Друга річниця… до ЄВРО

Ще не збудовані стадіони, недобудовані аеропорти та дороги, не вистачає готелів для туристів та футбольних баз, а в Україні офіційно вирішили відзначити 2 роки до першого матчу фінальної частини чемпіонату Європи з футболу «ЄВРО-2012». Сам чемпіонат у нас вже не заберуть, тепер питання в тому, як ми зустрінемо гостей.

Відзначати річниці до початку події доволі дивна річ, однак з огляду на український темперамент, чергове свято йде тільки на користь. Святкування 2 років до початку “ЄВРО-2012”, мабуть, дещо нагадало українцям традицію відраховувати час до Нового року, тому таке незвичне відзначення майже не викликало подиву у населення. Декого хіба що обурила вартість клумби, яку вирішили створити під річницю у Києві у вигляді логотипу “ЄВРО” — вона обійшлась столичному бюджету у 50 тисяч гривень. Причому дуже символічним було і те, що її чи то через недофінансування, чи то через брак робочої сили чомусь не встигли досадити і на відкритті кияни та журналісти побачили тільки центральну частину композиції. Як пояснили потім чиновники, мала побачити світ ще одна частина клумби — висаджене квітами зображення засновників Києва, та встановлений електронний годинник, який би відраховував дні до ЄВРО. Їх, як заявили в мерії, дороблять пізніше — іще за 30 тисяч гривень. 

Отже. ризики “профукати” ЄВРО уже відійшли на задній план, проте питання якості та своєчасності виконання робіт досі під пильним оком численних спостерігачів УЄФА. За даними уряду, нині фінансування будівництва об’єктів під ЄВРО відбувається безперешкодно і, за словами віце-прем’єр-міністра Бориса Колеснікова, «за січень-травень цього року гарантована урядом сума складає 4 мільярди 494 мільйони гривень». У 2008 році фінансування складало 3,038 мільярда гривень, у 2009 році 3,118 млрд. А під час презентації Національного агентства з підготовки та проведення ЄВРО була озвучена ще одна сума, яка приємно здивувала експертів – до кінця 2010 року з держбюджету буде виділено аж 19 мільярдів гривень. Загалом держава фінансує будівництво і реконструкцію аеропортів, стадіонів та доріг. На інвесторів же покладене завдання забезпечити вболівальників готелями.

Як за оцінкою урядовців, так і експертів, саме спортивна інфраструктура є головною складовою чемпіонату. З чотирьох стадіонів під ЄВРО в Україні вже збудовані два: «Металіст» у Харкові та «Донбас арена» у Донецьку. Стадіон Національного спортивного комплексу “Олімпійський” у Києві перебуває в стадії активної реконструкції — роботи там ведуться і вдень, і вночі, в чому можна пересвідчитись за допомогою веб-камер, які встанволені на об”кті і працюють цілодобово. Наразі там встановлюють колони, на які потім закріплять дах. Спочатку їх хотіли виготовляти у Німеччині, однак педантична німецька якість передбачає тривалий час їх виготовлення, тож замовлення розмістили на українських заводах. Для пришвидшення роботи та дотримання якості реконструкції стадіону на посаду директора стадіону «Олімпійський» було призначено Житесса Аркіссандаша, який до того керував будівництвом найбільшого стадіону в Португалії. Запланований термін здачі Олімпійського – липень 2011, а вже у вересні там планують зіграти перший матч, тобто, начебто маємо встигнути. 

Ситуація із будівництвом стадіону «Лемберг» у Львові набагато гірша і особливого ентузіазму не викликає. «Лемберг» вважається найбільш гострою проблемою підготовки до майбутнього чемпіонату як в уряді, так і в УЄФА. У 2008 році міська влада вирішила зекономити на будівельниках, через що австрійська компанія відмовилась проводити там роботи. Сам проект був заморожений і лише на початку 2009 року там почали споруджувати фундамент, що, до речі, робиться і зараз. З приводу інших спортивних об’єктів – тренувальних баз, віце-прем’єр-міністр Борис Колесніков висловився приблизно так: мовляв, вони будуть, однак спочатку, на його думку, потрібно розібратись зі стадіонами. 

До “ЄВРО-2012” Україна зобов’язалась перед УЄФА підготувати 4 аеропорти і всі вони поки що перебувають у стадії реконструкції чи будівництва. Зведення терміналів міжнародного аеропорту «Бориспіль» відстає на 4 місяці. Хоча в уряді впевнені, що термінал «F» буде зданий вже цього літа. У самому аеропорту вважають критичним будівництво терміналу «В». Розбудова міжнародного аеропорту «Харків» дещо в кращому стані, в червні планують розпочати роботи щодо розширення злітно-посадкової смуги, а вже за кілька місяців буде зданий новий термінал. В міжнародному аеропорту «Донецьк» передбачено будівництво нового аеровокзального комплексу, який буде готовий у 2011 році, та злітно-посадкової смуги, яка буде розбудована, скоріш за все, вже цього року. У Львові запланована реконструкція існуючого терміналу та аеродрому, а також будівництво нового терміналу та злітно-посадкової смуги. Новий термінал у Львові заплановано збудувати до осені 2011 року. У строки майже всі вписуються.

«Країна, як велике будівництво – вся в готелях буде», — якось пожартував Борис Колесніков, коментуючи проблему розміщення вболівальників під час “ЄВРО-2012”. Наразі по готелях країна майже впритул підійшла до нормативів розміщення «сім’ї УЄФА», тобто футболістів, суддів та обслуговуючого персоналу. Загалом зараз не вистачає до 2000 місць, але вже у 2012 році профіцит місць для УЄФА має скласти понад 4,5 тисячі. Наразі Київ здатний прийняти у готелях 150 тисяч вболівальників, Донецьк — 70 тисяч, Львів — 35 тисяч, а Харків — 30 тисяч. Єдина проблема, яка може виникнути із готелями – це їх класифікація за зірковістю. Деякі готелі до ЄВРО потрібно буде підтягнути із 3 зірок до 4, а тих, які мають 4 зірки зараз – до 5 зірок. Із заяв Партії регіонів у цьому місяці Верховна Рада прийме законопроект щодо 0% ставки податку на прибуток для готелів до 2012 року, що буде додатковим стимулом для розбудови готельної інфраструктури в країні. Окрім цього розроблений законопроект щодо можливості відкриття у п’ятизіркових готелях казино.

Проблема поганих доріг була слабким місцем України ще задовго до отримання права на проведення “ЄВРО-2012” і тепер ця питання як ніколи гостро стоїть на порядку денному. Навіть сам уряд у деяких випадках сумнівається у можливості будівництва такої великої і розгалуженої системи автодоріг між містами, як того потребують стандарти “ЄВРО-2012”. Хоча і є запевнення уряду щодо перспектив будівництва якісних автомобільних шляхів, по деяких маршрутах поки що відсутні навіть проекти. Найбільш масштабними є ремонтні роботи на автошляхах з Києва до Львова та до кордону з Польщею. Також це ремонт доріг Київ-Харків, Київ-Знам”янка, Знам”янка-Луганськ-Ізваріно і будівництво дороги Львів-Краковець, доріг, що з’єднували б Київ з Дніпропетровськом та Донецьком, а також Донецьк і Харків із російськими кордонами.

Якщо вірити заявам уряду — ми все встигнемо і все зробимо, проте здоровий глузд підказує, що таку кількість доріг за 2 роки побудувати майже неможливо, а враховуючи український клімат (взимку будувати нереально) у влади залишається лише півтора роки. Ще більше бентежить львівський стадіон, адже якщо його дійсно не добудують, матчі зі Львова, мабуть, перенесуть у більш підготовлене польське місто.  

 

Читайте также по теме