Автопром: приїхали…

Ще на початку вересня у автовласників багатьох українських міст, зокрема столиці України, часто виникала думка: “а чи не настав час купувати гвинтокрил?”. Адже у “час пік”, а деколи і цілодобово, “пробки” у великих містах все більше перешкоджали суєтним планам діловитих міщан і важко було уявити, що буде далі при збереженні темпів приросту кількості авто. Тепер, схоже, можемо зітхнути із полегшенням: очікуваний автомобільний апокаліпсис відкладається завдяки світовій фінансовій кризі. 

Соціологічна служба Центру Разумкова у опитуванні, проведеному 17 — 24 грудня 2008 року поцікавилася, чи збереглося у співгромадян бажання мати власного “залізного коня” . Попри кризу, побачити такий подаруночок під новорічною ялинкою хотіли б лише 5% українців. Майже стільки ж опитаних (6%) попросили у Діда Мороза те, що за гроші не купиш — здоров’я.  /> Тож чого очікувати тим, хто зберіг серйозні наміри приєднатися до лав щасливих автовласників.

Чи добре там, де нас нема
 
Глобальна фінансова криза поставила на коліна автовиробників усього світу. Автомобілебудування наразі налаштовується на важку п’ятирічку. Провідні менеджери цієї галузі і у Європі, і в Америці прогнозують у період до 2013 року зменшення обороту та прибутку і збільшення обсягів банкрутств та поглинань. Про це говорять результати опитування, проведеного консалтинговою фірмою КРМG серед 200 представників автомобільної промисловості, оприлюднені напередодні відкриття “Детройтського автосалону”.

У всьому світі падає продаж автомобілів, а, відтак, припиняють роботу нерентабельні виробництва. Загальне падіння, скажімо, на американському авторинку склало у минулому році 15%. Жовтень 2008 р. став “рекордним”для тамтешнього автопрому: обсяг продажу впав до показників 17-річної давнини. Якщо тенденція до зниження купівельної активності збережеться, Америка повернеться до рівня реалізації автомобілів двадцятирічної давності. Концерни “General Motors” та “Chrysler” продали відповідно на чверть та на третину автомобілів менше. У грудні “Chrysler” зазнав найглибшого зниження продажу — на 35%. За прогнозами агентства “Bloomberg” у 2009р. продаж, зокрема, компанії “Hyndai Motors” знизиться до 10 млн. одиниць за рік — це рівень 1981 року. Європейський виробник спортивних автомобілів “Porsche” закрив рік на північноамериканському континенті на позначці мінус 25%, а “Volkswagen” — мінус 14%.
 
Першою жертвою економічної кризи у автопромі США став один із головних інструментів продажу нових авто — лізинг, який нині рекламується в Україні, як інструмент, що може замінити банківське кредитування. Він зробився невигідним тому, що стрімке падіння цін на вторинному авторинку не дозволяє виробнику чи банку повернути повністю вартість машини, проданої за цією схемою. 
 
Стареньку Європу теж не оминули регресивні процеси. Продаж нових легковиків у Великобританії скоротилася у листопаді на 37%, але справжнім чемпіоном у цьому невеселому змаганні стала Іспанія: її авторинок скоротився на 50% наприкінці 2008р. На 30% впав продаж в Італії, на 18% — у Німеччині, на 14% — у Франції. Експерти прогнозують, що середньозважений показник зниження продажу у країнах ЄС складе біля 15%.
 
Лихоманить і східних автовиробників. Криза збуту змушує компанію “Toyota” і надалі скорочувати виробництво. Протягом лютого та березня 2009р. її заводи в Японії зупинять роботу на 11 днів. Окрім того, оголошено про скорочення на 13 заводах з виробництва запасних частин як у самій Японії, так і закордоном. “Toyota” погіршила також прогноз продажу на поточний рік на 4%. А минулий рік концерн, за попередніми підрахунками, вперше у своїй історії завершив із втратами. Припиняє виробництво і “Honda”. 
 
Якщо кинути оком на найближчих сусідів, то картина теж невтішна. Починаючи з жовтня-листопада, падіння (на 15-19%) продажів зачепило практично всіх імпортерів на російському ринку, за даними Комітету автовиробників АЕБ. Лише компанії “Ford” вдалося втримати обсяги продажів. Але, не дивлячись на це, конвейер на заводі “Ford” у місті Всеволожську зупинявся у зв’язку із необхідністю зменшення обсягів готової продукції. Криза, за найоптимістичнішими прогнозами, відкине російський авторинок на 5 років назад. 

Чи збігатимуться наші бажання із можливостями

Результати українських соціологічних досліджень виглядають нині, як повідомлення з поля бою. За вищезгаданим передноворічним опитуванням Центру Разумкова, 13 % українців відчули труднощі із поверненням кредиту, при цьому близько 4% отримали реальну перспективу втратити майно, придбане за той-таки кредит. Все це не дивно, бо 20%, або кожен п’ятий працюючий, повідомили про затримку заробітної платні. 
 
Кризові квіточки в Україні ледь розпустилися, і, за прогнозами експертів, на ягідки треба очікувати ближче до весни. За дослідженням Фонду "Демократичні ініціативи" та фірми "Юкрейніан соціолоджі сервіс", проведеним 17-28 грудня 2008 року, загальне зниження рівня життя відчувають 64% людей, зростання цін на житлово-комунальні послуги 53%, зменшення заробітної плати 27% та несвоєчасну виплату зарплат, пенсій, стипендій 21% “пересічних українців”. Неможливість отримати у банку свої депозити зазначили 16% опитаних, купити валюту — 11%. Втратили в останній час роботу 10%, були відправлені у примусову відпустку теж 10%, ще 9% працюють за скороченим робочим днем.
 
Тобто, у найближчому майбутньому бажаючих “вдарити автоперегонами по бездоріжжю та нехлюйству” в Україні істотно поменшає. Український авторинок, один із найдинамічніших у Європі, пішов на спад ще у серпні. Тоді спостерігалося зниження продажів бюджетних авто на 11,4% порівняно із липнем. 
 
Негативні тенденції невпинно поглиблюються. Так, найбільший в Україні Запорізький автомобільний завод скорочує виробництво на 40%. Але українські автовиробники, за сприяння лобі у Верховній Раді, заходилися терміново рятувати свій бізнес. Закон, що зменшує податковий тиск на українські автомобільні заводи, уже прийнятий. А замість поновлення 25%-го імпортного мита на ввезення нових авто Кабмін пропонує підвищити ставки акцизного збору на ввезення автомобілів та кузовів. Українському ж споживачеві крім підвищення цін “ловити” знову нічого. 
 
У тих же, хто ще зберіг під матрацом декілька тисяч умовних одиниць і не бажає ходити пішки, є ще одна можливість. Банки розпочали продаж автомобілів, які слугували заставою для отримання позики. Причому ціна таких автомашин на 30-50 відсотків нижча за ринкову. Експерти ж прогнозують, що кожне п’яте авто, куплене у кредит, потрапить на банківський аукціон через неможливість його власників виплачувати позику. 

 

 

Читайте также по теме