У політичному житті країн настало традиційне літнє затишшя. Водночас підбиття підсумків політичного сезону цього року є завданням не дуже простим — адже за останні півроку в Україні сталося багато змін.
Минулий політичний сезон характеризувався узурпацією влади новою владною командою — переконаний політолог Олександр Палій. Крім того, за його словами, відбулося повільне, але достатньо впевнене знищення ролі парламенту як законодавчого і контролюючого органу. Його роль була зведена до простого механізму штампування рішень, часто недостатньо компетентних. Експерт пояснює подібний стан речей тим, що український парламент вже не виконує свої прямі функції — депутати представляють тих людей, хто їх призначив у список, пролоббіював чи заплатив за них, а не український народ. “Це дуже погана тенденція, тому що ми бачимо, що нібито демократичні структури стають бутафорськими, невідповідними своїй суті і змісту”, — вважає Олександр Палій. “Замість реального представництва населення, замість регулярного звернення до народу на виборах і регулярного оновлення цієї влади, підтримання зв’язку між владою і народом ми отримали владу, яка абсолютно не корелюється із думкою народу. І яка час від часу намагається апелювати на виборах до народу із спробами підкупу, але не більше. Тобто, ніякої відповідальності влади перед суспільством не встановлено”.
Тому, на думку експерта, політичний сезон закінчується не на дуже добрій “ноті”. На додачу, присутні ознаки того, що ця владна команда має ті самі проблеми, що й попередня. “Тобто, вона надзвичайно фрагментована, дуже загрузла у спробах поділити обмежені ресурси між необмеженими апетитами. Усе це створює дуже велику кількість ліній напруженості між різними політичними угрупованнями. Чарльз Дарвін свого часу казав, що внутрішньовидова боротьба значно агресивніша, ніж міжвидова. Сьогодні ми бачимо, що Партія регіонів не є, по суті, монолітною, вона роздрібнена на кілька достатньо серйозних угруповань, які будуть вести між собою політичну боротьбу.
Натомість, директор Національного інституту стратегічних досліджень Андрій Єрмолаєв впевнений, що за останні півроку відбулося зростання ефективності влади. Підставою для таких висновків є те, що виконавча вертикаль стала більш стрункою за рахунок підвищення виконавчої дисципліни і якості прийняття рішень, збільшився відсоток їх виконання, стала більш гнучкої система ротації кадрів. “Звичайно, це зараз виглядає, як така певна “карусель” кадрова. Але, за великим рахунком, йде дуже серйозний підбір людей, які адекватні на своїй посаді і спроможні реалізовувати ту відповідальність, яку вони беруть на себе. Можливо, є певні особливості, скажімо так, початку. Ми бачимо, що досить часто відбуваються зміни на рівні виконавчої вертикалі, у Кабінеті міністрів”.
Другим важливим моментом Андрій Єрмолаєв вважає те, що нарешті почала працювати парламентсько-президентська модель управління державою. “Що це означає на практиці? Парламент та Президент і уряд, який формується спільно — працюють у рамках єдиної системи напрацювань, реалізації рішень, те, що можна визначити, як спільний державний курс. У нас вже немає трьох політик, є одна політика”.
Андрій Єрмолаєв має також кардинально протилежний погляд на роль і місце українського парламенту в новій системі влади. За його словами, дієвість законодавчого органу підвищилася насамперед завдяки відновленню роботи коаліційного механізму. “Ми бачимо на практиці, що коаліційний механізм, який також у останні роки дискредитувався через постійні коаліційні альянси 2007, 2008 років і у останні роки на сьогодні досить ефективно працює. За словами експерта, є питання, пов’язані із так званою “політичною структуризацією” парламенту, бо чимало політичних сил є нестабільними, і депутати, не сприймаючи політики чи свого керівництва, чи внутрішньо-фракційної атмосфери, приймають особисті рішення чи то по переходу, чи по своїй діяльності у діючій коаліції. Він вважає це особливістю перехідного моменту. Але саме те, що коаліція може працювати й забезпечувати стабільну більшість, координацію підготовки рішень — це є фактом”, — наголосив Андрій Єрмолаєв. Водночас, на його думку, підбивати справжні підсумки нової системи відносин у владі варто лише наприкінці бюджетного року, бо і коаліція, і Президент відповідатимуть саме за підсумок року. Оскільки за їх співпраці був прийнятий бюджет та розпочалася робота над новою програмою економічних реформ, почав діяти новий уряд.