Погоджувальна рада голів парламентських комітетів і фракцій пройшла традиційно напружено: кожна зі сторін полум’яно висловлювала свою позицію, а потім робила вигляд, що «шукає консенсус». Насправді ж діалоги між політиками чим ближче до виборів, тим більше нагадують «розмову глухого з німим». Ось і у понеділок депутати «ламали списи» (вкотре) навколо «проблемного» міністра Луценка та «торгувалися» щодо повторного розгляду у Верховній Раді проекту Держбюджету на наступний рік.
„Незручні” міністри поки що в безпеці
Як і очікувалося, одразу після початку погоджувальної ради, представники Партії регіонів зажадали «парламентської розправи» над міністром внутрішніх справ Юрієм Луценком. Щоправда заступник керівника фракції Партії регіонів Олександр Єфремов прямо не говорив про голосування за відставку урядовця, проте запропонував вже у вівторок заслухати звіт тимчасової слідчої комісії щодо франкфуртського інциденту за участі «головного міліціонера» України.
Звичайно, БЮТ не змовчав, адже очолює цю слідчу комісію не хто інший, як депутат-забіяка Нестор Шуфрич, від якого пану Луценку дісталося в п’ятницю після чергового ток-шоу на телебаченні. Та й за словами заступника голови фракції БЮТ Андрія Кожем’якіна, ця ТСК не проводила жодного засідання з моменту створення і тому її висновки є нелегітимними.
Подякувавши Юрію Луценку за те, що він «повівся, як справжній чоловік» (не відповівши Шуфричу «взаємністю» на удар і таким чином не піддався на провокацію до бійки), Кожем’якін запропонував заслухати звіт іншої тимчасової слідчої комісії щодо інциденту з Луценком в Німеччині, але під керівництвом «бютівця» Романа Забзалюка. «Діяльність цієї комісії легітимна, вона готова звітувати, тому можна її заслухати», – заявив Кожем’якін.
Навряд чи ми почуємо на цьому тижні хоч одну з цих комісій, а от кадрових питань Верховна Рада розглядати не буде точно. Про це повідомив перший заступник Голови Верхової Ради Олександр Лавринович. За його словами, оскільки жодна фракція не висунула пропозиції щодо звільнення міністра внутрішніх справ Юрія Луценка та міністра праці й соціальної політики Людмили Денисової, це питання не передбачене в порядку денному. Водночас Олександр Лавринович не виключив, що в разі, якщо такі пропозиції все-таки надійдуть, можливо, вони будуть поставлені на голосування. Коментуючи ж позицію регіоналів щодо голосування за звільнення Юрія Луценка, перший віце-спікер зазначив: «Ми завжди вважали його непрофесійним міністром. Якщо така пропозиція буде поставлена на голосування, ми зберемо засідання і приймемо відповідне рішення».
Зрозуміло, що лише силами Партії регіонів зняти «незручних» міністрів не вдасться – їм знадобиться «підмога» від інших фракцій. Поки що в парламенті набереться максимум 200 голосів за відставку Юрія Луценка: 172 голоси «регіоналів» (плюс Інна Богословська), з десяток депутатів від «Єдиного центру» та 17 «людей Президента» з депутатської групи «За Україну!». Чи будуть голосувати депутати з Української народної партії (а це 6 осіб) і група впливу Ігоря Коломойського (ще 4 людини), невідомо, але все одно без інших фракцій регіоналам з Луценком не «розправитися».
БЮТ голосувати за таке рішення, зрозуміло, не буде, як і, швидше за все, Блок Литвина. Та й лідер фракції КПУ Петро Симоненко заявив, що не підтримував би відставку Луценка…
Хто кому має що «подати»?
Ще одним «питанням дня» у парламенті стало обговорення можливості повторного розгляду доопрацьованого проекту Держбюджету на наступний рік, а точніше його відсутності у Верховній Раді. І хоча після того, як парламент повернув уряду на доопрацювання проект бюджету, в.о. міністра фінансів Ігор Уманський запевняв, що Кабмін за два тижні внесе необхідні правки, вже сьогодні стало очевидно — в уряді з цим не поспішають.
Спочатку Андрій Кожем’якін від імені БЮТ запропонував перенести розгляд цього питання, а потім з офіційною заявою-закидом до депутатів виступив і перший віце-прем’єр Олександр Турчинов. За його словами, уряд повторно внесе проект Держбюджету на 2010 рік до Верховної Ради лише після затвердження відповідних висновків і пропозицій Бюджетного комітету. Турчинов нагадав, що згідно з Конституцією і Бюджетним кодексом уряд своєчасно вніс проект закону про Держбюджет на наступний рік. Проте Верховна Рада не повернула цей закон Кабміну на доопрацювання, як це передбачено процедурою, а 2,5 місяці вивчала його в Бюджетному та інших комітетах, не затвердивши відповідних пропозицій і висновків. «На жаль, ми не отримали висновків і пропозицій Верховної Ради, в якому ж напрямку нам цей закон змінювати, і поки ми не отримаємо висновків Бюджетного комітету, які затверджені рішенням Верховної Ради, ми не можемо порушувати Бюджетний кодекс і змінювати проект Держбюджету так, як це заманеться уряду. Адже це буде просто втрачений час», – виправдовувався перший віце-прем’єр.
У Партії регіонів одразу ж заявили, що такі дії уряду є неконституційними і запідозрили Тимошенко в бажанні керувати Держбюджетом в ручному режимі. За словами першого віце-спікера Олександра Лавриновича, вимоги уряду надати відповідні висновки-рекомендації Бюджетного комітету щодо доопрацювання головного кошторису країни є надуманими, оскільки все це прописано у відповідній постанові Верховної Ради.
Зокрема, в цій постанові урядові пропонується привести у відповідність проект Держбюджету на 2010 рік до чинного Бюджетного кодексу, провести відповідні розрахунки, зроблені у згоді з чинними законами про оплату праці та пенсійне забезпечення, а також вилучити з проекту Держбюджету зміни до податкового законодавства, соціальних законів та призупинення чинності окремих статей законів, що заборонено Конституцією України і відносно чого є відповідні рішення Конституційного Суду. «На превеликий жаль, ми бачимо, що Кабінет Міністрів України, очевидно з політичних міркувань чи професійної неготовності, не збирається виконувати постанову Верховної Ради і вносити виправлений проект закону про Держбюджет на наступний рік до парламенту», – апатично констатував «регіонал».
Не змовчав з цього приводу й представник Президента у Верховній Раді Ігор Попов, який зазначив, що глава держави стурбований тим, що Держбюджет на 2010 рік й досі не ухвалений. Попов також «вустами Ющенка» припустив, що уряд просто «хоче працювати в ручному режимі, розподіляючи надходження та витрати».
Взагалі ж дискусія навколо того, «хто кому, що має що подавати»: уряд парламенту проект оновленого Держбюджету чи парламент Кабміну свої пропозиції до цих змін, більше нагадувала «читання з партитур» кожного політика окремо. Складалося враження, що депутати й урядовці просто не чують одне одного, вперто повторюючи завчений текст-заяву (звинувачення, закид, претензію і т.д.). Тож передостанній пленарний тиждень у цьому році обіцяє бути вкотре насиченим політично, але абсолютно непродуктивним в законотворчому плані.