На пленарному засіданні Київради 22 січня 2009 року міські депутати ухвалили, як для української традиції, дещо сумнівне рішення — зробити в”їзд до столиці усіх громадян України платним. На киян таке рішення, звісно, не буде поширюватись — лише на приїзджих. Щоправда, поки що не визначено скільки “іногороднім” буде коштувати одноразове право в”їхати до Києва на власному “залізному коні”.
На думку заступника Київського міського голови Дениса Басса, із початком реалізації цього проекту пропускна спроможність столиці збільшиться мінімум на 35% — це буде зумовлено тим, що через місто буде проходити менше транзиту та “випадкових мандрівників. Бюджет міста, із набуттям чинності цим рішенням, як підрахували столичні рахівники, буде збагачуватись на 1 млрд. гривень щорічно.
За деякими даними, межі Києва щоденно перетинають близько 245 тисяч автомобілів, у тому числі і 20 тисяч транзитних вантажівок і 98 тисяч легковиків, що не зареєстровані у Києві. Таким чином плата буде братись чи не з половини “приїзджих”.
У юристів ця пропозиція викликала певні сумніви: по-перше платний в’їзд має усі ознаки податку, а це лише компетенція Верховної Ради України, по-друге це суперечить статті 33 Конституції України — «Кожному, хто на законних підставах перебуває на території України гарантується свобода пересування…» і до-того ж це створює певну дискримінацію, що залежить від місця проживання.
На думку депутата фракції Блоку Кличка у Київраді Наталії Новак, це рішення не призведе до поліпшення ситуації на дорогах, а навпаки створить довжелезні затори при в’їзді до міста. «Багато людей, що працюють у Києві живуть в передмісті: у Василькові, Броварах, тощо. Вони платять податки до бюджету міста із доходів фізичних осіб, а сьогодні ми будемо брати з них плату за проїзд на роботу, а це, як мінімум, неправильно. Взагалі це сумнівне рішення не конституційне і не законне» — переконана Новак. На її думку, воно могло б стати законним, якби стосувалось лише будівництва пропускних терміналів на в’їзді, а вже — розгляду питання оплати, і то лише як надання послуги, «І без дискримінації!»- наголосила вона.
Голова постійної комісії Київради з питань транспорту та зв’язку Дмитро Олійник поспішив заспокоїти, зазначивши, що програма вступить у активну фазу мінімум через три роки. «В ній взагалі не має конкретного терміну, а будівництво терміналів це мінімум до 2012 року» — наголосив він. Для цього треба виділяти дорожні смуги, виділяти землю, обговорювати проекти та документацію, і лише опісля починати будувати. Термінали мають встановити на 7 в’їздах до Києва — Житомирському, Одеському, Ковельському, Броварському, Дніпропетровському, Вишгородському та Одеському. Про саму плату, як і про систему, що відрізняла б киян від приїжджих ініціатор законопроекту взагалі не схотів говорити: «Це настільки передчасно, що комісія це навіть не розглядала».
Варто нагадати, що навколо Києва також досі не збудована кільцева дорога, яка надавала б альтернативу для проїзду мандрівникам. Тобто, щоб замість в’їзду до міста, яке коштує гроші, — вони могли б об’їхати його. Проект кільцевої навколо столиці розробляється з 2005 року і, за даними Мінтрансу, вона може бути збудована лише у 2017 році.
Міністрові транспорту та зв’язку України Йосипу Вінському звістка про встановлення платного в’їзду до Києва дуже не сподобалась і він закликав боротись з таким рішенням: “Я категорично проти платного в’їзду до Києва . Всі ми — громадяни України і розподіл людей на киянина і не киянина недопустимі. Це незаконно і я буду категорично цьому опиратись” — наголосив він. Депутат Київради Олександр Клюс в цьому рішенні побачив порушення закону «Про місцеві податки та збори». За його словами, там встановлено винятковий перелік податків та їх сум, і ніхто не може встановлювати нові податки та збори, як це зробила Київрада. Посміхаючись, він також додав, що намагається уявити, як за проїзд через якесь селище місцева Рада брала б додаткові збори до свого бюджету.
Досить спокійно сприйняла звістку про платний в’їзд до Києва Асоціація міст України. Зокрема, її віце-президент Мирослав Пітцик нагадав, що така практика існує у безлічі країн світу: “Нічого особливого тут не має. Так, загалом трохи обмежиться вїзд і буде трохи чистіше місто” — зазначив він. За його словами, якщо таку практику запровадять по всій Україні — це буде нормально, і екологія від того тільки виграє. Платні вїзди до міст — це екологічний збір і плата за незручності жителям, які завдає приїзджий транспорт.
Водії Києва, зокрема таксисти в цілому зустріли цю думку із апатією, водії ж з областей обурені, це, на їхню думку, ненормально і порушує їхні права як громадян.
Наразі рішення Київради на самому початку реалізації. Єдина цифра, яку зараз можуть назвати ініціатори платного в’їзду до Києва, це 300 млн. гривень, які мають піти на будівництво автотранспортних терміналів — її дійсно погодила транспортна комісія. То ж поки впадати у паніку рано, українці мають мінімум ще три роки для оскарження цього рішення.