Програма «РОЗВОРОТ UA» — спільний проект інформаційної агенції «ГолосUA» та «Радіо Ера FM». Звучить щосереди на хвилях цієї радіостанції.
Eфір за 15.12.2010 р. Ведуча — Тетяна Хмельницька.
Тетяна Хмельницька: 14 грудня парламент ухвалив у першому читанні бюджет на 2011 рік. Більшість називає цей документ бюджетом оновлення і відродження України, опозиція — нереальним планом. Який він, бюджет-2011? Про те, чим наповнений головний фінансовий документ країни на наступний рік говоритимемо впродовж години. Наші гості народні депутати — фракція “БЮТ-Батьківщина” Лев Бірюк, фракція Партії регіонів Володимир Зубанов. Добрий день.
А для початку матеріал, який підготували журналісти агенції “ГолосUA”.
Кор.: «Верховна Рада має твердий намір ухвалити бюджет на 2011 рік 23-24 грудня. Як правило, подібний поспіх супроводжується численними помилками і недоліками, які потім доводиться на ходу виправляти. Напевно, саме тому після ухвалення бюджету-2011 у першому читанні лідер владної фракції Партії регіонів Олександр Єфремов уточнив, що наступний бюджетний рік є перехідним і вже в другому півріччі — уряд почне працювати над бюджетом-2012.
Опозиція гостро розкритикувала проект і, як стверджує, вже запропонувала кілька тисяч поправок до нього. За оцінкою головної опозиціонерки, лідера партії “Батьківщина” Юлії Тимошенко, урядовці заклали в український кошторис нереальні макроекономічні показники. Її занепокоєння поділяють й деякі експерти: адже влада говорить про зростання заробітних плат та прожиткового мінімуму, скорочення дефіциту Пенсійного фонду, а з іншого боку, передбачає підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги, ціни на газ і еклектроенергію та зобов’язання із повернення боргів Міжнародному валютному фонду.
Натомість влада наполягає на своєму: бюджет на 2011 рік українцям принесе збільшення мінімальної зарплати і прожиткового мінімуму на 8,9%. Таким чином, прожитковий мінімум протягом року зросте з 922 грн. до 1 тис. 4 грн. – тобто на 82 грн. У порівнянні з 2009 роком – це на 260 грн., 34%.
Серед позитивів документа влада називає і зменшення дефіциту Пенсійного фонду. Так, за словами міністра фінансів Федора Ярошенка, з бюджету на покриття потреб Пенсійного фонду буде виділено 17,6 млрд. грн. Обіцяють урядовці збільшити і розміри виплат при народженні дитини, а також допомоги по догляду за дитиною.
Втім, як вважає директор економічних програм Центру Разумкова Василь Юрчишин, цей Державний бюджет не стане проривним.
Василь Юрчишин: «Забезпечити чітке спрямування коштів ресурсів, надати економічним агентам чіткі сигнали про довгостроковий розвиток, а відтак — і можливості не тікати в тінь, а працювати відкрито. Лише за рахунок відкритості можуть відбуватися наповнення. Цього всього немає”.
Окрім того, експерт зазначив, що через відсутності прозорості дій влади невідомо, як позначиться держбюджеті ситуація з компанією “Нафтогаз”.
Тим часом дослідник Центру економічних досліджень і політичних консультацій Олександра Бетлій вважає що, є велика ймовірність подолання дефіциту Пенсійного фонду.
Олександра Бетлій: “Трасферт в Пенсійному фонді наступного року планується на нижчому рівні, ніж він був цього року. Тобто це означає, що, з одного боку закладається у прогнозні показники бюджету, що середня зарплата буде зростати швидшими темпами, ніж, зокрема, середня мінімальна пенсія. Таким чином, це сприяє тому, що дефіцит Пенсійного фонду буде дещо скорочуватися. З іншого боку, справді намагатимуться реформувати систему”.
Народний депутат від Компартії Петро Цибенко вважає, що у разі внесення поправок до проекту бюджету на 2011 рік, він буде достатньо збалансованим.
Петро Цибенко: “Скажімо, для першого читання той документ, який поданий Кабінетом міністрів, він прийнятний. Ми висловили багато пропозицій в частині Пенсійної реформи, в частині захисту ветеранів, людей похилого віку, того, що збирається уряд робити з тими величезними сумами за позовами ветеранів по несплаченим соціальним виплатам, людей похилого віку, що потрібно зроблені. Якщо будуть враховані ті зауваження і застереження, які були сьогодні висловлені, в принципі, він може спрацювати нормально”.
Водночас депутат занепокоєний ситуацією навколо обіцяної пенсійної реформи. Зокрема, він вважає, що шлях підвищення пенсійного віку прийнятний лише за умови збільшення тривалості та поліпшення якості життя українців. Тому, політик певний, що населення необхідно стимулювати фінансово, аби громадяни самі вирішували, чи виходити їм зараз на пенсію, чи, можливо, пізніше».
Тетяна Хмельницька: Пане Володимире, з вас розпочнемо. Слабкі і сильні сторони держбюджету, на вашу думку?
Володимир Зубанов: Сильні — в тому, що він реальний, враховує реальний стан економіки нашої держави і, по-друге, він не популістський тому, що у нас якраз в 2011 році не буде виборів і тому там такої політичної складової немає. І тому всі спокійно на нього зараз йдуть, на цей бюджет, приймають, не хочуть закладати такі вимогі, які не можна буде виконати, як це у нашій державі в традиції було останні 10 років. Тому у першому читанні, скажімо так, прийняті такі показники, які все ж таки сприяють розвитку нашої держави, зростанню ВВП на 4,5%, інфляція, яка менша, ніж 10%, дефіцит бюджету — майже 3%, а у нас в 10-му році буде десь 5,5%, в 9-му — 15%. Тобто, ми взагалі проїдали шаленими темпами наше майбутнє. Це буде такий збалансований напружений бюджет, який ще й передбачає зростання якихось соціальних витрат, що, я сподіваюся, уряду вдасться, бо вони там налаштовані все ж таки серйозно.
Тетяна Хмельницька: Про яке зростання соціальних виплат в даному випадку ви говорите?
Володимир Зубанов: По-перше, при народженні дитини. Першої, другої, третьої дитини — в 1,6 разів. І це показує, що це не популістський бюджет, тому, що він не дає віддачі одразу ж, а спрямований на майбутнє, щоб народжувалися діти, щоб населення збільшувалося, а віддача буде відчуватися в нашій державі аж за 20 років (поки вони виростуть, поки навчаться і таке інше). Далі. На 20% приблизно буде зростати пенсія і зарплатня бюджетних організацій. Буде втримуватися інфляція на рівні менше, ніж 10%. Це теж означає, що це позитив. По-друге, сама декларація уряду, що зростання ВВП на 4,5% передбачає, що будуть створюватися робочі місця (без цього не можна наростити економічні показники) і це також є вирішенням наших соціальних проблем.
Тетяна Хмельницька: А чому ви не згадали пенсію, наприклад, і мінімальний прожитковий мінімум?
Володимир Зубанов: Тому що, коли людям розповідаєш, що прожитковий мінімум чи пенсія буде 766 гривень, то люди кажуть: “Спробуйте прожити на ці 766”. Я не вважаю, що це велике досягнення бюджету, що на 23 гривні буде підвищуватися мінімальна зарплатня чи мінімальна пенсія. Тобто люди, звичайно, не цього чекають від бюджету, від діяльності уряду і влади. Я скажу так: є певне зростання, гірше не буде, ніж в 2009-2010 році, але я згоден, ще це бюджет перехідного періоду, бо десь до 1 березня будуть прийняті основні закони по реформуванню різних сфер нашої діяльності — Житловий кодекс, Трудовий кодекс, пенсійна реформа і, звичайно, це теж будуть відповідні складнощі для цього бюджету. Але ми сподіваємося, що в 12-му році все ж таки вже більш позитивно ми будемо налаштовані.
Тетяна Хмельницька: Дякую. Нам би пережити 11-ий, дожити до Нового року… Я запрошую до слова Лева Бірюка. Прошу, Леве Васильовичу, ваші слабкі і сильні сторони державного бюджету. А потім будемо порівнювати.
Лев Бірюк: Самою сильною стороною бюджету є завжди те, що він реальний. От дивіться, коли уряд Тимошенко на народження дітей починає давати гроші — це називається популізмом, коли уряд Юлії Володимирівни більш, ніж на 20% піднімав пенсії та зарплати, коли видавав по 1000 гривень на заощадження — це називалось популізмом, коли нинішня влада робить лише на 20% пенсію, коли на народження піднімає ціни це — вже не популізм, а називається реальний стан.
А якщо подивитись на здобутки, а треба усе порівнювати, то коли кажуть, що зібрали більш-менш нормальний врожай, за не дуже гарних погодних умов, то хочу нагадати людям і собі, що для того, щоб зібрати врожай зернових треба посіяти озимину, а зібрати тільки на наступний рік. Для того, щоб зарізати велику рогату худобу чи свиню їй треба рік рости. Так от, про всі реалістичні здобутки, про які говорить сьогодні Партія регіонів — це саме є ті здобутки, які були при уряді Тимошенко, інакше нічого б не було. То давайте поговоримо про те, що виконали завдяки тому, що хтось колись заклав підвалини. Тому я з вами цілком погоджуюсь, дай Бог нам пережити 2011 рік.
Знаєте чому я не вірю в те, що буде краще? Тому що я не бачу реформ. Як приклад. Є електроенергія, яка вимикається по селах і у моєму селі, де є пологовий будинок, вимикають світло щодня на одну годину. Приходить людина, яка стає віце-прем’єром по енергетичних питаннях, векселі анулює, реформує саму систему енергозабезпечення — світло горить кожен день. От це реформа, однак я не бачу такого, от про що мова.
Володимир Зубанов: Давайте я коротенько скажу, що таке популізм… Популізм — це коли ти обіцяєш щось таке, яке підкріплене економічним зростанням, наприклад, ми кажемо, що це зростання буде. Ви нам кажете, що ви зробили, що залишили нам таку спадщину. Так, взяли 13 млрд. дол. в МВФ, проїли 3 млрд. дол. золотовалютних резервів, залишили дірку у Пенсійному фонді 60 млрд., залишили нуль на казначейських рахунках, падіння економіки на 15,6% і от таку державу ви залишили в 2009 році. Такого не було, я думаю, з 1942 року. Тому, звичайно нам треба сьогодні і відсотки віддавати, і шукати для Пенсійного фонду 60 млрд.
Тетяна Хмельницька: Так сьогоднішній уряд продовжує брати кредит!
Володимир Зубанов: Ми взяли 1,5 млрд. і більше не беремо, але ж треба обслуговувати те, що ви наробили. А потім 65 млрд., які Рахункова палата нарахувала, а потім 7 млрд. з Держрезерву, які також зникли і ніхто не може знайти. Тому не кажіть за 2009 рік і за спадщину.
Тетяна Хмельницька: Давайте тепер перейдемо до реалій, вони, можливо, не завжди виглядають як реформаторські, але знову ж таки нам говорять про реформи, нам обіцяють світле майбутнє вже завтра, а давайте повернемось до того, що ми маємо на сьогоднішній день. Ми маємо інформацію, що Національна комісія регулювання електроенергетики підвищила тариф на теплову енергію з урахуванням її транспортування і поставки для “Київенерго”, що відпускається для потреб населення на 35% з 1 січня 2011 року. Ми протиставляємо народження як позитив державного бюджету, намагатимемось втримати інфляцію в межах 10%, але ми опускаємо той момент, що пенсія впродовж наступного року збільшиться на 50 грн. От ми позитив додаємо до позитиву, але, з іншого боку, ми бачимо підвищення тарифів на ЖКГ, що ніхто на сьогодні не заперечує, те що ціна буде піднята з квітня — ніхто цього не заперечує, і на газ, і на електроенергію. І ми маємо ще зобов’язання повертати борги МВФ і не тільки йому. Як знайти вихід?
Володимир Зубанов: Просто треба спуститись на землю. />
Тетяна Хмельницька: Але ми на землі, головне, щоб не закопатись…
Володимир Зубанов: Я їхав у метро, проїзд 2 грн., був 1,70 грн. люди незадоволені, чого проїзд підвищено та ще й будуть ціни на тепло підвищуватись. В той же час, люди, які працюють в метро, вони запевняють, що не можуть жити на зарплатню 2200 гривень, треба не менше хоча б 3000.
Тетяна Хмельницька: Так хто має на землю спуститись?
Володимир Зубанов: Я ж кажу, що звідкіля брати гроші, щоб людям підвищувати зарплатню? Звідкіля? Тільки за рахунок тих цін, які вони надають населенню. І ціни будуть зростати. Інша справа, що зарплатня і пенсії повинні зростати скоріше, ніж підвищуються усі ці послуги. От це завдання уряду і він пропонує, що нібито, отакі-от будуть реформи. А ви кажете, все — реформи не йдуть. Я вам хочу сказати, що за 2 місяці президентства Януковича ми повернули повноваження, які були в 1996 році, а він до цього не міг нічого робити в Кабміні, не міг пропонувати. Зараз і адмінреформа, і на місцях буде скорочення. Це непопулярні для деяких речі, але серйозні. До 1 березня буде прийнято 7 законів по реформуванню нашого життя взагалі. Які ще вам реформи треба?
Тетяна Хмельницька: Так реформується життя, але як пишуть ЗМІ, собі краще додати, а людям врізати. Давайте повернемось до елементарного, що в бюджеті на фінансування прокуратури, якщо минулого року було закладено 1 млрд. 200 млн. гривень, то наступного 2 млрд. 200 млн. От скажіть, чому там знаходяться гроші, а для метро немає?
Володимир Зубанов: До другого читання ми хочемо почути від уряду, що це за гроші, чому збільшується на прокуратуру, а зменшується на Верховну Раду, скажімо. Які розрахунки, чому? Нам повинні пояснити кожен рядок. А якщо нам не будуть пояснювати, то буде так, як по реформі Податкового кодексу. Люди повинні знати і, думаю, всі будуть знати, які підвищення і за рахунок чого. Що тут можна ще критикувати?
Лев Бірюк: Те, що ви зараз сказали, я сприймаю і аплодую.
Володимир Зубанов: Так у чому справа?
Лев Бірюк: Ви почали бесіду з того, що ви нам дали книжку і вона реальна, однак тільки-но таке кажете, почекайте, так ж треба з нею працювати. Якщо на прокуратуру збільшується на 1 млрд., а на Державне управління справами, на Президента на 500 млн., то з цими цифрами треба розібратись.
Володимир Зубанов: Ви працюєте в бюджетному комітеті?
Лев Бірюк: Я працюю в регламентному комітеті.
Володимир Зубанов: 37 депутатів працюють в бюджетному комітеті і від опозиції, і від влади. І нехай розповідають про кожну гривню.
Лев Бірюк: Я кажу про проект, який ми розглядаємо 3 дні, про який говоримо і 23 приймемо. Він реальний чи ні?
Володимир Зубанов: Звичайно, що реальний.
Лев Бірюк: Я з вами сперечаюсь, що нереальний. І ви щойно підтвердили, що нереальний.
Володимир Зубанов: Я вам кажу, що з кожним рядком, де є запитання, треба розбиратись.
Тетяна Хмельницька: Дякую, що не перемикаєте і залишаєтесь з нами на хвилі радіо “Ера FM”. З вами Тетяна Хмельницька і наші гості, народні депутати від фракції Блоку Юлії Тимошенко Лев Бірюк та від фракції Партії регіонів Лев Зубанов. Розпочнемо з того, що Прем’єр-міністр Микола Азаров заявив, що опозиція при підготовці бюджету-2011 року не надала жодних конструктивних пропозицій. “Від опозиції ми чекали конструктивної критики проекту бюджету, але окрім безпідставних звинувачень, грубого перекручування фактів ми не дочекалися нічого”, — наголосив Микола Азаров.
Ну що ж, Леве Васильовичу, ми з вами зараз займаємося аналізом і співвідношенням всіх “за” і “проти” і як це відобразиться на населенні, коли нам обіцяють мінімальну пенсію і зарплату, на яку просто нереально прожити, а опозиція, виходить, штани просиджує.
Лев Бірюк: Ми говоримо зараз про бюджет, але хочеш не хочеш треба повернутися до його наповнення, а ми тільки-тільки прийняли кодекс Податковий. Я хочу сказати, що я не вірю, і я думаю, що абсолютна більшість депутатів у Верховній Раді не вірить в те, що трошки змінивши сам по собі Податковий кодекс, ми зможемо наповнити бюджет і зовсім по-іншому жити. Тому що концепція сама Податкового кодексу зроблена таким чином: покладемо все на середній і дрібний бізнес, піднімемо одне, друге, третє і скажемо: платіть за пенсії, може, ви працювали на заводі в радянські часи, але платіть і тоді ми за рахунок цього наповнимо бюджет. Не вірю і ніколи цього не буде до тієї пори, поки ми не примусимо платити в бюджет великі підприємства, великих олігархів. Я називаю одну тільки цифру: журнал “Форбс” аудит проводить дуже серйозний по всьому світу і говорить, що статки нашого найбільшого мільярдера Ахметова цього року збільшились на 7 мільярдів доларів. І це в часи кризи! Давайте зробимо, щоб оподаткування було таким, щоб він заробив 2 мільярди, а 5 мільярдів доларів пішло би в бюджет за рахунок нормального оподаткування.
Народ же стояв на площі з опозицією, яка є конструктивною. І ми казали про це. Люди, ви будете проти, якщо ми покладемо на вас відповідальність таку і таку. Відповідно до вас ми покладемо таку відповідальність і збільшимо податкове навантаження та великі підприємства і вони мають наповнення робити більші, інакше у нас нічого не вийде. І навіть якщо зразу ми піднімемо пенсійний вік жінок до 65 і чоловіків теж до 65 — це не вирішить питання Пенсійного фонду, бо сьогодні ми маємо діру у ньому в 67 мільярдів, а субвенцій хочемо дати в цьому році на 17,6. А 50-то лишиться, а яким чином їх знайти? Де їх взяти? Так хіба це не конструктивна пропозиція?
Тетяна Хмельницька: У мене запитання. У мене є передвиборна програма Віктора Януковича на посаду Президента “Україна для людей”.
Лев Бірюк: От одразу видно, за кого ви голосували!
Тетяна Хмельницька: У мене є всі програми я ж розкладку не буду робити у студії! І Янукович нам обіцяв: “ні!” персональним пенсійним пільгам для чиновників. Скажіть, будь ласка, Леве Васильовичу або Володимире Олександровичу, що у нас там з пенсійними пільгами для чиновників?
Володимир Зубанов: Зараз є такі пенсії, що і 60 тисяч люди отримують. Віктор Федорович запропонував зменшити максимальні пенсії у нашій державі до 12 прожиткових мінімумів. Це буде 9 тисяч.
Тетяна Хмельницька: Але ж є пенсійні пільги. Пільги. Окрім пенсій.
Володимир Зубанов: От і є разом з пільгами 60 тисяч. Пільги зараз взагалі уряд пропонує скасувати майже всі. Ви також повинні знати, що таке 7 мільярдів, за які наші багаті люди працюють. Це ж не гроші, готівка. Це можуть бути акції, які колись коштували стільки-то, потім змінилася кон’юнктура металургійного світу і акції металургійного комбінату стали коштувати вдвічі дорожче. І тому ті люди, в кого є на руках ці акції, вони буцімто стали вдвічі багатші. Але ж це не готівка, не “мерседеси” чи вілли. Ви пояснюйте людям.
Лев Бірюк: Якби я сказав, що Ахметов збіднів, мені би не повірили би просто.
Володимир Зубанов: Я ж і кажу, що треба знати, про що говорити — подивитися економічні реалії. Є у нас різниця між багатими і бідними величезна, і я це визнаю.
Тетяна Хмельницька: От давайте про різницю, але, правда у прожитковому мінімумі, зарплаті, давайте з вами поговоримо. У мене тут є дані про те, що відбуватиметься протягом наступного року з мінімальною заробітною платою. З 1 січня — 941 гривня, з 1 квітня — 960 гривень, з 1 жовтня — 985 гривень, і з 1 грудня — 1004 гривні. Далі ідемо по пенсії: з 1 січня — 750 гривень, з 1 квітня — 764 гривні, з 1 жовтня — 784 гривні, і з 1 грудня — 800 гривень. Прожитковий мінімум: 894 починаємо, продовжуємо — 911, ще продовжуємо — 934, і завершуємо рік — 953. Ми повертаємось до перебвиборчих обіцянок. Я думаю, наші слухачі вже телефонують. Отже, пан Президент нам обіцяв, балотуючись на посаду, що пенсія повинна забезпечувати. Так, на секунду, мінімальна пенсія 750 гривень? Що вона повинна забезпечувати? Харчові продукти, квартплату, медикаменти і лікування, одяг і взуття, товари довгострокового споживання, культурний відпочинок, оздоровлення? Я думаю, зараз всі взялися за голову. Важливий акцент. Мінімальна пенсія, на думку тоді ще кандидата в Президенти, повинна бути на 20% більше за прожитковий мінімум. Тобто ми беремо прожитковий мінімум у нас 894 гривні, пенсія мінімальна — 750. Уже у нас не збігається. Володимир Зубанов, прошу.
Володимир Зубанов: Скажімо так. Коли Партія регіонів йшла на вибори, ми розробляли програму, враховуючи реальну ситуацію в нашій економіці. Реальна ситуація була така,- нам доповідав уряд, — що ми можемо дозволити собі такі обіцянки народу. Коли прийшли до влади, коли подивилися, що ж там за дірка в бюджеті, то виявилося, що не 20 мільярдів, а 100 — це величезна сума грошей, якої просто не було. Не було Держрезерву, в якому нам казали, що є 10 мільярдів. А ми бачили, що в останні дні перед виборами навіть гроші на екологічні потреби Юлія Володимирівна всі забрала. Тобто дірка була більша на 80 мільярдів, а це реальні гроші, які треба було десь знаходити. От зараз, впродовж цього року, плюс реформи впродовж 2011 року, будемо напружено працювати, і, я вважаю, що уже 2012 рік буде роком зростання, яке будуть відчувати повсюди люди. Тому, якщо ми думаємо, що буде диво і 80 мільярдів ми зможемо десь знайти просто так, то такого не буде. Треба попрацювати потужно. Люди роздратовані, уряд повинен відповідати. Ми бачимо, що вчора затримали міністра, який там працював до цього і будуть розбиратися по кожній копійці, бо людям треба відповідь давати, де ж ділися гроші, а не тільки звинувачувати сьогодні Партію регіонів, яка щось хоче зробити сьогодні в складних умовах.
Тетяна Хмельницька: Будь ласка, Лев Бірюк.
Лев Бірюк: Якщо повірити в те, що на слово вірила опозиція, яку очолював Янукович, то уряд казав, що 20 мільярдів у нас буде нестача, а виявилося 100. Повіримо на слово, що не можуть врахувати професійну інформацію. А тепер ви даєте інформацію. Якщо було на 100, а зараз між видатковою і прибутковою частинами різниця 55, то, почекайте, а де ж ваша робота?
Володимир Зубанов: Слухайте, я вам ще розповідаю. Дірка у 80 мільярдів, коли ми прийшли, далі — відсотки, їх треба віддавати і в цьому році із цих 13 мільярдів доларів, які ви набрали, це вже 20 мільярдів в цьому році.
Лев Бірюк: Коли говорять про 20, то вже говорять з відсотками…
Тетяна Хмельницька: Я надаю слово-таки і можливість нашим слухачам поставити запитання, електронна скринька відкрита, надходять листи. Я дякую тим, хто написав. Є слухачі, які чекають. Прошу, добрийо день, вам.
Слухач: Добрий день. Ми зрозуміли ту величезну турботу, яку Президент висловлює щодо ще ненароджених українців. Але, як ви знаєте ще з народних казок, дітей виховували за всі часи дідусі і бабусі. Через 20 років, може, ви й побачите якихось дітей, але оці дідусі і бабусі вимруть і не через 20 років, а через пару років. Ви не віддаєте їм їхню тисячу, щоб вони своїм онукам якихось цукерок купили на свято, і тому люди обурені непрофесійністю не тільки дій, а й аргументів, які ви ставите в ефірі на всю країну. Прошу, дайте відповідь.
Тетяна Хмельницька: Дякую. До речі, щодо 50 мільйонів громадян України у 2020 році, то пане Володимире, що ж робити? Все каміння у ваш город. Нам обіцяли з 2011 року при народженні першої дитини, що українська родина отримає 25 тисяч, другої — 50 тисяч, а третьої і кожної наступної — 100. Там суми відрізняються, закладені в Держбюджеті. Прошу. І запитання слухачки, прошу.
Володимир Зубанов: Реальна економіка нам пропонує сьогодні робити те, що ми пропонуємо. Буде краща ситуація, будемо краще працювати — ситуація буде покращуватися. Я так думаю, що всі гроші, які уряд заробить з нашою допомогою, населення України вони будуть розподілятися між населенням. Буде можливість 5 тисяч гривень усім встановити, буде 5 тисяч. Поки немає такої можливості, давайте працювати, допомагати уряду працювати. Ми беремо, депутати від більшості, на себе відповідальність, враховуючи ситуацію, підтримати уряд і провести ці непопопулярні реформи. А куди діватися? І житлову треба приймати, і трудовий кодекс, і пенсійну реформу. І ми проголосуємо — перехворіємо один раз і, думаю, у нас з’явиться надія на майбутнє. А так просто репетувати: “Дайте нам грошей!” — немає грошей, немає звідки їх брати. Те, що говорять в олігархів забирати, то таке діло, що ніхто ще в світі в олігархів нічого не забрав, бо грошей у них немає, а заводи… Ну ідіть заберіть у них заводи. І що ви далі з ними будете робити? Тож, треба впрягатися всім і пахати на користь цієї держави.
Лев Бірюк: Якщо дозволите, я коротко відповім. Питання дуже цікаве: а хто буде виховувати онуків? Знаєте, не тільки в олігархів є гроші готівкові, а є “Криворіжсталь”, яку купили за 4,7, а потім продали за 24,7. То є різниця у 20 мільярдів, які і можуть піти на цукерки? А те, що всі гроші від “Криворіжсталі” пішли за призначенням (ви знаєте, що була створена комісія, в яку входили і заступник, член Партії регіонів і робили доповідь про те, як були витрачені всі мільярди, які були зароблені від переприватизації виробництв. І я сьогодні кажу: не піднімемся ми на ноги, якщо в державі буде переприватизація. Якщо тільки наші заводи будуть так і залишені викуплені за копійки чи переприватизовані, ніхто цей бюджет ніколи не наповнить.
Тетяна Хмельницька: Нам пише Роман з Корсунь-Шевченківського: “А чого б вам не зменшити кількість депутатів у Верховній Раді? Вони отримують по 30 тисяч гривень на місяць ще й допомоги просять. Вам не соромно? Дякую”.
Лев Бірюк: Два слова. Я дуже швидко. Я хочу сказати, якщо завтра зробити депутатам у Верховній Раді, а їх 450, зарплату по 3 тисячі, повірте мені, у Верховній Раді залишаться тільки “ахметови” і ті люди, яким Ахметов платить зарплату. Тому що я не вірю, що Ахметов живе на зарплату в 13 тисяч, на яку живу я. А якщо мені будуть 3 платити, напевне, я не буду займатися законотворчою роботою, якою я займаюся, а піду заробляти гроші. Хочете, що б були всі “ахметови” у Верховній Раді — давайте поскорочуємо їх і зробим зарплату по три тисячі — залишаться всі мільярдери.
Володимир Зубанов: Слухайте, люди кажуть, що зарплатня зависока у депутатів — по 14 тисяч на місяць Я хочу порадити: зайдіть на сайти, де роботу пропонують, “секретарка — тисячу доларів, менше не пропонувати”, “менеджер — 2,5 тисячі доларів”, “бухгалтер — 2 тисячі доларів”. Так що, ми хочемо, щоб взагалі депутати заробляли менше, ніж секретарка. Це теж, я думаю, неправильно.
Тетяна Хмельницька: Ну, не кожна секретарка отримує такі гроші.
Володимир Зубанов: Люди просто, скажімо, збентежені, вони розуміють, що попереду дуже важкі часи — реформи йдуть, вони хочуть виплеснути на когось негатив. Але іншого рішення, як почати працювати і наводити лад в державі немає.
Тетяна Хмельницька: Дуже багато листів. “Кожен раз, коли піднімали ціни на метро і квартплату, — пише нам Тетяна Клинченко, — ні працівникам метро, ані ЖЕКів зарплати не підвищували”. До речі, у нас наступний слухач є. Мої вам вітання.
Слухач: Доброго дня. Іван, Донецьк. Я хотів би запитати: допоки будуть надзвичайно високі пенсії у тих дармоїдів, керівників, будь-яких рангів чиновників, які просиджують штани, а отримують потім пенсію по 20 тисяч гривень щомісяця. Це до того питання, що говорила слухачка про цукерки для своїх онуків. Ці люди цукерки купувати можуть, але коефіцієнт корисної дії їхньої за час праці дорівнює нулю.
Володимир Зубанов: Є ініціативи Президента, що пенсії треба зменшувати тим, хто багато отримує. Я його підтримую. Далі по метро, я хочу сказати, що три станції метро відкривають — це гроші на будівництво і там треба потяги, це теж величезні гроші. Треба їх десь брати, десь купувати. За рахунок чого? Звичайно, ціни на квитки підвищуються.
Тетяна Хмельницька: Ще одне запитання: “Когда вы говорите о том, сколько заработал Ахметов, что вы имеете ввиду? «Форбс» отслеживает изменения капитализации предприятий. Если рынок чёрной металлургии оживился, то и стоимость предприятий выросла. Вот откуда взялась эта цифра. Как Вы собираетесь обложить её налогом? Александр, Донецк».
Лев Бірюк: Справа ж не в тому, щоб взяти — і обкласти, йому треба не дати можливість платити податки за розвиток чорної металургії, яка починає рости, в офшорних зонах, а ми з 2008 року не можемо проголосувати, тому що дуже значна частина мільйонерів, людей, які сидять у Верховній Раді, не хочуть голосувати за закон, який би заборонив платити ті великі податки, які сплачуються на Кіпрі, наприклад. То давайте — ми металургійний комбінат — у нас в Україні, а податки сплачуються в офшорних зонах.
Володимир Зубанов: Хлопці, ви п’ять років були при владі і цей закон не подали навіть. Ми закон про Кіпр подали.
Лев Бірюк: Ми у 2008 році подавали!
Володимир Зубанов: То чому ж ви його не прийняли?
Лев Бірюк: Тому що ви не проголосували!
Тетяна Хмельницька: Подивимося, яким він буде, цей бюджет на 2011 рік і як це вплине на якість нашого життя. Я дякую народним депутатам — Лев Бірюк і Володимир Зубанов були гостями програми “РозворотUA”. Ми завершуємо наш ефір. Дякую всім, незалежно від симпатій, за увагу. З повагою, Тетяна Хмельницька.