Вітрила надії

21-25 квітня в акваторії Київського водосховища проходять змагання з вітрильного спорту “Windmaster Regatta”, які відкривають вітрильний сезон -2010. Україна має величезний потенціал у цьому виді спорту. Нині вона посідає третю позицію у світовому рейтингу з вітрильного спорту, який належить до тих видів, які на кожних Олімпійських іграх традиційно приносять Україні медалі...

Це лише другий сезон “Windmaster Regatta”, що була започаткована восени минулого року. Але вона вже має свої традиції. Насамперед, географія регати охоплює майже всі регіони України, де на сьогоднішній день існують вітрильні школи… В ній беруть участь команди з Києва, Одеси Севастополя, Харкова, Миколаєва, Нікополя, у складі яких виступають і початківці, і професійні спортсмени, члени національних збірних, учасники командної кругосвітньої регати “Volvo Ocean Race”. Про це повідомив голова організаційного комітету “Windmaster Regatta” Ігор Юшко. „Усі вони готові не лише продемонструвати максимум своєї майстерності в боротьбі за кубок “Windmaster Regatta”, а й поділитися своїм професіоналізмом з іншими, менш досвідченими спортсменами та дітьми, які займаються в яхтклубах”, сказав він. Зокрема, учасниками першого етапу цьогорічної регати є не лише найкращі представники цих команд, а й ті спортсмени, які вже є переможцями престижних міжнародних змагань, призерами чемпіонатів світу. Серед них — багаторазовий чемпіон світу та Європи заслужений майстер спорту Сергій Пічугін. 

Ще однією чудовою особливістю “Windmaster Regatta”, на яку звертають увагу її організатори – є фінансова підтримка дитячих яхт-клубів та їхніх вихованців, що передбачено бюджетом регати. Минулого року оргкомітет подарував Вишгородській дитячій школі вітрильного спорту нове тренувальне судно класу „Оптиміст”, а в майбутньому планує створити на базі цієї школи сучасний центр вітрильного спорту на Київському морі, де могли б навчатися талановиті діти, зокрема, з малозабезпечених родин і дитячих будинків. 

Насправді, мета “Windmaster Regatta” трохи амбітніша, ніж просто організація і проведення змагань високого рівня, — запевняють її засновники, — є плани залучити лідерів ділової спільноти до підтримки вітрильного спорту, особливо дитячого… „Мало хто знає, що українські фахівці останні 10 років тренували національні збірні чи не усіх провідних країн Європи у вітрильному спорті, зокрема, Італії, Австрії, Греції, а також Єгипту й Росії. Але якщо ми створимо їм умови для роботи в Україні, через 7-10 країна отримає нових олімпійських чемпіонів. Наша мета — не втратити цей шанс і приділити належну увагу дитячому спорту”, — зазначив Ігор Юшко. 

Як відомо, змагання з вітрильного спорту є чи не найпопулярнішими в усьому світі. Перша організація яхтсменів з’явилася в Англії 1720 року, згодом яхт-клуби та вітрильні спільноти почали виникати в США (1811), Стокгольмі (1832), Берліні (1835), Гаврі (1838) і до кінця XIХ століття в Європі налічували вже понад двісті яхт-клубів. 1900 р. вітрильний спорт увійшов у програму олімпійських ігор, а 1907-го почав діяти Міжнародний союз вітрильних змагань (IYRU).  

У колишньому СРСР Україна була традиційно сильною „вітрильною” республікою, що обумовлювалося наявністю великих річок і виходу до моря — саме на півдні найбільше функціонувало спортивних шкіл. За радянські часів система масового й професійного спорту працювала, як годинниковий механізм: представництва вітрильництва існували чи не в усіх обласних центрах. По всій Україні сотнями відкривалися дитячі вітрильні школи, а в таких містах, як Київ або Миколаїв, їх налічувалося до 5-6 . Вони працювали фактично по всьому руслу Дніпра, навіть у невеличкому райцентрі…І тими престижними нагородами, що їх сьогодні має незалежна Україна у вітрильному спорті, багато в чому вона має завдячувати тій радянській школі, на базі якої виросли нинішні чемпіони Олена Пахольчик, Руслана Таран, Євген Браславець, Ігор Матвієнко, Максим Оберемко, Родіон Лука, Георгій Леончук та ін. 

За словами президента Федерації вітрильного спорту України, заслуженого тренера Василя Гуреєва, який також є членом оргкомітету “Windmaster Regatta”, нинішня ситуація з розвитком вітрильного спорту банальна — у дітей просто немає можливостей займатися цим видом спорту: немає баз, спортивного інвентарю, відсутня комплексна підготовка… „Політика нашої держави свідчить про те, що Україна не орієнтована на підтримку дитячого та юнацького спорту та олімпійського руху, — вважає він, — Тут потрібно радикально переглянути підходи до дитячого спорту й олімпійського руху. А поки що ми намагаємося привернути до цієї проблеми увагу спонсорів, які готові підтримати розвиток вітрильного спорту в Україні”. 

Український вітрильний спорт, як і інші види спорту, традиційно відчуває нестачу фінансування. Влаштувати змагання світового рівня і провести їх у відповідності до міжнародних стандартів без спонсорської підтримки просто не можливо. Проте, організатори “Windmaster Regatta” впевнені, що у цього виду спорту знайдеться чимало шанувальників серед заможних людей, адже участь і підтримка таких змагань працює на власний престиж та зміцнення іміджуУкраїни на міжнародному рівні. „Наявність яхт-клубу, який має свою школу, та проведення подібних змагань є питанням престижу країни і, власне, її столиці, — переконаний В. Гур’єв, — Столиця без сучасного яхт-клубу не має Європейського статусу”. За його словами, рівень розвитку країни визначається багатьма показниками, в тому числі і спортивними досягненнями, наявністю спортивної бази, розвитком відповідної інфраструктури, тощо….  

“Windmaster Regatta” включено до офіційного календаря Вітрильної федерації України, але вже на сьогоднішній день до оргкомітету надійшли заявки від команд з Білорусії та Росії, тож – в перспективі вона може „дорости” до міжнародного рівня. Щоправда, поки що її організатори не ставлять за мету залучити якомога більше учасників. “Наш девіз: „ Краще менше – та краще!” – говорить директор “Windmaster Regatta” майстер спорту міжнародного класу Юрій Семенюк. Власне, це і стало головним критерієм відбору яхт для участі в регаті. Цього року, як і попереднього, до змагань будуть допущені лише ті яхти, що відповідають вимогам і правилам міжнародних федерацій ISAF, ORC, ISRA. За словами спортсмена, це буде жорстока, але чесна боротьба, в якій переможе найсильніший. 

Гонки “Windmaster Regatta” є кваліфікаційними – за їхніми результами надаються спортивні звання. Разом з тим, організаторами передбачено триетапне проведення регати. Перший сезон, яким відкривається регата — весняний; другий — осінній, який, власне, закриватиме вітрильний сезон на Київському морі, а влітку пройдуть дитячі кваліфікаційні змагання. „Крім того, існують й інші вітрильні регати — отже, календар змагань українських яхтсменів на рік є доволі щільним, — говорить президент Федерації вітрильного спорту України В. Гур’єв. А це спростовує поширену думку, що вітрильний спорт є надто дорогим та елітарним задоволенням. У ньому існує багато класів, що робить його доступним для широкого загалу. 

Зокрема, дитячий та олімпійський класи є більш дешевими і популярними, тому що в них використовуються легкі пластикові яхти. Власне, олімпійський рух у вітрильному спорті, передусім, передбачає доступність яхт та їхню невисоку ціну. Більш дорогими є яхти міжнародного класу і яхти без обмеження району плавання, які беруть участь в океанських перегонах. Останні – найдорожчі, власниками яких є дуже заможні люди, але їх не так багато. Проте, саме вони й накладають відбиток на весь вітрильний спорт, створюючи легенду про його недоступність. „Передусім, це спорт, яким можна займатися усе життя”, — переконані ті, хто вже багато років ходить під вітрилами. Більшість з цих відомих спортсменів і бізнесменів прийшли у вітрильний спорт ще дітьми і досі не полишають своє дитяче захоплення, маючи надію передати його наступним поколінням… 

 

Читайте также по теме