За час виборчої кампанії кандидати у президенти замовили понад півсотні різних соцопитувань, які обійшлися загалом у 2 мільйони доларів.
За період активної фази виборчої кампанії — з 1 вересня до 20 січня — соціологічні служби опублікували результати 35 досліджень з даними про рейтинги кандидатів у президенти. З урахуванням закритих досліджень, які проводили декілька відомих соціальних служб, але за бажанням замовників не публікували, загальна кількість проведених опитувань може складати від 50 до 100.
Так, наприклад, Центр соціологічних досліджень "Социс", який опублікував узимку дані трьох відкритих досліджень (з урахуванням екзит-полу на каналі "Інтер"), паралельно провів ще чотири закритих соцопитування.
Український центр економічних і політичних досліджень ім. Разумкова, який озвучив дані тільки одного дослідження, насправді отримав кілька замовлень, зазначив директор соціологічної служби центру Андрій Биченко.
Гендиректор компанії "Социс" Микола Чурилов зауважив, що ціни на ринку соцдосліджень можуть різнитися дуже суттєво. Вартість одного соцопитування при 2,5-3 тисячах респондентів коливається від 18 тисяч до 27 тисяч доларів. Ця вибірка саме відповідає середньому числу респондентів 35 соцопитувань (приблизно 2,8 тисяч осіб), результати яких були опубліковані двома десятками соціологічних служб із жовтня по день виборів.
Биченко погодився зі своїм колегою, підтверджуючи зазначені розцінки на соціологічному ринку.
Якщо помножити середню вартість одного дослідження на кількість проведених опитувань, вийде сума майже в 1 млн. доларів. З урахуванням закритих соцдосліжень ця цифра може скласти до 2 млн. доларів.
Визначити, яка з соціологічних компаній заробила більше за інших, досить складно, оскільки багато хто не відкриває інформацію про закриті дослідження. Більше за всіх відкритих соцопитувань провела компанія Research&Branding Group(R&B). За період осінь-зима соціологи компанії оприлюднили 5 рейтингів. По чотири опитування опублікували Київський міжнародний інститут соціології і "ФОМ-Україна".
Як пояснив Чурилов, приблизно 75% суми, яку отримують соціологи, — це собівартість проведення дослідження. 10-12% — витрати на своє утримання. Інша сума — гроші, які заробляють соцслужби.
Дорожче за все коштує проведення екзит-полів. На проведення Національного екзит-полу-2010 (КМІС, фонд "Демократичні ініціативи" і Центр ім. Разумкова) було потрібно мінімум 220 тисяч доларів (спочатку орієнтувалися на 320 тисяч доларів, але їх не вдалося зібрати).
За словами Чурилова, 300 тисяч доларів — реальна вартість повноцінного екзит-полу.
За матеріалами: Дело