У Києві триває друга Міжнародна виставка-форум “Ukrainian Travel Forum 2009”, учасниками якої є понад 80 компаній — провідних українських туроператорів, Національних туристичних офісів іноземних країн з Польщі, Росії, Сингапуру, Індонезії, Туреччини, Франції. Організатором форуму виступає Асоціація лідерів турбізнесу в Україні.
Наскільки привабливим залишається туристичний відпочинок в умовах світової кризи українським журналістам розповідали представники національних туристичних офісів з європейських країн. Також українську виставку вперше відвідали представники Міністерства туризму Індонезії. Вони презентували п`ять індонезійських островів, як надзвичайно привабливий туристичний маршрут для українців і зауважили, що вбачають в Україні потужний ринок споживачів індонезійських туристичних принад. Вже минулого року Індонезію відвідало 6 тисяч українців, — відзвітували заокеанські чиновники. Найпопулярнішим місцем традиційно є острів Балі. Виявляється, сьогодні можна замовити п`ятизірковий готель на узбережжі океану з басейном і повним комплексом розваг усього лише за 100 доларів на добу. Втім, недоліком, який стоїть на шляху українських туристів до такого індонезійського щастя є відсутність прямих авіарейсів, — зазначили гості виставки.
Директор представництва Польської туристичної організації в Україні Влодзімеж Щурек почав свій виступ теж оптимістично, мовляв, сьогоднішня криза — це шанс для польського туризму. І не тільки для польського. Це шанс залучати велику кількість туристів, зменшуючи ціни на туристичні послуги. “Мені дуже прикро, що я зараз часто чую про кризу в Україні, — сказав він, — думаю, що коли ми так говоримо, ми самі цю кризу зміцнюємо. Треба просто працювати, готувати прямі пропозиції, треба залучати туристів якомога активніше, адже це серйозне вливання в економіку держави. Можна порахувати на прикладі Польщі, скільки грошей вона щороку отримує від туристів: в середньому, минулого року Польщу відвідало 13 мільйонів туристів. Їхній візит тривав приблизно тиждень-два, середня ціна за добу в готелі — 100$, ось і рахуйте! Не можна недооцінювати туристичну галузь. Держава робить велику помилку ігноруючи її”, — зазначив пан Щурек.
Дійсно, в сьогоднішніх умовах і без того складна ситуація на туристичному ринку України, зокрема, щодо залучення туристів, погіршилася тим, що бюджетом не передбачено коштів на туристичні презентаційні, рекламні проекти: “Найбільша складність полягає у популяризації українського туризму закордоном, — говорить виконавчий директор Асоціації лідерів турбізнесу України Артем Атоян, — Адже обсяг рекламного бюджету українських туристичних ресурсів скоротився цього року в десять разів. З такими коштами надзвичайно складно позиціонувати себе як туристичну країну в Європі і світі. Практично неможливо. Якщо держава раніше брала на себе функцію популяризації вітчизняних туристичних принад, залучення туристів, то тепер це буде винятково справою бізнесу — приватні турагенства розроблятимуть рекламні проекти самостійно, власним коштом, а це трохи інші акценти”, — зазначив він.
Проте, фахівці з туристичного бізнесу запевняють, що в Україну, незважаючи на фактичну відсутність реклами, туристи будуть їхати із задоволенням. “Кількість туристів, яка в`їхала минулого року до нашої країни, в порівнянні з позаминулим, збільшилася приблизно на 15%, а виїзних туристів, навпаки, зменшилося на 20%, — говорить пан Атоян, — Як завжди, найбільший туристичний потік в Україну забезпечують країни СНД — Росія, Білорусь. Якщо брати по країнах Європейського Союзу, то це Німеччина, Австрія, Італія Франція. Складно щось прогнозувати, але загалом вважається, що потік туристів в Україну збільшиться завдяки різниці в цінах — туристичні агенства встановлюватимуть прийнятні ціни.”, — припускає Артем Атоян.
Директор Інформаційного бюро “Угорщина-Туризм” в Україні Світлана Кабиш стверджує, наприклад, що за прогнозами, цього року криза зачепить приблизно 60% угорців, які звикли подорожувати. “Вони будуть їздити на короткий термін і намагатимуться користуватися різноманітними акціями, скажімо три ночі за ціною двох, чотири за ціною трьох і таке інше. З тих угорців, хто все ж таки не відмовиться від подорожей, лише 9% згодні відмовитись від лікувального туризму. Тобто лікувальний туризм залишається пріоритетним напрямком. Люди готові швидше економити на купівлі різних речей під час подорожі і відмовлятись від розваг”. Пані Кабиш зауважила, шо Україна лишається для Угорщини маленьким ринком. Лише 72 тисячі українців відвідали Угорщину минулого року, провели там трохи більше 160 тисяч гостьових ночей. “Загалом, у нас в останні роки відбулося щось страшніше за кризу, — каже пані Світлана, — це звикання до шенгенського режиму. Але українці все одно люблять подорожувати Європою і за прогнозами, будуть це робити й надалі”
Фахівці підтверджують, що загалом українці люблять подорожувати європейськими країнами, які не дуже далеко від України. Наприклад, з кожним роком збільшується чисельність українців, які їдуть на відпочинок до Чехії, лише за останній рік кількість таких туристів виросла на 24%. Хоча, за чеською статистикою, наші громадяни перебувають лише на 15 місці серед туристів з інших країн.
Стосовно ж світової економічної кризи, працівники турбізнесу схильні не перебільшувати її негативні наслідки. Слід навпаки, долати негатив від поширення інформації про кризу шляхом надання якісних туристичних послуг, — вважають вони. Адже, є криза реальна і є та, яку нагнітають медіа. Зараз, на думку туроператорів, в українському і європейському суспільстві поширена якраз “криза друга”.