробництво. Потім він був на доопрацюванні, в тому числі з врахуванням тих змін, які прийняті були з першого січня 2009 року в Європейському Союзі. Зараз закон знаходиться в комітетах Верховної Ради. Сподіваємось, що в цьому році буде прийнятий.

Відповідно до Державної цільової програми розвитку українського села на період до 2015 року планується стимулювати ведення органічного сільського господарства, створити систему його сертифікації і збільшити показник вирощування органічних культур до 10%.

— На що потрібно звертати увагу при покупці органічних продутів пересічному споживачу ?

— Треба звертати увагу на маркування, на наявність вихідних даних про сертифікуючий орган. Якщо ви і після цього маєте якісь сумніви, то варто питати копію сертифіката в магазині.

У Європі, США, Канаді, Японії та Австралії системи сертифікації виробників органічної продукції існують давно і мають свої відомі та впізнавані позначення. Так, на упакуванні сертифікованої продукції написано "Organic" або "Bio". В деяких країнах існують загальнонаціональні позначення та написи. Так, в Німеччині це щось на кшталт гайки з написом "Bio", у Франції — знак "AB" з листком, в США — коло "USDA Organic".

 

Читайте также по теме