Ледь вщухли пристрасті навколо Податкового кодексу, як увага громадськості зосередилася на наступній ініціативі уряду – пенсійній реформі. Щоправда відомі експерти, більш-менш причетні до пенсійної справи, дізнаються про плани урядовців здебільшого із засобів масової інформації, а ті, хто дійсно причетний до реформи, розповісти широкому загалу щось конкретне не вважає за потрібне. Проте запевняють, що робота, мовляв, триває – «по два рази на день збираємось», оскільки 10 грудня проект закону про пенсійну реформу має бути поданий на розгляд до Верховної Ради. Поки що ж відомо тільки про плани підвищити пенсійний вік і обмежити максимальний розмір пенсії.
Атмосфера таємничості
Зрозуміло, що двома проголошеними кроками пенсійна реформа не обмежиться. Має йтися про стратегію держави, глобальні реформи, пов’язані майже з усіма сферами життя – перш за все, охороною здоров’я та економікою. А це вимагає виваженості й експертного обґрунтування. Тож не дарма про необхідність реформи й про можливі шляхи її реалізації в Україні говорили протягом багатьох років і за багатьох урядів. Та навіть при владі, яка нарешті зважилась на реформи, протягом 9 місяців у Верховній Раді не було зареєстровано жодного законопроекту щодо пенсійної реформи, не проведено публічного обговорення на рівні експертів, не було опубліковано жодного коментаря високопосадовців з цього приводу. Натомість наприкінці цього року було проголошено, що реформа має початися вже із 1 січня 2011 р., а до того має бути підготовлений і затверджений закон про пенсійну реформу. Такий поспіх влади наштовхує на неприємні паралелі із недавнім ухваленням Податкового кодексу і переконує в тому, що закритість і раптовість є ознаками стилю нового керівництва держави.
На думку члена Ради підприємців при Кабінеті Міністрів України Віктора Лисицького, при підготовці пенсійної реформи уряд може повторити помилку, якої припустився під час підготовки Податкового кодексу. «Проект Податкового кодексу не пройшов справжнього предметного обговорення і навіть після тих правок, які вніс Президент, там залишився цілий ряд питань, які не були враховані. Люди, які вносили зміни за пропозиціями підприємців, погано розуміли економіку тих чи інших комплексів в нашій економіці. Тому так важливо, щоб пенсійна реформа пройшла предметне обговорення якнайшвидше», — зазначив він.
І не зважаючи на запевнення віце-прем'єр-міністра Сергія Тігіпка у щоденному обговоренні пенсійної реформи, експерти дуже сумніваються в якості майбутніх заходів. “Хочеться дізнатися: хто з ким збирається, де це обговорюється і куди я можу подати свої пропозиції? Питання пенсійної реформи не повинне витягатися десь з-під сукна, воно повинне обговорюватися хоча б на експертному рівні. Історія з Податковим кодексом, таємний режим, в якому здійснюються напрацювання пенсійної реформи, викликають побоювання стосовно якості і комплексносі цієї пенсійної реформи”, — зауважив перший заступник міністра праці та соціальної політики України у 2005-2010 роках Павло Розенко.
Він переконаний, що і населення України підтримає пенсійну реформу лише за умови, якщо влада завчасно повідомлятиме про свої наміри. Тобто, якщо уряд одночасно оприлюднити всю стратегію пенсійної реформи і зможе продемонструвати її комплексність – тільки тоді суть реформ стане зрозумілою громадянам і вони зможуть підтримати дії влади. “Країна повинна знати, що планує уряд в короткостроковій перспективі і в довгостроковій. Тільки тоді пенсійна реформа буде популярною серед населення, коли вона буде, перш за все, прогнозованою”, — вважає П. Розенко.
Жіночий вік та інші неприємності
Питання необхідності збільшення пенсійного віку для жінок порушувалось давно і обговорювалося різними експертами досить активно. І не зважаючи на розрахунки експертів, за якими такі зміни не призведуть до суттєвого скорочення дефіциту Пенсійного фонду, спротив суспільства і тривалі вагання, схоже, що влада таки зважилась на цей крок. Так, у вівторок заступник голови Адміністрації Президента Ірина Акімова повідомила, що збільшення пенсійного віку розпочнеться вже з наступного року. Щоправда влада, побоюючись соціального спротиву, на відміну від Грузії вирішила зробити це поступово – щороку збільшуючи вік виходу жінки на пенсію лише на півроку. За офіційною версією, цього вимагає демографічна ситуація в країні, а до того ж – зобов’язання перед МВФ.
Ще одним кроком влади стало рішення обмежити максимальний розмір пенсії. Так, прем’єр-міністр України Микола Азаров доручив Пенсійному фонду разом з Міністерством фінансів терміново підготувати законопроект, у першу чергу, про обмеження максимального розміру пенсії і зменшити розрив між максимальною та мінімальною пенсією.
Однак тут має йтися взагалі про зміну принципів нарахування пенсій, адже українське законодавство передбачає ту надмірну диференціацію – більшість пенсіонерів отримує пенсію у розмірі 45% від розміру своєї заробітної плати, а чимало інших отримує пенсію, що становить 80% від зарплатні. При тому, що у всьому світі пенсії в солідарній пенсійній системі приблизно однакові. “Треба говорити не лише про обмеження верхньої межі пенсії в Україні, це треба робити і дуже добре, що уряд нарешті почав про це говорити. Йдеться про те, що потрібно змінювати принципи нарахування пенсій взагалі”, — вважає П. Розенко. При цьому, на його думку, нормальною є практика преференцій для окремих категорій пенсіонерів, але переконаний, що люди, які розраховують на більшу пенсію, повинні сплачувати більше відрахувань із зарплати до Пенсійного фонду.
Логічно було б покладати більші надії на легалізацію заробітних плат, що має суттєво наповнити Пенсійний фонд. За підрахунками різних експертів, обсяг тіньової наближається до офіційної, а відповідно до цього і заробітна плата в країні є значно заниженою. Та з огляду на український менталітет, важко сподіватися, що детінізації доходів населення вдасться досягти найближчим часом.
Перспективи
Проте зазначені заходи в рамках реформування пенсійної системи власне реформою ще не є. Адже окрім численних проблем самої пенсійної системи, існує безліч негараздів, так чи інакше пов’язаних із нею. За словами голови підкомітету з питань законодавства у сфері пенсійного забезпечення та пенсійної реформи Комітету Верховної Ради у правах пенсіонерів Миколи Кульчицького, перелічені заходи не вирішать проблем пенсійної системи, а лише певною мірою збільшать надходження до Пенсійного фонду.
“Ті кроки, про які заявляє уряд, безумовно є позитивними, але ними не вичерпується проблема пенсійного реформування. Ними тільки певною мірою збільшиться наповнення Пенсійного фонду солідарної системи, але не вирішить проблем системи, оскільки кількість платників пенсійних внесків в Україні різко скорочується”, — зазначив М. Кульчицький. На його думку, для проведення повноцінної пенсійної реформи в країні треба знищити корупцію, прийняти закон про страхову медицину, але навіть підвищувати пенсійний вік, на переконання Кульчицького, можна лише після того, як покращиться система охорони здоров'я. «Нинішній уряд стикається із колосальною кількістю проблем, дотичних до пенсійної реформи. Поки не буде цивілізованих норм у суспільстві – в усіх його сферах – уряд буде здійснювати тільки якісь точкові дії», — підкреслив він.
Та чекати, коли в українському суспільстві сформуються «цивілізовані норми», влада наразі не може. Як не може і спинятися на одній реформі, адже попереду іще багато нереалізованих планів і Сергій Тігіпко обіцяє багато новацій, які, за його словами, комусь принесуть навіть “плюс”. «Ми зробили Податковий кодекс і побачите, що це буде плюс. Зараз буде пенсійна реформа – це буде плюс, буде Митний кодекс – це буде плюс, по будівництву – це буде плюс. Ми багато ще таких плюсів наробимо і це буде. Ви побачите, що далеко не всі будуть популярні, але деякі моменти будуть популярні», — зауважив він.