Що ж знайдеться під ялинкою?

Незважаючи на кризу, зростання цін та зниження купівельної спроможності, торгівля все-таки очікує немалих прибутків. Якщо минулого року велика частина наших співвітчизників заощадила на презентах для друзів і близьких, то цього року українці навпаки мають намір збільшити святковий бюджет. За даними компанії “Deloitte”, більше витратить на подарунки 41% громадян. Причому збільшувати новорічний бюджет буде головним чином молодь.

Криза кризою, вибори виборами, а українці не мають наміру урізати витрати на святкування Нового року. Нагадаємо, що за даними Держкомстату, 84,5% громадян України вважають себе бідними. І хоча, український святковий бюджет найменший в порівнянні з іншими європейськими країнами — близько 200 євро, на свята середньостатистичний українець цього року планує витрати 2,5 тис. грн. Власне на подарунки виділять 1,22 тис. грн., на 980 грн. українці накриють святковий стіл, 300 грн., що залишились, витратять на розваги. Треба зауважити, що торік, коли криза лише набирала обертів, ця сума складала 2,2 тис. грн. 

Основними місцями придбання подарунків є супермаркети і базари. Причому якщо минулого року супермаркети істотно випереджали базари за споживчими перевагами, то цього року їх популярність зрівнялася. Українці планують купувати подарунки в супермаркетах (52%), на базарах (51%), у спеціалізованих магазинах (49%), у немережевих магазинах поблизу будинку (48%), гіпермаркетах (30%). При цьому, вибираючи місце для купівлі товарів на свята, українці, крім співвідношення ціни і якості (95%), звернуть увагу на запобіжні заходи проти «свинячого» грипу (63%). Тобто, ми стаємо практичнішими у виборі новорічних і різдвяних подарунківза «демократичною» ціною.

Ще одна особливість нинішнього передноворічного сезону: українці купуватимуть дешевші подарунки. Якщо минулого року середній українець хотів купити 10 презентів, то цього року практично за ту ж суму він хоче придбати 12 подарунків. 

Кореспондент “ГолосUA” обійшов декілька київських магазинів різного ґатунку і опитав продавців щодо уподобань українців напередодні року Білого тигра.

«У нас не відчувається криза, — всміхається продавець ювелірного магазину відомого бренду. – Річ у тім, що і до фінансової скрути нашими покупцями були люди заможні, тому ми продаємо стільки ж товару, як минулого року. Хіба тільки уподобання змінились — якщо минулого року у моді було біле золото та діаманти, то цього року повернулись до класичного золота і перлин». – додає продавець. />  
У сусідній крамниці можна знайти безліч сувенірів на будь-який смак та гаманець. «Цього року, люди купують більше дрібниць, так, аби зробити більше подарунків: маленькі статуетки, підсвічники, шкатулки» — розповідає власник, наголосивши, що цього року попит збільшився.

Дещо інша ситуація у магазинах техніки та засобів мобільного зв’язку. Якщо у перших стали купувати більше господарських подарунків (кухонна та домашня техніка), то продаж мобільних телефонів трохи знизився.

І все ж, найпопулярнішими подарунками в Україні, як і минулого року, залишається косметика і парфюмерія. Такий подарунок в планах у більш ніж половини українців. «Для жінок – це найкращий подарунок, з яким ніколи не прогадаєш, але цього року косметику купують і для чоловіків» — пояснює консультант відомого парфумерного магазину. 

На другому місці — прикраси для інтер’єру. Гроші в списку «планую подарувати» зайняли 5-е місце. Характерно, що дарувати гроші будуть в основному чоловіки. У них такий подарунок стоїть на 2-м місці. «У виборі подарунка жінки практичніші. Вони намагаються купити подарунок, який відповідає смаку тієї людини, якій він призначений. Чоловіки у виборі подарунка більш імпульсні, купують його в останню мить», — розповідає Світлана Боцян, маркетолог мережі косметики і парфюмерії.

Косметиці і парфюмерії як подарунку віддають перевагу жителі Східної Європи. У Західній Європі вважають за краще купувати для цього книги або подарункові сертифікати. В Україні ж подарункові сертифікати поки не особливо популярні у населення. «Швидше за все, низька популярність подарункових сертифікатів викликана тим, що про їх існування знає невелика частина населення», — вважає Світлана Боцян. За її словами, попит на подарункові сертифікати в Україні збільшується, але до європейських показників нам в цьому плані поки далеко. 

Найбажанішим подарунком у нас цього року стануть гроші. Їх хоче отримати половина всіх опитаних. Окрім українців, знайти гроші під новорічною ялинкою вважають за краще росіяни і французи. У жителів решти європейських країн найбажаніший подарунок — книга. 

Своїх нащадків батьки цього року радуватимуть розвиваючими іграми, дитячою літературою і солодощами. Фахівці “Deloitte” відзначають, що криза позначилася на виборі подарунків для дітей і підлітків. Через обмежені фінансові можливості лише небагато батьків розщедриться на нові мобільні телефони або комп’ютерну техніку, хоча такі подарунки є одними з найбажаніших. 

 Що і де будемо їсти?

Якщо на подарунках не надто економлять, то на новорічних столах більшості українців, криза таки позначиться. Про це свідчать результати соціологічного дослідження інституту Горшеніна. За його даними, 59,7% українців упевнені в тому, що економічна криза позначиться на їхніх святкових столах. Негативну відповідь дали лише 33,2%, важко було відповісти на це питання 7,1% респондентів. Більшість опитаних планує зустріти Новий рік вдома перед телевізором (82,6%) і лише незначна кількість українців планує зустрічати Новий рік в місцях громадських гулянь (6,1%), на роботі (4,6%), в ресторані (2%) або за містом (1,7%). 

Проте, варто зазначити, що у веселощах відмовляти собі не збирається більшість українців. Кореспонденти агенції “ГолосUA” запитували у киян та гостей міста чи вплине криза на їхнє святкування Нового року? Якщо звести більшість відповідей в одну виходить приблизно таке: «У нас і так багато проблем, аби відмовитись від веселощів. Окрім того, Новий рік — це завжди сподівання на зміни, тож ніхто не втратить можливості загадати у свята бажання».
 

 

Читайте также по теме