Експерти авторинку очікували зростання продажу автомобілів саме зараз, під час “розгойдування” курсу долара. За їхньою логікою, українці, зневірившись у тому, що зможуть зберегти свої заощадження, кинуться купувати автомобілі. Однак, на кінець вересня черги біля автосалонів чомусь не з”явились. Тож, авторинок досі не переступив через проблеми у вигляді значного подорожчання імпортних авто, скорочення вітчизняного виробництва вкупі з практично повним призупиненням кредитування фізичних осіб. />
У весняно-літній період легкові автомобілі в Україну практично не завозилися. Порівняно з аналогічним відрізком минулого року імпорт впав на 96%, повідомив генеральний директор Асоціації автоімпортерів та дилерів Олег Назаренко. За його словами, автомобілі, що реалізовувалися салонами, були ввезені ще до запровадження 13% митної надбавки. За практичної відсутності попиту, автодилери не могли дозволити собі розкіш підняти ціни, а це неодмінно сталося б при завезенні нових авто. За ланцюговою реакцією, ще більш ускладнилася б ситуація з продажем.
Запровадження шестимісячних тимчасових митних надбавок “доклало руку” до дестабілізації ринку, хоча, начебто, було покликане допомогти його гравцям. Імпортери намагалися з цим боротися, але місцеве автолобі виявилося сильнішим: нагадаю, за вимогою Закону “Про внесення змін до деяких законів з метою поліпшення платіжного балансу України в зв’язку з світовою фінансовою кризою”, що набув чинності 7 березня, Верховна Рада зобов’язала стягувати 13% надбавку зі всіх товарів некритичного імпорту, проте Кабмін 18 березня звузив дію надбавки — з 18 березня її повинні були сплачувати лише імпортери холодильників та легкових авто.
Тож, надбавка на ввезення імпортних авт стала своєрідним “яблуком розбрату” між автодилерами та автовиробниками. Українські торговці залізними конями наголошували, що вона несе з собою ряд небезпек: по-перше, структура українського ринку може значно змінитися — набуватиме більшого поширення складання автомобілів, що не обкладається митом. Або ж значну частку ринку “захоплять” автомашини, складені у Росії, в тому числі й відомих світових марок.
Напевно, за задумом, підвищена митна надбавка повинна була реанімувати вітчизняне виробництво. Однак, на жаль, цього не сталося, крива випуску українських легковиків продовжувала стрімке падіння. Наприклад, за даними “Укравтопрому”, українські автомобілебудівні заводи у липні виготовили 6,81 тис. автотранспортних засобів, що на 13, 8% менше, ніж у червні; виробництво легкових автомобілів знизилося на 14,97% (до 6, 458 тис. одиниць), автобусів — на 25,97% (до 55 одиниць): виробництво вантажівок, навпаки, збільшилося на 24,78% (до 274 одиниць), але, на жаль, було викликане частковим запуском непрацюючих до того конвейерів на одному із заводів.
З 7 вересня підвищене мито більше не стягується. Із запитанням як це вплинуло на український авторинок та про прогноз на майбутнє кореспондент “ГолосUA” звернувся до директора інформаційно-аналітичної групи ”Автоконсалтинг” Олега Омельницького. За його словами, можна вести мову лише про попередні підсумки вересня. Однак, після 7 вересня, поставки авто невеликими партіями відновлені, вони вже прибувають в Україну і їх можна відрізнити за ціною.
Олег Омельницький підтвердив інформацію, що липневе і серпневе зростання продажу було несуттєвим: “Продаж зростав протягом липня — серпня, але можна сказати, що до цього просто титанічних зусиль доклали автодилери, які пропонували всіляки знижки і акції. Однак, у порівнянні з минулим роком, ми все одно констатуємо спад, більш, ніж на 70%. Єдиним радісним фактом є те, що, на відміну від весняних місяців, літня активізація вилилася у 16% зростання у липні і 8% — у серпні”.
На думку експерта, автомобілі для пересічних українців найближчим часом залишаться, так би мовити, рожевою мрією. Він аргументує свій висновок тим, що очікуване подорожчання буде більш, ніж значним, і може сягнути 20-40%, однак винятково у гривневому еквіваленті. Це станеться насамперед тому, що автодилери закладають у нову ціну зростання курсу доларів та євро. “На зміну “дешевим” легковикам прийдуть нові із достатньо лякаючою вартістю”, — сказав Олег Омельницький.
Беззаперечним фактом є те, що останніми роками Україна і українці суттєво підсіли на “голку” кредитів. У період різкого спаду на ринку автодилери наголошували — все може змінити відновлення кредитування. І воно, схоже, потроху оживає. “Кредитування задеклароване у двадцяти компаніях, близько десяти банків готові надавати автокредити. Однак, на практиці це вилилося не більш, ніж у 6% зростання продажу. Справа у тому, що умови, які декларують банки, без застосування стимулюючих інструментів з боку операторів, малоцікаві українському покупцеві. По-перше, це великий перший внесок, а також висока ставка, від 30 до 40 відсотків річних. Тому, у випадку, якщо автомобільний оператор не компенсує якимось чином кредитну ставку банку, то умови, з якими споживач може ознайомитися у салоні, навряд чи підштовхнуть його до придбання автомобіля”, — вважає директор інформаційно-аналітичної групи ”Автоконсалтинг”.
Отже, купувати будемо, коли буде за що. А зростання купівельної спроможності населення неможливе без загального економічного зростання, і бажано не паперового, а реального. Але, гадаю, це станеться далеко не у найближчій перспективі…