Українські видавництва: гра на виживання?

Весна принесла українським книговидавцям досить невтішні прогнози. Якщо раніше від проявів кризи закривались переважно промислові підприємства, то тепер не здивуєш закриттям видавництв і книгарень, яких і так лишалось небагато. Як зауважив голова Української асоціації видавців та книгорозповсюджувачів Олександр Афонін, криза показала, хто є по-справжньому вагомим гравцем на ринку. 

У результаті видавництва розподілились на два табори — сильний та слабкий. Наприклад, у 1 кварталі 2009 року, порівняно з аналогічним періодом 2008 року, оборот в половини видавництв збільшився у середньому в межах 20,2%, а в іншої половини скоротився майже на 44%. У той же час, продовжує зростати число видавництв, які скорочують кількість назв і наклади нових видань. Зокрема, в 1 кварталі лише 31% видавництв зберегли попередню кількість назв, а понгад 2/3 видавництв скоротили свої наклади до 44%. 

Втім, представники провідних видавництв на кризу не зважають. Як повідомив головний редактор видавництва «Кальварія» Петро Мацкевич, останні 2 роки книговидання відбувається більш-менш рівномірно, і значних змін керівництво не помітило. Кількість назв у видавництва наразі лишилась такою ж, як і раніше. Чи навіть більшою, ніж у попередні періоди. «Скажімо, за останні 2 квартали вона (кількість назв — прим. Голос UA) стала на 30% більшою, ніж за останні 2 квартали минулого року. Раніше ми видавали близько 100 книжок за рік, а зараз — 8-12 за квартал», — прокоментував Петро Мацкевич. Окрім того, видавець припустив, що в найближчі кілька місяців відбудеться зростання обсягів книговидання. «Був невеликий спад у продажу, він почався приблизно у вересні минулого року, але вже в грудні продаж повернувся до попереднього рівня», — зазначив він. 

Окрім того, за словами Петра Мацкевича, «Кальварія» планує поступово збільшувати вартість книжок. «Ми стандартно підвищуємо ціни на книги. Не може книжка в Україні коштувати так дешево. Тому ми регулярно, плавно і постійно збільшуємо ціни на книжки», — зауважив видавець. До того ж, як виявляється, дорожчі книги розходяться швидше, ніж дешеві. «Наш досвід показує, що найшвидше розходяться найдорожчі книжки, які коштують по 60-70 грн — вони розходяться миттєво. У книгарнях є наша книга, яка коштує 160 грн — і її наклад вже закінчується», — прокоментував він.

У виграші опинилось і видавництво «Фоліо». Зокрема, за даними Української асоціації видавців та книгорозповсюджувачів, у 1 кварталі 2009 року видавництво видало більше сотні нових назв книг, і зменшувати обсяги не збирається. На думку директора видавництва «Фоліо» Олександра Красовицького, російські книжки останнім часом стали досить дорогими, що призвело до зростання частки продажу українських книг. Тому збільшення книговидання є логічним кроком — щоб заповнити нішу в книжкових магазинах. « «Фоліо» під кризу не зменшує, а навпаки — збільшує випуск книг, щоб по можливості зайняти вільні місця на полицях магазинів», — зауважив він. 

Щоправда, не всі видавці змогли показати себе гарними менеджерами. Зокрема, видавництво «Факт» не лише не помітило зростання, а навіть було змушене з листопада 2008 року припинити видання нових книг. «Із листопада 2008 року ми взагалі не видаємо книжок. Ми б з великим задоволенням отримали гранти на друк, але їх наразі немає», — повідомив головний редактор видавництва «Факт» Леонід Фінкельштейн. Замовлення, на яких видавництво могло заробити грошей і видати інші книжки, зараз припинились. Зрозуміло також, що ніяких кредитів на сьогодні взяти неможливо, а державу ця ситуація поки що не турбує. «Ситуація абсолютно передбачувана, і ми чекаємо: будемо комусь потрібні чи ні? Якщо ні, то згадаємо «12 стільців» Ільфа і Петрова: «Графа Монте-Крісто з мене не вийшло, доведеться перекваліфікуватись в управдоми», — зауважив головний редактор. 

Утім, Леонід Фінкельштейн погодився, що видані книги наразі продаються, що допомагає видавництву триматись на плаву. «За останні кілька років ми зробили багато хороших, корисних книжок, і наприкінці року примудрилися додрукувати ті книжки, які вже закінчувались. Тому відвантаження є. Ми продаємо книжки, от тільки нові не видаємо», — повідомив він. За рахунок тих книжок, які зараз продаються зі складів, доводиться утримувати видавництво: виплачувати оренду та зарплату працівникам. «За рахунок продажу книжок зараз доводиться думати, як вижити. Крім того, все ж таки, у нас були якісь кредити, які треба повертати», — зазначив видавець. Якщо ще півроку тому продаж книжок повністю задовольняв утримання видавництва, то сьогодні цього катастрофічно не вистачає. 

Проте, більшість видавництв опинились між двома крайнощами. Вони не отримали значних збитків, але й вагомого зростання теж немає. Як зауважила шеф-редактор видавництва «Грані-Т» Діана Клочко, у видавництва іде зменшення видань. При тому, що видавництво, скажімо, друкувало не одну «топову» книгу за рік, а 10 книжок на місяць, то зменшення до 4-5 книжок — це досить значне падіння. Як зауважила шеф-редактор, минулі 2-3 роки в Україні відбувалося постійне зростання продажу книжок, і на це реагували видавці. «Зараз ситуація змінюється і видавці дивляться, що відбувається. Це не є катастрофа, це просто перегляд стратегії, — стверджує вона. 

За словами Діани Клочко, найменше падіння відбулось в секторі дитячої літератури. «Дитячу літературу, як завжди, багато купували і купують. Зате альбомів стали купувати менше. Та те, що стосується путівників чи інтелектуальної книги, то її як купували, так і зараз купують», — прокоментувала вона. Окрім того, шеф-редактор наголошує: ті проекти, які видаються зараз, започатковувались ще влітку та восени минулого року. За наступними випусками книг потрібно уважно стежити, та редактор зазначила: видавництво не припиниться; навпаки, зараз «Грані-Т» планують видання додаткових назв книжок, особливо в дитячому сегменті.

Директор видавництва «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА» Іван Малкович також відзначив незначне падіння в книговиданні. За його словами, за перший квартал 2009 року, порівняно з першим кварталом 2008 року, відбулось зменшення обігу на 4,1%. «Це невеличкий відсоток, але тут інша проблема: досить сильно знижуються прибутки, тому що ми вкладаємо в нові книжки в 2 рази більше, ніж минулого року. Тобто, істотно зросли витрати на видання», — підкреслив видавець. 

У той же час, він наголосив, що ціни на книжки дитяче видавництво намагалось не підвищувати. «Тільки в критичних випадках ціни були підвищені на 50 копійок чи на гривню», — повідомив він. Нові книжки продовжують видаватись в тих цінових параметрах, що і минулого року. «Хоча собівартість просто шалена, але ми хочемо підтримувати такий імідж, що книжка доступна, щоб не відлякувати людей», — зауважив Іван Малкович. Окрім того, він наголосив, що «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА» буде видавати як нові, так і старі книжки. Зокрема, цього року була презентована «доросла» серія книг. Проте, марних ілюзій у Івана Малковича, як і в інших видавців, немає. «Прогнози на літо завжди були сумні, і це не пов`язано, власне, з кризою», — скрушно відзначив він.

 

Читайте также по теме