Оксана Оснач
16:48 03/04/2009

У нас погані дороги через… поганий клімат

Українські дороги, як відомо, особливою якістю не відрізняються. Хоча й роботи з ремонту доріг вже почались, всеодно кожного дня водії змушені складати іспит із «фігурного кермування». На проїздній частині після зими повно ям, тріщин, вибоїн та й взагалі існують місця, де не пошкодити автомобіль просто неможливо. За офіційною статистикою, стан доріг є основною причиною 10-15% аварій.

Втім, погані дороги — погано не для всіх. Скажімо, майстер шиномонтажу на київському авторинку на бульварі Перова Віталій Назимець цій ситуації досить таки радий, пояснюючи це великою кількістю клієнтів. «Від ям буває все що завгодно, може навіть машину перекинути. Вчора один чоловік диск привіз лопнутий — третина взагалі відвалилась, покришка порвалась. А всього лиш до ями потрапив. Буває й таке, що диски навпіл лопаються. А для нас ями — навіть добре. Клієнтів більше».

«Укравтодор» порахував усі ями на дорогах в Україні і пообіцяв до 1 травня відремонтувати усі державні дороги, а протягом травня — усі місцеві. А от від доріг у містах і селах – «Укравтодор» відхрестився. Мовляв, ті шляхи має лагодити місцева влада. Щоправда зізнаються: ліквідація ям — це тимчасовий захід, так як нові вибоїни можуть з’явитися вже за рік. Однак, запевняють, гроші на дороги є, насамперед виділятимуться на ті шляхи, які необхідні для проведення Євро-2012. На таку процедуру в бюджеті планують витратити 16 млрд. гривень.

За даними голови «Укравтодору» Вадима Гуржоса «в Україні загальна протяжність доріг 730 тисяч км, з них 20 тисяч км доріг державного значення та 170 тисяч км доріг місцевого значення, за які й відповідає «Укравтодор». З 20 тисяч 85% потребують повного відновлення, проведення капітальних ремонтів та реконструкції. Загальний же рівень ураження доріг, як це пишеться в офіційних паперах — «ямковістю», складає 33,7 тис. км, або 20% загальної протяжності доріг з твердим покриттям». 

Гроші є чи просто обіцянки?

Звичайно, тішить обіцянка відремонтувати всі дороги до 1 травня. Однак виникає питання чи можна за такий короткий термін відновити таку кількість доріг й де взяти на це гроші?  У середньому, за даними Вадима Гуржоса, для того, щоб привести дороги у належний стан необхідно близько трьох млн. доларів на 1 км. Тож на ті 85%, які потребують повного відновлення — а це 17 тисяч км, необхідно витратити приблизно 34-37 млрд. доларів, яких нині ані Державний бюджет, ані стан економіки не можуть собі дозволити.

Головною причиною руйнування дорожного покриття Вадим Гуржос назвав погодно-кліматичні умови. Зокрема, за його словами, великої шкоди завдає зміна зимових заморозків потеплінням і навпаки — тоді волога проникає під поверхню дорожнього покриття, руйнує його майже на всіх дорогах України. Крім того, серед причин поганого стану доріг голова “Укравтодору” називає хронічне недофінасування, невиконання вчасно капітальних ремонтів, значне збільшення кількості автомобілів тощо. 

Як повідомила керівник прес-служби Департаменту ДАЇ Ніна Хмелевська, у 2008 році було зареєстровано майже 1500 дорожно-транспортних пригод, спричинених незадовільним станом доріг, зокрема тих, які належать «Укравтодору». В результаті цих ДТП 204 людини загинули і 866 отримали травми різних ступенів тяжкості. А через незадовільний стан вулиць сталось майже 12,5 тисяч таких пригод, в яких 343 людини загинуло та 4,5 тисячі травмовано. 

Безумовно, виникає одразу запитанння, яким чином боротимуться з цією проблемою відповідальні за стан доріг структури? Голова «Укравтодору» запевнив, що буде збільшене фінансування. «Минулого року загальна сума фінансування на автомобільні дороги складала 10 млрд. гривень, у цьому ж році планується витратити 16 млрд. гривень. Зокрема, 11 млрд. грн. буде спрямовано на розвиток мережі, 2,5 млрд. — на обслуговуванння зовнішніх позик, 1,1 млрд. грн. — на фінасування спільних з міжнародними фінансовими організаціями проектів. Однак, якщо держава немає таких грошей, то навіщо ділити «шкуру невбитого медведя»? Щоправда Вадим Гуржос наголосив, що основним джерелом фінансування будуть кредитні проекти з «Європейським банком реконструкції та розвитку» і «Європейським інвестиційним банком».  

Голова правлінння компанії «Автомобільні дороги України» Валерій Вощевський також погодився, що дороги України у поганому стані. Найгірші, за його словами, — у Чернігівській, Луганській, Полтавській та Сумській областях. «Це легко пояснюється тим, що на рік ремонутується лише 3 тисячі кілометрів доріг, замість необіхідних 170 тисяч кілометрів у 5 років», — зазначив він.

Хочеться вірити, що причиною поганих доріг є лише недофінансування. Однак на що тоді йдуть гроші від транспортного збору? «Всі гроші від транспортного збору від перевізників та автолюбителів витрачаються винятково й стовідсотково на дороги комунальної власності, тобто на дороги, які обслуговує «Укравтодор» — запевнив В.Гуржос. За його словами, торік на державні та комунальні дороги витрачено приблизно 1 млрд. гривень транспортного збору. У цьому році планується така ж сума».

Водночас керівник компанії «Автомобільні дороги України» Валерій Вощевський переконаний, що сьогодні ми більше потерпаємо не від поганих доріг, а від непрофесійних водіїв. «Як тільки відкрили нову трасу Київ-Одеса, віддразу збільшилася кількість аварій на ній. А все чому? А тому, що характерна риса нашої нації: якщо є можливість їхати швидко, ми їдемо дуже швидко, не дотримуючись правил дорожнього руху. Хоча наші громадяни спромогаються й на поганих дорогах їздити 200 км за годину. Тому аварійність і поганий стан доріг це дійсно проблема, але коли дорога у гарному стані, аварійність зростає ще більше», — підсумував він.

Як свідчить статистика, оприлюднена «Укравтодором», щотижня ямковістю пошкоджується від 1,5 до 2,0 тис. км доріг і цей показник продовжує зростати. 

Влада вирішила долучити до ремонту населення

Із проблемами поганих доріг міста починають боротись самотужки. Скажімо, у Чорнобаї Черкаської області місцева влада віришила вбити двох зайців одним пострілом. 46 водіям із за керування у нетверезому стані присудили громадські роботи. «Рішення про покарання у вигляді громадських робіт приймає суд. Порушник із відповідною постановою йде до кримінально-виконавчої інспекції району. А там уже його посилають на громадські роботи за місцем проживання. Форму покарання, вид і обсяг робіт визначають органи місцевого самоврядування», — розповів Юрій Бабич із Чорнобаївської Державтоінспекції. Традиційно, порушники збирають і вивозять сміття, вирубують кущі на цвинтарях, ремонтують паркани — у Чорнобаї ж забивають ями на дорогах битою цеглою. Працюють щодня по 4 год. Усього мають відпрацювати 40 год. 

У Запоріжжі ж вважають по іншому. У Токмаку Запорізької області заступника мера Віктора Портного засудили на сім днів арешту за те, що той не організовував роботи з ремонту міських доріг. «Дійсно, через погане дорожнє покриття сталася ДТП, у ньому потерпіла жінка. ДАІ склала відповідний протокол, після чого відбулося засідання. Рішення я виносив із чистою совістю», — зазначив суддя місцевого суду Віктор Курдюков. А от київські водії виявились не настільки ініціативними. «Жодного позову і жодної скарги на погані дороги до «Укравтодору» не надійшло. Хоча аварійність доріг як супутний фактор присутній», — погодився Вадим Гуржос.

Тож чи будуть гарні дороги чи не будуть — вирішувати нам не доводиться, а лише чекати та вірити, що держава виконає свій обов’язок. 

 

Читайте также по теме