«ЄВРО-2012»: гонка триває…

“ЄВРО-2012” — проект вартістю щонайменше в $30 млрд., який має на меті не тільки провести один із найбільш важливих футбольних чемпіонатів світу на теренах України та Польщі, але й довести всій Європі, що батьківщина Андрія Шевченка і братів Кличків готова до європейської інтеграції. Зокрема, МЗС планує якраз в 2012-го лібералізувати візовий режим до повного його спрощення для українських громадян. 

Втім, вже майже ніхто не сумнівається, що “ЄВРО-2012” відбудеться саме в Україні та Польщі, саме тому українські міста-претенденти на проведення матчів футбольного чемпіонату (а їх шість: Київ, Дніпропетровськ, Донецьк, Львів, Одеса та Харків ) відчули, що проґавити шанс вписати себе в історію світового футболу просто не можна. Серйозність підготовки кожного міста оцінив генеральний секретар УЄФА Девід Тейлор, який зазначив, що у всіх регіональних містах відчувається дух суперництва за “ЄВРО”.

Проте генеральна перевірка готовності до “ЄВРО-2012” ще попереду: в квітні особисто президент УЄФА Мішель Платіні здійснить тур по українських містах-претендентах, «щоб на власні очі пересвідчитися, де є просто патріотизм, але нереальна картина, а де є дійсно робота, яка сприймається реалістично, прагматично і системно». А 15 травня будуть поставлені всі крапки над “і” — УЄФА обере із 6 міст-претендентів 4, в яких і відбудеться чемпіонат Європи з футболу.

Та це буде потім, а поки в Дніпропетровська, Донецька, Львова, Одеси та Харкова є ще три місяця для того, щоб довести хто із них гідний бути європейським футбольним містом. І “малою кров’ю” це не обійдеться, адже в кожного міста є свої переваги та недоліки.

Київ

Київ — місто, в якому фінішує футбольний чемпіонат “ЄВРО-2012”, і підготовка до цього футбольного свята відбувається на повних обертах. І найбільшою інтригою та одночасно проблемою столичних урядовців є реконструкція Національного спортивного комплексу “Олімпійський”.

Першочергову проблему — торговельний центр “Троїцький” ще не демонтували повністю, проте цей процес йде планово та без зупинок. Куди важливіше, що на самій арені після демонтажних робіт на всіх секторах почалась планова реконструкція. Міністерство у справах сім’ї, молоді та спорту оцінює вартість проекту реконструкції стадіону в 2,1 мільярда гривень. 

З аеропортом проблем наче теж немає, для збільшення пропускної можливості планується будівництво ще одного терміналу D, а також реконструкція терміналу С. На ці проекти планується виділення близько $200 власних коштів та залучення позики від “Японського банку реконструкції та розвитку” на суму в $167.

На розвиток транспортної інфрастуктури київські чиновники планують потратити близько $25 млрд, зокрема на спорудженн великої кільцевої дороги та інші об’єкти інфраструктури. З готелями в Києві теж найбільш сприятлива ситуація з усіх 6 міст-претендентів, проте кількісно їх поки недостатньо.

Загалом, ні в кого немає сумнівів, що саме столиця прийме фінальний матч “ЄВРО” та закриє футбольний чемпіонат 2012 року. 

Донецьк

Донецьк, безперечно, є одним із фаворитів серед міст-претендентів на “ЄВРО-2012”. І ключову роль грає навіть не спорудження 50-тисячного стадіону еліт-класу “Донбас-арена” (будівництво якого завершене вже на 85%), а особиста зацікавленість донецьких бізнес-еліт в тому, щоб “ЄВРО-2012” сягнуло східних кордонів України.

Українські урядовці теж відзначають високу підготовку та темпи будівництва об’єктів до “ЄВРО” на вотчині Рината Ахметова. Так за словами міністра у справах сім’ї, молоді та спорту Юрія Павленка, Донецьк є твердим лідером у підготовці інфраструктури міста.

Стан доріг в порівнянні з іншими містами-претендентами є непоганим, проте деякі магістралі національного масштабу потребують значних фінансових вкладень. Непоганий рівень відповідності стандартам “ЄВРО” має і донецький аеропорт, в якому зараз іде активний процес будівництва нової 4-кілометрової злітно-посадочної смуги.

“Ахілесовою п’ятою” Донецька є готельна інфраструктура. За попередніми даними, для того, щоб прийняти європейських вболівальників, Донецьку до 2012 року потрібно забезпечити готельними номерами та кемпінгами 20 тисяч місць. Проблемою залишається і будівництво необхідної кількість 5-зіркових готелі, адже інвестори розуміють, що після футбольного чемпіонату попиту на таку кількість номерів в готелях еліт-класу не буде. Хоча, ця проблема теж може бути вирішена. Зокрема, голова Донецької облдержадміністрації Волдимир Логвиненко зазначив, що досяг розуміння з представниками УЄФА з цьому питання, а дефіцит “п’ятірок” можна компенсувати і за рахунок чотиризіркових та тризіркових готелів. З іншого боку, аналогічна проблема є абсолютно у всіх 6 містах.

Очевидно, що Донецьк буде активно вирішувати цю проблему. Загалом, за оцінкою більшості аналітиків, Донецьку потрібно виділити ще понад 5 мільярдів гривень для повноцінної підотовки до “ЄВРО-2012”.

Дніпропетровськ

Дніпропетровськ називають теж одним із лідерів серед міст-претендентів до футбольного чемпіонату 2012 року. Головний аргументом служать навіть не похвали міністра Юрія Павленка, а задоволеність “другої людини” в УЄФА — генерального секретаря Девіда Тейлора, яку він висловив під час останнього візиту до міста на початку лютого. Генсек навіть дозволив собі не сумніватись, що Дніпропетровськ таки прийме “ЄВРО”, та ця впевненість може бути формальною посадовою ввічливістю.

Дніпропетровськ поки єдине місто із 6 претендентів, яке може похвалитись готовим стадіоном. Хоча сам стадіон не зовсім відповідає стандартам УЄФА, зокрема за кількістю місць. Формально “Дніпро-Арена” вміщає 31 тисячу глядачів, хоча реально спроможний прийняти не більше 28 500 людей (стандарти УЄФА — 30 тисяч глядачів). Керівництво стадіону пообіцяло вирішити цю проблему заміною сидінь на більш вузькі (з 55 см, які зараз встановлені на стадіоні на 45-сантиметрові, які відповідають вимогам УЄФА).

Власне, стадіоном готовність прийняти “ЄВРО-2012” в Дніпропетровська і обмежується. Аеропорт, готелі і транспорт залишаються найбільш актуальними проблеми. Зокрема, тільки на реконструкцію аеропорту “Дніпропетровськ” потрібно 1,5 мільярди гривень, при чому компанія-власник може виділити тільки 10% цієї суми. Решта лягає на плечі державного бюджету і потенційних інвесторів, якщо такі знайдуться.

Готовність готельної мережі прийняти необхідну кількість вболівальників теж викликає певні сумніви. Наразі в місті діє тільки один п’ятизірковий готель — “Україна” і ще один — в стадії будівництва. Представники місцевої влади знайшли своє “вирішення” цієї проблеми: в разі невиконання плану з будівництва готелів, європейських вболівальників, на їх думку, можуть прийняти готельні комплекси в Кривому Розі та Дніпродзержинську, а також санаторії Новомосковська.

Дорогами Дніпропетровськ теж не похвалиться, як і загалом транспортною інфраструктурою. Урядовці вже визнали, що не встигають побудувати метро до 2012 року, проте пообіцяли реабілітуватись посиленням функціонування трамвайних маршрутів.

Є проблема і з кількістю тренувальних баз для футбольних команд під час “ЄВРО-2012”. І якщо футбольна база футбольного клубу “Дніпро” з аналогічною назвою повністю влаштовує комісію УЄФА, то комплекс-готель “Гудзон” потребує значних інвестиційних вкладень (спорудження футбольного поля та збільшення кількості номерів).

Львів

Ситуація з підготовкою до “ЄВРО” у Львові дуже непроста: якщо минулі два міста можна віднести до лідерів перегонів, то західна столиця займає ледь не останню сходинку умовного п’єдесталу. Тим не менше, генсек УЄФА залишився задоволеним після відвідання Львова та відзнчив його потенціал прийняти “ЄВРО-2012”. Тож які насправді шанси у Львова бути одним із приймаючих міст і що так вразило делегацію УЄФА?

З одного боку, у Львові наразі не готовий жодний об’єкт: значних зрушень на будівництві стадіону таки не сталолось, а на місці його розташування знайшли “подарунок” з минулого — пару десятків мін та артилерійських снарядів. Значні проблеми влада має і з львівським аеропортом, де амбіції сягнули будівництва нового терміналу вартістю в $100 млн., проте реальних інвесторів знайти поки не вдалося. 

До цього можна додати відсутність тренувальних баз (за вимогами УЄФА, їх повинно бути п’ять). Роботи з реконструкції стадіону “Скіф”, який разом з аренами “Юність”, “Україна” та “Сокіл” збираються приймати футбольні команди, наразі призупинені.

Готельна інфраструктура розвивалась доволі непоганими темпами до початку економічної кризи. До “ЄВРО” у Львові повинні з’явитись 27 нових готелів, які зможуть прийняти близько 3400 туристів. Роботи на основних об’єктах наразі теж призупинені.

З іншого боку, Львів географічно та культурно належить до Європи. Тут жили і творили європейські митці та письменники, а європейський житель, перебуваючи у Львові, відчує дух Відня і Праги. І це насправді є дуже важливим критерієм обрання приймаючих міст — рівень їх відповідності європейській цивілізації. 

Хоча не варто пербільшувати вагу цього фактора, львівська влада повинна знайти інвесторів, добудувати стадіон по плану до кінця 2010 року та вирішити інші проблемні питання підготовки. Без сумнівів, УЄФА із задоволенням віддасть “ЄВРО” Львову, головне, щоб було на чому грати, куда прилітати і де спати. 

Одеса

Одесу наразі разом зі Львовом відносять до аутсайдерів серед міст, які готуються прийняти футбольний чемпіонат Європи в 2012 році. Як і у Львова, найбільшою проблемою Одеси є стадіон, реконструкція якого, на думку експертів УЄФА, йде надто повільним темпами. Проте плани на футбольну арену в Одеси доволі амбіційні: новий-старий стадіон "Чорноморець" за проектом розрахований на 34 858 місць, з яких для преси — 600, для vip- персон у ложах — 192, для людей з обмеженими фізичними можливостями — 120.

А ще Одеса — єдине місто, яке знайшло інвестора, готового вкласти $250 реконструкцію аеропорта. Наразі планується будівництво ще однієї злітно-посадочної смуги, реконструкція старого будинку аеропорту та будівництво нового, а також модернізація й відновлення обладнання. За інформацією Мінтрансу, в 2008 році 100% запланованих робіт по одеському аеропорту були виконаними.

З готельною інфраструктурою ситуація доволі стабільна: наразі в місті будується 7 нових готелів, ще 3 — в стані реконструкції. Також передбачене спорудження швидкісної трамвайної лінії, будівництво нової тролейбусної лінії, транспортнопересадочних вузлів, естакади та підземних переходів.

Шанси Одеси стати приймаючим містом футбольних баталій “ЄВРО-2012” насправді мінімальні, оскільки на фоні всіх інших міст, за винтком успіхів з летовищем, прогресу фактично не відбувається. Хоча знову ж, стверджувати, що Одеса вже прогавила “ЄВРО” не можна, адже географічний фактор при відповідних темпах розвитку може стати вирішальним. І не варто забувати головного слова підготовки — “стадіон”. Одеса має шанси стати неочікуваним сюрпризом і потіснити одне із східних міст-претендентів.

Харків

Тут взялись за “ЄВРО-2012” всерйоз: темпи реконструкції стадіону “Металіст” так вразили комісію УЄФА, що, на її думку, саме Харків має найбільші успіхи з темпів підготовки до футбольного чемпіонату. Наразі на стадіоні встановлюються металоконструкції під новий дах на східній трибуні та відбувається демонтаж старої покрівлі на західній трибуні. За проектом, стадіон передбачається повністю упорядкувати та здати в експлуатацію вже в грудні поточного року.

На харківське летовище, як і у всіх інших містах, чекає комплексна реконструкція. І міська влада вже знайшла інвестора, який готовий вкласти в цей проект $119 млн, проте сам аеропорт потрапляє в довгострокову оренду — аж на 49 років. Наразі здійснюється будівництво котловану для нового термінала, а навесні почнеться зведення його стін. 

Проблемою Харкова є готельна інфраструктура. Згідно з вимогами УЄФА, у місті до 2012 року повинно з’явитись 1927 номерів у п’ятизіркових готелях, 1135 номерів у чотиризіркових готелях, не говорячи вже про номери з меньшою кількістю зірок. Ймовірну нестачу житла для туристів Харків буде вирішувати за “донецьким” сценарієм: планується переобладнання восьми вузівських гуртожитків, і на ці потреби у бюджеті уже закладене відповідне фінансування.

Для тренування учасникам фінальної стадії “ЕВРО-2012” планується надати такі тренувальні поля: на стадіоні "Динамо", навчально-тренувальних базах клубу"Металіст" і клубу"Харків" (обидві в селищі Високий), а також на споруджуваній футбольній академії "Металіста".

Загалом, у Харкова є досить високі шанси прийняти “ЄВРО”, особливо якщо ситуація в Одесі та Львові не зміниться корінним чином. Місту вдалось справити найсильніше враження на генсека УЄФА Девіда Тейлора, а це можна назвати половиною успіху.

Верховна Рада та ФФУ. А що думають там?

А можливий такий варіант, що від України прийматимуть “ЄВРО-2012” зовсім не 4 міста, а лише 2? Принаймні таке враження склалось у депутата фракції НУ-НС, члена комітету громадського контролю “ЧЄ-12” Олеся Донія після того, як таку інформацію двічі оприлюднив президент Федерації футоболу України Григорій Суркіс. “Хочеться звичайно вірити в кращий варіант, що можуть взагалі бути і 6 міст” — невпевнено сподівається народний обранець.

Олець Доній відмовився прогнозувати переможці та аутсайдерів цієї гонки, запропонувавши дочекатись офіційної дати оголошення рішенням Президентом УЄФА, проте зазначив, що вже зараз в деяких містах інфраструктура розвивається значно кращими темпами, ніж в інших містах-претендентах. “Так скажем, інфраструктура в Харкові створюється набагато потужнішими темпами, ніж офіційно представлена у Львові” — говорить депутат. На його думку, головна проблема Львова – відсутність реального будівництва стадіону. “Львів наче представив проект стадіону під час візиту генерального секретаря УЄФА Девіда Тейлора, ну ми ж то знаємо, що одне діло навчитись представляти, зовсім інша справа — втілювати. Поки Львів, на жаль, не продемонстрував дієвих механізмів та кроків з наближення до чемпіонату, на відмінну від того ж самого Харкова” — розмірковує Олесь Доній.

А ще громадський контролер “ЄВРО” припускає можливість перенесення дати оголошення міст, які приймуть чемпіонат. “Мені здається, що вони відкладуть рішення, дадуть ще певний термін. Проте це матиме позитивний вплив для України: міста матимуть змогу покращити інфраструктуру” — підсумував нардеп.

З цією тезою погодився і перший віце-президент Федерації футболу України Сергій Стороженко, про що він заявив під час недавньої прес-конференції. “Думаю, що виконком УЄФА визначиться із чотирма містами в травні, але… 2010 року. А до цього часу в усіх є шанси себе проявити. Хоча, можливо, я помиляюся, і УЄФА для стимулювання процесу назве ці міста дійсно в травні нинішнього року" – зазначив представник ФФУ.

Відносно найбільш перспективних претендентів на проведення “ЄВРО-2012”, Сергій Стороженко відзначив успіхи з підготовки до чемпіонату Донецька, Дніпропетровська, Києва та Харкова. Аутсайдерами наразі, на думку першого віце-президента ФФУ, залишаються Одеса та Львів. 

 

Читайте также по теме