Українська ГТС : все можливо…

Розмови про будівництво Росією двох газотранспортних потоків в обхід України ведуться вже давно. Проте, лише нещодавно свою позицію висловила Європа… і вона, аж ніяк не на нашу користь. Так, європейський комісар з питань енергетики Гюнтер Оттінгер безпосередньо пов'язує фінансування модернізації української газотранспортної системи з наявністю газу для прокачування до Європи. Простіше кажучи, без російського газу українська труба не потрібна. Нашій «братерській» сусідці така ситуація вигідна. Проте, українська влада переконує, що для Європи важлива українська газотранспортна система, а спільне підприємство з РФ можливе лише на паритетних основах.

«Модернізація газотранспортної системи не має сенсу якщо немає газу, а газ надходить з Росії», — сказав єврокомісар у Брюсселі. У зв'язку з цим Гюнтер Оттінгер згадав два проекти – «Північний потік» і «Південний потік» — трубопроводи, які будуть прокладені в обхід України. «Тому Росія може постачати газ без допомоги України або Білорусі. Зараз Росія експортує на європейський ринок 120 млрд кубометрів газу. Я сподіваюся, що двосторонні відносини між Києвом і Москвою розвиватимуться з користю для тристороннього партнерства між Росією, Україною і ЄС, тому що дешевше використовувати існуючі трубопроводи і модернізувати їх, ніж будувати нову інфраструктуру», — заявив єврокомісар.

Втім в української влади така заява не викликала занепокоєння, принаймні публічного. Прем’єр-міністр Микола Азаров поспішив всіх заспокоїти, що Європейський Союз продовжує вважати актуальною модернізацію української газотранспортної системи. Голова уряду повідомив, що Україна зробила запит до ЄС з цього приводу. «Ми запитали думку Європейського Союзу і ЄС оперативно відреагував і заявив про те, що це дезінформація. Європейський Союз як вважав актуальною модернізацію української ГТС, так і продовжує вважати», — заявив  Микола Азаров

Водночас такий спокій з приводу намірів Європи не завадив йому вважати, що модернізація української газотранспортної системи має перспективу лише за участі Російської Федерації та Європейського Союзу. «Ми прекрасно розуміємо, що без згоди російської сторони, без участі Європейського Союзу питання модернізації нашої газотранспортної системи, її існування не має перспективи», — наголосив він та зауважив, що поки що не вдається досягти тристоронньої згоди – України, Росії та ЄС.

Варто також нагадати, що раніше голова уряду заявив, що питання створення тристороннього спільного підприємства з експлуатації української газотранспортної системи необхідно вирішити до 2014 року.  І тут можна зробити висновок, що не так вже й спокійно сприймають у владі заяву єврокомісара, адже Микола Азаров сам визнав той факт, що якщо протягом найближчих 2-3 років майбутнє нашої ГТС не вирішиться саме в тристоронньому форматі, то Україна залишиться без газотранспортної системи. «Вона буде просто нікому не потрібна. Росія добудує «Південний» та «Північний потоки», ЄС разом з Азербайджаном і Туркменістаном добудують «Набукко» і ще одну паралельну гілку — і Україна залишиться в глухому куті», — нагадав прем'єр.

Нагадаємо, що «Південний потік» — російсько-італійський проект газопроводу, який проляже по дну Чорного моря з Новоросійська в болгарський порт Варна (оминаючи Україну). Далі його дві гілки пройдуть через Балканський півострів до Італії та Австрії. Згідно з планами, газопровід має бути запущено до 2015 року. Планована потужність «Південного потоку» — 63 млрд кубометрів газу на рік. Росія вже підписала угоди зі всіма країнами-транзитерами з реалізації проекту: Болгарією, Сербією, Угорщиною, Грецією, Словенією, Хорватією та Австрією.

У свою чергу «Північний потік» — принципово новий маршрут експорту російського газу до Європи. Газогін пройде через акваторію Балтійського моря до узбережжя. Протяжність газопроводу становитиме близько 1,2 тис км. Будівництво другої нитки газопроводу приведе до збільшення його пропускної спроможності до 55 млрд куб м. «Північний потік» – це один із проектів, що є альтернативою української ГТС.

Тим часом для того, щоб українська газотранспортна система стала надійною, в неї потрібно вкласти приблизно $2 млрд. упродовж п'яти років. Чи вистачить сил в Україні без сторонній допомоги провести оновлення?

Експерт Українського незалежного центру політичних досліджень Світлана Конончук вважає, що Євросоюз не буде фінансувати трубу, по якій не транспортується газ, тому що це економічно невигідно. «Тому, безумовно, Україна як розпорядник ГТС має шукати варіант, при якому ця мережа буде використовуватися при тому, що вже є конкурентні шляхи», — зауважила вона. 

Водночас експерт вважає, що це питання економічно і політично складне. «Але не можна говорити, що ЄС штовхає Україну на створення саме такого економічного інструменту, як спільне підприємство з Росією. ЄС вказує на те, що він готовий фінансувати рентабельне транспортування газу, а завдання України — запропонувати продавцям газу взаємовигідний варіант », — переконана Світлана Конончук.

Закликав не панікувати та не квапитися погоджуватися на умови Росії провідний експерт Інституту зовнішньої політики Дипломатичної академії при МЗС України Олександр Палій. Він впевнений, що стосовно «Південного потоку» на Україну просто здійснюють тиск.  «У будівництва «Південного потоку» є дві серйозні проблеми. Перша проблема називається “третій енергетичний пакет Євросоюзу”, який передбачає, що всі газопроводи  ЄС повинні мати доступ всі інші компанії: не лише та, яка її побудує, але й яка може здійснити подачу газу. Це викликає дуже серйозні проблеми в Росії і вона зараз намагається змінити цей протокол, скасувати цей енергетичний пакет. Тобто, якщо цей пакет залишається, то сенсу будувати «Південний потік» абсолютно ніякого для Росії немає. Крім того, ЄС нещодавно прийняв рішення про те, що буде створений так званий південний енергетичний коридор, який буде включати в себе цей «Південний потік». Тобто, фактично йдеться про те, що не російський газ буде постачатися з цього «потоку» по трубах, які побудують росіяни. Природно, що Росію така позиція не задовольняє і зараз йдуть дуже серйозні дискусії », — пояснив він.

Провідний експерт енергетичних програм Володимир Омельченко також погоджується, що про  втрату української газотранспортної системи говорити надто рано, оскільки «Північній» і «Південний» потік не збудовані. «Питання достатньо складне, оскільки йде велика політична гра як з боку Росії, так і збоку Європейського союзу, який зацікавлений проштовхувати свої інтереси та в останню чергу думає про Україну», — сказав він. Експерт наголосив, що якщо зважити на ситуацію загалом, то незалежно від того буде спільне підприємство України з «Газпромом», чи ні «Північний потік» буде збудовано. «Україна втратить певні обсяги природного газу — і це зрозуміло. В цьому контексті варто говорити і про «Південний потік». На мій погляд, зараз стоїть велике питання про те, чи буде він взагалі, зважаючи на прийняття третього енергетичного пакета ЄС. Якщо «Південного потоку» не буде, то Україна залишиться однією з провідних транзитних країн, перекачуючи близько 70 мільярдів кубічних метрів щороку», — зазначив Володимир Омельченко.

Водночас, на його думку, самостійне фінансування української ГТС цілком можливе. «Якщо б три мільярди доларів, які Україна отримує щорічно, не витрачалися б у невідомих напрямках, то їх цілком вистачало б, щоб модернізувати ГТС самостійно. Що ж стосується інвестицій, то якщо Україна збереже обсяги транзиту, а шанси на це є великі, то ці інвестиції можуть окупитися і вони будуть вкладені в розвиток української ГТС», — сказав він. При цьому експерт закликав не піддаватись маніпуляціям як з боку «Газпрому», та й інших країн. Потрібно проводити свою чітку лінію, реформувати компанію «Нафтогаз», створити прозорий газовий ринок. Все це дозволить забезпечити привабливу ситуацію для інвестицій. А “Газпром” має свою стратегію, і вона полягає в тому, щоб створити альтернативні транзити поставок газу. І він буде намагатися, хочемо ми цього чи ні, розбудувати альтернативні транспортні поставки. Від України тут мало що залежить», — підсумував він.

Заспокоюють і закордонні експерти. Так, німецький експерт Рейнер Лінднер повідомив, що на українських підприємствах виготовляється 5 компресорів для «Північного потоку» і, таким чином, вважає експерт, Україна бере участь у цьому проекті.

А от, віце-президент Центру економічного розвитку Олександр Кошик переконаний, що  створення паралельних обхідних газопроводів не зводить до нуля значення ГТС України, але значно послаблює його. «Причому ситуація в тому, що насправді транспортування газу через нашу ГТС — набагато більш надійний і дешевший спосіб. Створення обхідних газопроводів — результат політичних конфліктів, пов'язаних з приходом «помаранчевої» команди до влади, коли вони відмовилися від вигідних Україні відносин, ціни і т.д. Тобто, Росія ухвалила політичне рішення. Тепер вона навряд чи від нього відступить, оскільки процес зайшов занадто далеко », — пояснив він.

Читайте также по теме