Якщо не з”їм, то надкушу..?

Віктора Ющенка уже давно перестали сприймати, як політика з великим майбутнім. Його рейтинги у порівнянні з 2004 роком складають круту криву падіння, його президентство сприймають, як паперову посаду, а амбіційні заяви та намір брати участь у чергових виборах глави держави, як агонію на заході свого політичного життя. Проте, головний герой помаранчевої революції все ж вирішив не йти просто так. І, як вважають фахівці, заклав вибухівку під майбутні вибори, коли ветував закон про них. Тепер Віктор Ющенко може юридично оскаржити результати голосування. />
Поки двоє чубляться — третій не дрімає…

Поки Юлія Тимошенко і Віктор Янукович, смакуючи — кожен свій — рейтинги, продумують кроки виборчої боротьби вже ніяк не менше, ніж в другому туру, Віктор Ющенко – пішов в такий собі підкилимний наступ.

Найперше, він ініціював всенародне обговорення свого варіанту змін до Конституції і треба зауважити, що цей документ передбачає значне посилення влади Президента та ослаблення парламенту. Правда, оголосити всенародний референдум по Конституції гаранту буде важкувато. Тут, на думку експертів, є два шляхи: видати указ про референдум і проігнорувати парламент або ж зібрати 3 мільйони підписів і оголосити референдум за народною ініціативою. Але, перший варіант можна піддати сумніву, щодо законності, а другий навряд реально втілити у життя, через незначний інтерес населення до змін в Конституції. (Під час кризи та наближення виборів народ більше цікавить те, як він житиме і чи покращиться, щось у майбутньому).

По-друге, Конституційний Суд визнав повністю неконституційним закон «Про тимчасові слідчі комісії, спеціальну тимчасову слідчу комісію і тимчасові спеціальні комісії Верховної Ради», який оскаржував Президент.

Зірвати вибори. Якщо не я, то і не вони…

Лише 1,2% опитаних вважають, що на виборах переможе нинішній Президент Віктор. Ющенко. Такі дані оприлюднив Київський міжнародний інститут соціології. Проте, сам Віктор Андрійович думає інакше, адже на Конституції він не спинився і наклав вето на новий закон про вибори Президента, прийнятий у Верховній Раді під патронатом Партії регіонів та Блоку Юлії Тимошенко.
 

Як заявила заступник голови Секретаріату Президента – представник Президента в Конституційному суді Марина Ставнійчук, Віктор Ющенко підтримує окремі пропозиції парламенту у згаданому законі, насамперед щодо скорочення строків виборчого процесу та відповідних виборчих процедур. Водночас низка положень цього документа, на думку Президента, не відповідає Конституції. Мовляв, їх реалізація призведе до порушення конституційних прав і свобод громадян.
 

Втім, наприкінці серпня Верховна Рада більшістю голосів подолала вето Президента, але це гаранта не спинило і він пообіцяв , що як тільки закон набуде чинності, тобто буде підписаний спікером парламенту, він оскаржить його в Конституційному Суді. «Якщо судді визнають деякі положення закону неконституційними, парламенту знову доведеться вносити зміни до тексту, але вже в розпал виборчої кампанії. Подібна ситуація може викликати правові колізії і піддати сумніву легітимність виборів» — пояснив кореспонденту “ГолосUA” представник Президента у Верховній Раді Ігор Попов. Отже, для президентських спроб зірвати вибори грунт підготовлений?!

Перший про існування такого сценарію публічно заявив голова Верховної Ради Володимир Литвин: «Якщо гіпотетично уявити, що Конституційний суд визнає неконституційним нинішній закон (про вибори Президента — ред.), тоді вибори в Україні будуть зірвані». Тим часом саме Володимир Литвин підписав новий закон після того, як Президент двічі наклав на підтриманий депутатами документ вето. При цьому він сумнівається у конституційності окремих положень нового закону і вважає, що суд у кращому разі скасує тільки їх, а не весь закон у цілому. 
 

Переписати кілька положень закону депутати встигнуть до 19 жовтня, коли повинна початися передвиборна кампанія, а на те, щоб прийняти зовсім новий закон, часу точно не буде: «Рахунок буде йти на дні, на години… Якщо до 19 жовтня не буде визнаного усіма сторонами легітимності закону, то календарний план підготовки до голосування 17 січня буде зірваний», – стверджують юристи. У такому разі депутатам доведеться затвердити нову дату голосування, визнала нещодавно Марина Ставнійчук,
Однак політолог Тарас Березовець вважає, що ситуація набагато небезпечніша та складніша. На його думку, проблема не тільки в тому, що Верховна Рада фактично заблокована: «Враховуючи традиційні терміни розгляду таких питань у Конституційному суді, можна припустити, що вердикт буде винесений у грудні-січні». 
 

Такої ж думки дотримується заступник ЦВК Андрій Магера. За його словами без компромісних рішень не обійтися, адже новий закон надзвичайно ускладнює роботу виборчих комісій і при цьому звужує повноваження ЦВК. «За таких умов передвиборна кампанія, що ще не почалася, вже опиняється під загрозу зриву. Політичне протистояння може призвести до нових акцій протесту, як це було у 2004 році.» — наголосив Андрій Магера.
 

До речі, Європейська комісія «За демократію через право» (Венеціанська комісія) розгляне зміни до закону про вибори президента України 9 жовтня. Хоча оцінка європейських юристів не має імперативного характеру, але вона внесе додаткову інтригу до початку передвиборної кампанії в Україні. Тим паче, що суть суперечностей між депутатами та президентом зводиться до взаємних звинувачень у спробі обмежити права громадян. Є звісно, і позитивні прогнози щодо намірів гаранта. Так депутат від фракції КПУ Спиридон Кілінкаров переконаний, що такі заяви є ні що іншим, як політичною агонією Президента з рейтингом 1-2%. «Є три типи президента. Перший — той хто вміє організувати роботу, другий — той, хто сам працює і третій, той, хто питає, а що сталось. Наш Президент всі 5 років свого терміну питав, а що сталось? Тож тепер сприймати заяви від політика з рейтингом 1-2 % про нелегітимність виборів серйозно не слід. Верховна Рада подолала вето двічі, думаю, жодних юридичних підстав визнавати ці вибори нелегітимними немає» — сказав політик.
 

Чого намагається досягти своїми діями Віктор Ющенко спрогнозувати важко. Але вже зараз стає очевидно, що приставку «екс» Президент не поспішає брати, а якщо і так, то віддавати таку омріяну ним владу в руки своїх опонентів і колишніх друзів так просто не збирається.

 

Читайте также по теме