Епопея з проектом Податкового кодексу так і не знайшла свого логічного завершення до кінця I сесії Верховної Ради. Парламентарі відправили його на обговорення,яке назвали всенародним, звільнивши себе від поспішного розгляду 5 тисяч поправок. Голова Верховної Ради Володимир Литвин перед обговоренням цього питання заявив: "Враховуючи ту обставину, що до проекту, який підготовлений до другого читання, внесена величезна кількість поправок, пропонується винести цей документ на всенародне обговорення і доручити комітету передати цей документ Кабміну, щоб Кабмін міг його оприлюднити і організувати обговорення цього документа, оскільки зусиль Верховної Ради матеріальних, щоб обговорити ці питання не вистачить", — сказав він.
Відтак, ухвалення Податкового кодексу перенесли на осінь, а до 14 липня парламентський комітет із питань податкової та митної політики мав підготувати його проект до другого читання з урахуванням пропозицій суб’єктів законодавчої ініціативи. Проте, вчора на засіданні комітету його члени заявили, що не встигнуть за цей час опрацювати документ. Зі свого боку, опоненти нової влади висловлюють сумнів в тому, що проект кодексу буде змінено кардинально, а всенародне обговорення називають піар-акцією.
Комітет Верховної Ради з питань податкової та митної політики рекомендує Верховній Раді змінити терміни подачі поправок після всенародного обговорення. Також, Комітет буде радити Кабінету міністрів розглянути проект Податкового кодексу під час всенародного обговорення як один з варіантів другого читання.
Віце-прем’єр Сергій Тігіпко переконаний, що доопрацьований варіант Податкового кодексу буде презентовано громадськості через два тижні. "Якби у нас був ще один тиждень, ми б його прийняли до кінця цієї сесії", — запевнив він. У свою чергу, голова профільного комітету, нардеп від БЮТ Сергій Тєрьохін "розкритикував" віце-прем’єр-міністра, мовляв, той працює окремо від Кабінету Міністрів і коаліції. "Тігіпко працює окремо від коаліції у розробці Податкового кодексу … Можливо саме тому виникає багато питань. Принаймні, складається таке враження", — сказав народний депутат.
Сергій Тєрьохін зазначив, що у комітеті потрібно було розглянути 5 тисяч 380 правок суб’єктів законодавчої ініціативи за 4 дні, що технічно неможливо. " Але за моєю ініціативою відбулося засідання комітету, на якому я запропонував взяти проект другого читання, який опрацьовано в уряді. Там була створена група з числа урядовців та депутатів-членів коаліції. Опозицію туди взагалі не запрошували. Вони написали якусь версію, як вони бачать друге читання. Я запропонував винести на друге читання цю версію, сам, зрозуміло, за неї не голосував, щоб люди, коли ця версія буде опублікована, подивилися на ступінь економічної підготовленості цього уряду і коаліції." – зазначив він.
Загалом експерти сходять на думці, що проект Податкового кодексу навряд чи суттєво зміниться, попри те, що його розгялд перенесли на осінь. Відсутність системного підходу, чітко продуманої структури, хоч би як розробники переконували в іншому, просто не дозволяють назвати цей документ гордим словом «кодекс». Фактично проект схожий на велику матрьошку, в якій не змогли впорядковано розмістити її молодших сестер і, впавши у відчай, залишили їх насипом.
У економістів припускають, що розробники хотіли справити гарне враження обіцянкою знизити ставки податків. Проте податок — це добуток двох множників, ставки податку на його базу. І якщо при зниженні ставки податку одночасно збільшується його база, то про зниження податкового тягаря говорити не доводиться. Адже критерієм оцінки податкового тиску є відповідь на просте запитання: сума податків, що надходять, стане менша чи більша? Відповідь відома: більша. А коли це так, то де обіцяне зниження податкового тиску?
Під питанням і заявлене зближення бухгалтерського і податкового обліків. Відстань зменшується, але не зникає зовсім. Багато років податковий і бухгалтерський обліки рухалися настільки далекими траєкторіями, що не бачили один одного. Тепер вони рухатимуться близькими шляхами, які інколи навіть пересікатимуться. Але ж шляхи залишаються різними. Можливо, за сучасних умов уже інакше й не може бути. Але ж обіцянки знову не виконані.
"Позиція перша – це не кодекс. Те, що подав Кабмін на розгляд Верховної Ради, це еклектичне зібрання різноманітних податків і зборів, які існують сьогодні в Україні. Вони навіть не зробили кодифікації податкового законодавства." — стверджує Сергій Тєрьохін. За його словами, всі чекали від ухвалення Податкового кодексу спрощення оподаткування, зменшення числа податків, збільшення можливостей платникам податків робити апеляцію на рішення податкових органів. "Не дочекалися. Ніякого спрощення тут немає. Представники Кабміну говорили, що там багато податків скасовується. Скасовуються, але ті, які ніколи не платилися і плутаються під ногами, маленькі. Наприклад, такі як податок на собак або податок на виграш на іподромі. Проте збільшилися податкові навантаження на будь-які інвестиції — як щодо податку на прибуток підприємств, так і податку на додану вартість. Також збільшилися екологічні збори, причому дуже оригінально. Більшість екологічних зборів перекладаються на територіальну громаду і зменшуються при цьому екологічні збори за забруднення навколишнього середовища металургійними та хімічними заводами", — наголосив він.
Неоднозначним виглядає і питання всенародного обговорення. Як повідомила заступник міністра фінансів Тетяна Єфименко, свої пропозиції зможе внести кожен українець протягом місяця, коли проект Податкового кодексу буде винесено на всенародне обговорення. "Ми вислухаємо кожного, аж до пенсіонерів. Це необхідно для того, щоб досягти розумного рішення і прийняття ефективного документа", — сказала вона.
За її словами, зараз відбувається внесення всіх зауважень і вже найближчим часом кодекс буде передано до Кабінету Міністрів для публікації нової редакції. "Потім цей екземпляр буде винесено на всенародне обговорення. Своє слово зможе сказати кожен. До цього процесу будуть підключені ЗМІ і кілька сайтів. Думаю, ми досягнемо потрібних результатів", — відзначила Тетяна Єфименко. Як відомо, всі пропозиції повинні бути розглянуті до 5 вересня, коли проект Податкового кодексу буде поданий до Верховної Ради.
"На основі цього кодексу бюджету на 2011 року не буде. Вересень — не час для прийняття Податкового кодексу. Можливо, якісь норми з нього і потраплять до бюджету, але решта — не встигнуть. У вересні вже повинен бути проект бюджету на 2011 рік. Перехідні періоди, питання, пов’язані з адаптацією бізнесу, податкової системи, потрібно розтягувати у часі. Їх варто впроваджувати через рік після прийняття ", — вважає співголова громадської колегії при Державній податковій адміністрації Олексій Шитря.
"Рішення Верховної Ради про винесення Податкового кодексу на всенародне обговорення це не більше ніж піар-акція нинішньої владної коаліції". – вважає економіст Андрій Новак. На його думку, Партія регіонів робить це перед виборами, щоб показати що вона працює, бо в суспільстві є запит на такого роду документи. Таким чином це є позитивний сигнал, який вони використають. Проте в результаті вони приймуть теперішню редакцію.
Дещо незрозумілою залишається і позиція Президента. Віктор Янукович заявляє, що Податковий кодекс буде прийнятий не раніше осені, але бюджет на 2011 рік буде розроблений на новій законодавчій базі. Президент наголосив, що провів дискусію щодо цього документа з прем’єр-міністром Миколою Азаровим. "Але це не означає, що ми будемо зводити цю роботу до з’ясування стосунків. Дехто вважає, що зниження податків, яке ми пропонуємо по ПДВ, податку на прибуток, вже відбулося, а все інше можна відрегулювати, як кому хочеться", — сказав він.