Новости Экономика таможнязакон

Імпортери палива знайшли нову митну дірку - держбюджет може втратити до 2 мільярдів доларів

base article image

Державний бюджет України у 2010 році може втратити від двох мільярдів гривень на схемах імпорту палива з пільговим режимом: без сплати ПДВ та акцизного збору. Про це у своїй статті для «Дзеркала тижня» пише директор консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.

«На початку серпня стало відомо, що митниця почала оформляти нафтопродукти без стягнення акцизного збору і ПДВ. Кордон «прорвало» якесь ДП «Лівела», що пред'явило митникам п'ять судових рішень, перші з яких датовані січнем 2004 року, а останні — травнем-червнем поточного. Більше про це явище може сказати материнська структура, а саме: українсько-польське спільне підприємство «Тайстра». Це ім'я спливло у кінці 2007-го, а озвучив його новий менеджмент нафтопереробного заводу «Укртатнафта», що зайняв своє місце в результаті рейдерської атаки. Щоб надати цьому не дуже цивілізованому методу власного розвитку героїчний і навіть патріотичний відтінок, була розголошена схема постачання нафти. У ній «Тайстра» (точніше, інша «дочка» СП на ім'я «Таїз») грала роль податкового фільтра, в якому по дорозі до бюджету застрявав ПДВ (тоді мова йшла про 1,13 мільярда гривень). Проводилася ця нехитра операція на підставі рішення Автозаводського районного суду Кременчука щодо правомірності застосування до «Тайстри» держгарантій захисту іноземних інвестицій. До речі, саме це рішення від 19 січня 2004 значиться в переліку судових рішень, які прикладає сьогодні «Лівела» до своїх митних декларацій», — пише автор.

Він нагадує, що підприємства з іноземними інвестиціями найпершої хвилі законом «Про іноземні інвестиції» від 13 березня 1992 отримали гарантії незмінності законодавства, що діяло на момент внесення інвестицій. Згодом ПІІ повернули це в судах таким чином, що на них не поширюється дія податкових законів, які поступово почали прийматися. Адже у 1992 році ще не було ані ПДВ, ані акцизів, ані мит.

«Закон обернувся для держави справжньою трагедією. Наприкінці 90-х по суті весь імпорт підакцизних та інших популярних товарів народного споживання йшов до України через ПІІ, знищуючи цілі галузі національної економіки. Незважаючи на те, що законом передбачався незмінний податковий режим протягом десяти років, тобто до 2002—2003 років, як бачимо, українські судді знайшли підстави, щоб окремі суб'єкти зберегли серйозні привілеї досі», — відзначає автор.

Він вказує, що за першу декаду серпня «Лівела» розмитнила без акцизу і ПДВ понад 5,2 тисяч тонн дизельного палива і, за даними учасників ринку, з кожним днем збільшує обсяги безподаткового імпорту.

«Мова йде про серйозні суми. При сьогоднішній вартості бензину А-95 на зовнішньому ринку близько 700 доларів за тонну «Лівела» «оптимізує» акциз (132 євро за тонну, або близько 170 доларів за тонну) і ПДВ, що нараховується на митну вартість бензину з акцизом, тобто сумарно близько 300 доларів за тонну, або 2 тисяч 400 гривень. Це — пряма сума втрат держбюджету. Стосовно дизпалива при поточному рівні світових цін ця цифра становитиме 1 тисячу 600 гривень за тонну. Якщо взяти до уваги обсяги імпорту бензину і дизпалива, то до кінця року через «діру» в кордоні, минаючи держбюджет, може витекти два мільярди гривень. І це мінімум, оскільки безперечна вигідність такої схеми буде збільшувати поставки по імпорту», — йдеться в статті.

Експерт не виключає, що якщо схема зазначених фірм не буде припинена, то весь імпорт перейде на новий режим розмитнення.

За матеріалами: Дзеркало тижня 

Оставайтесь в курсе событий.
Подписывайтесь на нас в социальных сетях.