Запроваджені у 2008-2009 роках зміни в освіті підтримує більшість громадян.
Про це заявив колишній міністр освіти Іван Вакарчук, звітуваючи про виконану роботу за час свого керівництва освітнім відомством.
За його словами, 78% опитаних здебільшого задоволені рівнем знань, які отримує дитина у школі. Міністерством розроблено і втілюються конкретні програми поліпшення якості освіти від дошкілля до вищої школи, у всіх галузях – природничій, фізико-математичній, викладання української та іноземних мов, художньо-естетичного циклу та ін.
Найбільш значущою за масштабами та складністю трасформацією в українській освіті було запровадження всеохопного зовнішнього незалежного оцінювання. За результатами незалежних соціологічних опитувань, понад 83% відсотків учасників тестування та їх рідних довіряють результатам ЗНО.
Діти з особливими потребами — у полі особливої уваги І. Вакарчука. У загальноосвітні школи вже інтегровано 103 тисячі дітей з особливими освітніми потребами, у тому числі 45 тис. дітей-інвалідів. Інклюзивна освіта запроваджена вже у 22 школах. Кількість дітей з особливими потребами, які навчаються у ВНЗ III-IV р.а. з 2007 року збільшилась з 8 315 до 12 446 дітей, у 2009 році — це зокрема результат ініційованих екс-міністром заходів із створення умов для навчання таких дітей у вищій школі.
Суттєво розширено автономію вищих навчальних закладів. Університети можуть самостійно затверджувати програми, вільніше розпоряджаються своїми фінансами. Університети можуть пропонувати 3 види магістерських програм: дослідницьку, професійну та кар’єрну.
Запроваджено «вільну траєкторію студента», що впритул наблизило українську вищу освіту до стандартів західних університетів. Першокурсник-2010 зможе обирати 25% професійних дисциплін, ще 25% самостійно визначатиме університет, і лише 50% нормативних дисциплін визначатиме Міністерство освіти. А вже з цього навчального року гуманітарна складова підготовки бакалавра – це 10-15% від усього обсягу навчального часу, і в її рамках обов’язковими є лише п’ять предметів (історія України, історія української культури, філософія, іноземна мова, українська мова за професійним спрямуванням), решта – теж на вибір студента із переліку, який пропонуватиме навчальний заклад.
З 2010 року студенти отримуватимуть додаток до диплома європейського зразка, який є обов’язковим документом у переважній більшості країн учасників Болонського процесу і видається разом із дипломом про вищу освіту. Багато країн без цього додатка взагалі не визнають дипломи про вищу освіту. А відтепер український диплом з таким додатком буде адекватно оцінений у будь-якій країні Болонського простору.
Міністерством за керівництва Івана Вакарчука розроблено проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про вищу освіту", яким передбачено трициклову схему підготовки: бакалавр – магістр – доктор філософії (PhD).
Законодавчо визначено типи вищих навчальних закладів: університет; академія; коледж; професійний коледж, змінено систему стандартів вищої освіти.
Визначено наукові ступені (доктор філософії, доктор наук) та вчені звання (ад’юнкт, доцент, професор) і порядок їх присудження та присвоєння.
За матеріалами: ОсвітаUA