Караван приватизації йде…

Після продажу “Криворіжсталі” в Україні не було вдалої приватизації великих державних об'єктів. Проте, невдовзі мають здійснитися дві резонансні угоди, що не лише поповнять державну скарбницю, а й сприятимуть розвитку перспективних вітчизняних підприємств. Наближається приватизація монополіста українського фіксованого зв'язку — компанії “Укртелеком”, а також  найбільшого українського авіаперевізника — “Міжнародних авіаліній України”.

Правда, експерти стверджують, що продавати “Укртелеком”, “довгобуд” української приватизації,  потрібно було ще кілька років тому, коли він був на “піку” ціни. Президент Центру економічного розвитку Олександр Пасхавер вважає, що ажіотажний попит на це підприємство наразі відсутній саме через зволікання із його продажем.  “Я можу сказати, що все це очікувалося. Якщо довго зволікати, то зрештою нікому купувати. Занадто довго ми зволікали. Було багато покупців, була велика конкуренція. Ми зволікали десять років і от сьогодні маємо таку ситуацію. Дехто стверджує, що там занадто багато правил, але не більше правил, ніж на інших підприємствах, які продаються. Може бути це післякризова ситуація —  тепер лише один покупець”.

Тож, з шести претендентів, що розглядали можливість  придбання “Укртелекому”, нині залишився лише один — австрійська інвестиційна компанія “EPIC Services Ukraine”.  Вона пристала на всі конкурсні умови, виписані Фондом держмайна. У свою чергу, конкурсна комісія підтримала  концепцію розвитку “Укртелекому”, надану компанією-покупцем. При цьому керуючий партнер “EPIC” Петер Гольдшайдер офіційно спростував чутки, що за продажем “Укртелекому” стоїть хтось з українських олігархів, та наголосив, що EPIC не має наміру перепродавати “Укртелеком” одразу після придбання.

У найближчі місяці має бути приватизована й державна частка авіакомпанії “Міжнародні авіалінії України”. На продаж виставлятимуться 61,58% акцій підприємства номінальною вартістю 63,44 мільйона гривень. За законом, першочергове право на придбання державного пакета акцій мають нинішні акціонери МАУ. За оцінками експертів, МАУ — дуже хороший актив, єдина українська авіакомпанія, котра протягом останніх дев'яти років була прибутковою. Авіакомпанія, за даними ЗМІ, обслуговує 30,4% ринку авіаперевезень.

Мабуть, саме тому,  навколо її продажу вже здійнялася справжня інформаційна війна, підігріта бажанням деяких власників авіакомпаній стати монополістом в українському небі. Проте, на думку президента Центру системного аналізу і планування Ростислава Іщенка, всі спірні питання мають з'ясовуватися  не за допомогою коментарів у пресі, а у суді. “Якщо у когось є сумніви в законності дій Фонду держмайна, то відповідно найпростіше це з”ясовувати не за допомогою коментарів, а подати позов до суду. І тоді буде судове рішення — або ці дії законні, або вони незаконні. Завжди. Коли приватизуються великі підприємства, є задоволені і незадоволені. Для задоволених всі дії державних органів — законні, а для незадоволених завжди всі дії державних органів незаконні”, — говорить експерт. Єдиною можливою претензією до Фонду держмайна, на думку Ростислава Іщенка, може бути те, що у посткризовий період з продажем державних підприємств спішити було б не варто. Водночас він зауважив, що це не стосується “Укртелекому”, з приватизацією якого й так значно спізнилися.

Читайте также по теме