Законотворчість у темпі

Схоже, депутати взяли курс на швидкість, вирішивши не продовжувати сесію Верховної Ради на наступному тижні. Так, у понеділок, на погоджувальній раді спікер Володимир Литвин попросив усіх сприймати роботу 13-15 липня, як даність, адже накопичилось цілих 5 законопроектів, серед яких Податковий кодекс із 5 тисячами поправок та закон про місцеві вибори… Проте, ухваливши закон про судоустрій та Бюджетний кодекс — парламентарі пішли на "хитрий маневр" і перенесли розгляд Подактового кодексу на осінь, мотивуючи це тим, що проект необхідно винести на всенародне обговорення. Отже, залишилось ухвалити правила виборів і прийняти закон про всеукраїнський референдум, який стане першим кроком до парламентських виборів…. Ці два законопроекти політики вирішили "взяти штурмом" у п`ятницю та суботу…

Учорашнє засідання парламенту знову почалося з блокування. Фракція БЮТ звично вимагала розбору польотів довкола рішення Стокгольмського суду та арешту екс-керівника митниці Макаренка. "Тимошенківці" прагнуть розгляду законопроекту, який забороняв би відшкодовувати кошти компанії «Росукренерго». Демарші "бютівців" були марними. За їхній проект проголосувало 186 депутатів. "Ми блокували трибуну, аби не допустити того, щоб діюча влада використовувала кредити МВФ для розрахунків із фірмою Фірташа", — пояснив заступник голови фракції Блоку Тимошенко Андрій Кожем’якін.

Власне, розгляд "кредитного" питання був одним із головних пунктів учорашнього порядку денного. Верховна Рада мусила скоротити дефіцит бюджету до 4,99% ВВП (до того було 5,33%), аби отримати позику від Міжнародного валютного фонду. Регіонали запропонували економити на підтримці програм агропромислового комплексу, інвестиційних та інноваційних проектах, реалізації програм реформування житлово–комунального господарства, на утриманні та ремонті доріг загального користування тощо.

Після цього Верховна Рада приступила до Бюджетного кодексу. Напередодні цей багатостраждальний документ, розроблений Кабінетом міністрів, обговорювали до ночі — депутати розглядали поправки, яких було близько 700. Зокрема, за словами першого віце-спікера Адама Мартинюка, парламент виключив з документу пропозиції, які надавали Кабінету міністрів право вносити зміни до закону про соціальні стандарти. Крім того, парламент відкоригував норму, якою забезпечуються всі права і повноваження Верховної Ради щодо формування і прийняття закону про державний бюджет. Також народні обранці внесли зміну, що стосується перерозподілу бюджетних коштів. Положення закону допускає, що при розподілі бюджетних коштів Кабінет міністрів повинен погоджувати своє рішення з бюджетним комітетом Верховної Ради.

Прийняття Бюджетного кодексу дозволить уряду почати підготовку проекту Державного бюджету на наступний рік і вже восени представити головний кошторис країни на суд парламенту. "Це доленосний документ, — вважає народний депутат від фракції Партії регіонів, член бюджетного комітету Верховної Ради Владислав Лук’янов. — Закон передбачає збільшення джерел фінансування для місцевих бюджетів, збільшує власні надходження місцевих бюджетів більш, ніж на 23 млрд грн".

Натомість лідер фракції БЮТ Іван Кириленко запевняє, що Бюджетний кодекс в новій редакції істотно звужує функції Верховної Ради України. За його словами, "парламент України по крупинках відвойовував властиві йому функції, в тому числі формування бюджету, зміни до бюджету". /> Він додав, що таке відвойовування функцій почалося з 1992 року, оскільки перед цим уряду було дано право декретами ухвалювати рішення, тим самим підмінюючи функції парламенту.

Доля іншого кодексу — Податкового — виявилася складнішою. Верховна Рада, заплутавшись у п’яти тисячах поправок, відправила його на… "всенародне обговорення". Депутат Ксенія Ляпіна назвала це рішення "профанацією". "Незрозуміло, як цю громадську думку врахувати. Ми ніколи не приймемо цей кодекс, тому що зауважень буде сотні тисяч", — вважає вона. Загалом опозиція вважає, що всенародне обговорення більше п’яти тисяч поправок з громадськістю призведе лише до збільшення кількості змін.

За словами віце-спікера Верховної Ради Миколи Томенка, після того, як опозиція звернула увагу на неконституційний і недемократичний зміст даного документа, спільними зусиллями вдалося прийти до розуміння серйозної помилки уряду. Віце-спікер зазначив, що поступово цю помилку визнали і в адміністрації Президента, і депутати не тільки опозиції, але і коаліції, і, звичайно, підприємці.
 

"Сьогодні Верховна Рада де-факто відправили на доопрацювання Податковий кодекс України", — вважає він. На його думку, проголосувати за постанову про всенародне обговорення проекту Податкового кодексу, в дійсності в такій завуальованій формі означає його відхилення.

 

Читайте также по теме